تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 10, 2024
19:38 شنبه، 20ام مردادماه 1403
کد خبر: 171468

رشد ۶۵٫۵ درصدی صدور گواهی امضای الکترونیکی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳

در سه ماه ابتدایی امسال یک میلیون و دویست هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال از مرز ۵ میلیون عبور کند.

رضا جوادی‌نیا معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: «در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حدود یک میلیون و دویست هزار گواهی امضای الکترونیکی در زیرساخت کلید عمومی کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۶۵٫۵ درصد رشد داشته است.»

جوادی‌نیا در گفت‌وگو با روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی توضیح داده که بر اساس آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۲ قانون تجارت الکترونیکی و بند ۷ ماده ۳ اساسنامه آن، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی توسعه به‌کارگیری امضای الکترونیکی در کشور است.

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری این مرکز درباره انجام این فرایند توسط تتا این طور توضیح داده است: «در سال‌های اخیر، اقدامات متنوعی در راستای توسعه به‌کارگیری امضای الکترونیکی توسط این مرکز انجام شده، که توسعه مراکز میانی فعال در زیرساخت کلید عمومی کشور و بهبود سطح خدمات این مراکز از جمله این موارد است. صدور گواهی امضای الکترونیکی برای افراد و سازمان‌ها در کشور با راه‌اندازی مرکز میانی عام به‌عنوان اولین مرکز میانی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد» و این کار با هدف سهولت و تسریع فرایند دریافت گواهی الکترونیکی انجام گرفت.

به گفته او، از سال ۱۳۹۹ با فراهم شدن امکان صدور گواهی الکترونیکی در بستر تلفن همراه، صدور و استفاده از امضای دیجیتال در کاربردها و سامانه‌های مختلف رشد چشمگیری پیدا کرده است. جوادی‌نیا در ادامه اضافه کرد: بیشترین آمار صدور گواهی الکترونیکی در این بازه متعلق به سال ۱۴۰۲ بوده که بیش از ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار گواهی امضای دیجیتال در زیرساخت کلید عمومی کشور صادر شده است.

با وجود آمار و ارقام مربوط به میزان صدور گواهی امضای الکترونیکی از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ۱۴۰۳، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری میزان صدور این گواهی از سال گذشته هم بیشتر شود: «با توجه به اضافه شدن دو مرکز میانی خصوصی جدید به مجموع مراکز میانی فعال از ابتدای سال ۱۴۰۳، انتظار می‌رود که امسال نیز با رشد مطلوبی در حوزه صدور و به‌کارگیری امضای دیجیتال در کشور مواجه باشیم و آمار صدور گواهی الکترونیکی برای اولین بار از مرز ۵ میلیون گواهی در سال عبور کند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.