۵ واقعیت جالب درباره متا که باید بدانید
با تغییر نام شرکت فیسبوک به «متا» و ورود آن به دنیای متاورس، مارک زاکربرگ چشمانداز جدیدی از آینده اینترنت را ترسیم کرده است. در این گزارش به بررسی معنای نام متا، لوگوی آن، آمادهسازیهای چندین ساله شرکت، تعریف متاورس و برنامههای آینده متا خواهیم پرداخت. زاکربرگ با باور به اینکه متاورس اینترنت آینده است، قصد دارد با ایجاد جهانی مجازی که فراتر از رسانههای اجتماعی امروزی است، زندگی ما را به شکلی اساسی متحول کند.
۱. نام متا چه معنایی دارد؟
نام (متا) از کلمهای یونانی الهام گرفته شده است که به معنای فراتر است. مارک زاکربرگ باور دارد که این نام نماد آن است که همیشه چیزهای بیشتری برای ساختن یا خلق کردن وجود دارد. این نام، آرمانهای شرکت را فراتر از رسانههای اجتماعی و تبدیل شدن به یک بازیگر قوی در «متاورس» منعکس میکند. او در یک مصاحبه میگوید:«امروز ما به عنوان یک شرکت رسانه اجتماعی شناخته میشویم، اما در ذات خود، شرکتی هستیم که فناوریهایی برای اتصال مردم میسازد و متاورس مرز بعدی است، مشابه با شبکههای اجتماعی که زمانی که شروع کردیم بود.»
۲. لگو متا نماد چیست؟
آرم انتخاب شده برای متا، (الگوی بینهایت) است که نماد امکانات و جهانهای بیپایان است. این طراحی به شکلی است که حرف “M” را تداعی میکند و در اندازههای مختلف صفحهنمایش و پلتفرمها، از جمله اپلیکیشنها و دنیای واقعیت مجازی، مؤثر است. رنگ آبی نمادین حفظ شده، اما گرادیان آن به جای رنگ روشن کلاسیک، به رنگ نئونی نزدیکتر شده است. همچنین، انتقال ملایم از سایه تیرهتر به سایه روشنتر در آرم قابل توجه است. سمت بالا و چپ الگوی بینهایت دارای سایهای تیرهتر از آبی است، در حالی که بقیه به سایهای روشنتر تغییر میکند.
۳.آماده سازی از سال ۲۰۱۴
از زمان تغییر نام فیسبوک به «متا» و ورود آن به متاورس توسط مارک زاکربرگ، گزارشهایی منتشر شده است که نشان میدهد آمادهسازی برای این موضوع از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود، زمانی که فیسبوک استارتاپ هدست واقعیت مجازی «آکیولوس» را خریداری کرد. سرمایهگذاریهای فیسبوک در هدستهای واقعیت مجازی آکیولوس، بخش مهمی از اهداف آن در زمینه متاورس است. زاکربرگ در سخنرانی اصلی خود که متاورس را معرفی کرد، فاش کرد که این ایده بسیار قدیمی است. این ایدهها به دوران دبیرستان او بازمیگردد. او اضافه کرد که در آن زمان به ایده اینترنتی متجسم فکر کرده بود که در آن فرد میتواند در هر مکانی حضور مانند گذراندن وقت با دوستان یا شرکت در جشن تولدها در یک دنیای مجازی داشته باشد. اما تا زمانی که او فیسبوک را ساخت، فناوریها به اندازه کافی پیشرفته نبودند تا رویای او از دنیای مجازی را به واقعیت تبدیل کنند.
۴. اپلیکیشنها نام خود را حفظ میکنند
نام شرکت به «متا» تغییر کرده است، اما اپلیکیشنهای متعلق به آن، از جمله فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ، نامهای خود را حفظ خواهند کرد. فقط قرار است در راستای تحقق ایده متاورس اپلیکیشن آکیولوس کوئست به «متا کوئست» تغییر نام بدهد.
۵. چشمانداز های شرکت متا برای آینده متاورس
زاکربرگ در سخنرانی خود، برای به اشتراک گذاشتن متاورس با جهان، کلیپی را به نمایش گذاشت که نشان میدهد دنیای متاورس چگونه خواهد بود.
مارک معتقد است که این آیندهی اینترنت است و اینکه مردم چگونه میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در متاورس، یک فرد میتواند آواتار خود را به هر نقطهای از جهان منتقل کند. او بر این باور است که متاورس زندگی ما و نحوه انجام کارهایمان را تغییر خواهد داد، چه در زمینه کار، بازی، تناسب اندام، گردهماییهای اجتماعی، آموزش، خرید و یا هر جنبه دیگری از زندگی ما.
در نامهای که در بلاگ شرکت منتشر شد، او اشاره کرد: «امید ما این است که در دهه آینده، متاورس به یک میلیارد نفر برسد، صدها میلیارد دلار تجارت دیجیتال را میزبانی کند و شغلهایی برای میلیونها خالق و توسعهدهنده ایجاد کند».
مارک همچنین اشاره کرد که فناوریهای لازم برای تحقق این چشمانداز هنوز فاصله زیادی دارند. او افزود:«شرکت انتظار دارد که برای سالهای متمادی میلیاردها دلار سرمایهگذاری کند تا متاورس به مقیاس موردنظر برسد.» او همچنین اشاره کرد که حدود ۵ تا ۱۰ سال طول میکشد تا عناصر متاورس به بخشی رایج از زندگی ما تبدیل شوند. علاوه بر این، کاربران متا قادر خواهند بود بدون نیاز به حساب فیسبوک، از محصولات استفاده کنند و بهصورت مجازی با دیگران ارتباط برقرار کنند.
متاورس چیست؟
به زبان ساده، متاورس یک دنیای مجازی است، مفهومی برای نسخه سهبعدی از جهان که شرکتها در تلاش برای ایجاد آن هستند. در این دنیا، افراد از طریق آواتارهای خود، که نمایشی از خودشان در دنیای مجازی است، با یکدیگر تعامل خواهند داشت. دنیای مجازی بسیار شبیه به دنیای واقعی خواهد بود که امروز در آن زندگی میکنیم؛ ما نهتنها با یکدیگر تعامل خواهیم داشت بلکه تقریباً هر کاری که در دنیای واقعی انجام میدهیم را نیز میتوانیم در این دنیا انجام دهیم. متاورس مانند اینترنت آینده است.
همانطور که اینترنت متعلق به یک شرکت خاص نیست، اما به عنوان پایهای برای شرکتهایی مانند گوگل و فیسبوک تبدیل شده است، متاورس نیز متعلق به یک شرکت خاص نخواهد بود، بلکه شرکتها و اپلیکیشنها محصولات خود را برای بهبود تجربه ما در آن دنیا ایجاد خواهند کرد.
زاکربرگ در نامهای آن را اینگونه توصیف میکند: «در این آینده، شما قادر خواهید بود به سرعت به صورت یک هولوگرام به دفتر کار بروید بدون نیاز به سفر، در یک کنسرت با دوستان شرکت کنید یا در اتاق نشیمن والدینتان به گپ و گفت بپردازید.»
متاورس بهکلی جدید نیست. شرکتهای زیادی قبلاً روی متاورس کار کردهاند. برخی از شرکتهایی که روی این موضوع کار کردهاند و تجربه دنیای مجازی جذابی ارائه دادهاند، شامل شرکتهای بازیسازی هستند که بازیهایی مانند فورتنایت، روبلاکس و غیره را عرضه کردهاند.