تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 10, 2024
22:24 شنبه، 20ام مردادماه 1403
کد خبر: 171482

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری خواستار بررسی علل محدودسازی دیجی‌کالا در فروش مکمل دارو شد

منبع: Peivast

معاونت حقوقی ریاست جمهوری در یک نامه به روسای سازمان غذا و دارو و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، خواستار بررسی علل ممنوعیت فروش مکمل‌های غذایی و ورزشی در سایت دیجی‌کالا شد.

محمدهادی عبادی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌‌های اجرایی، پیرو نامه‌ای به رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت درخواست کرده است که موضوع « ممنوعیت فروش مکمل‌ها در سایت دیجی‌کالا» بررسی شود.

قبل‌تر حسین ملازاده‌، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال در نامه‌ای به معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌‌های اجرایی اعلام کرده بود: پیرامون ملاحظات نظارتی سازمان غذا و دارو از طریق اینماد، در مورد ممنوعیت فروش مکمل‌‌ها در سایت دیجی‌‌کالا ، باید توجه داشت که فعالیت این شرکت صرفا در حوزه مکمل‌های غذایی و ورزشی و از طریق بازرگاه به وسیله داروخانه‌های دارای مجوز فروش آنلاین از سازمان غذا و دارو انجام شود.

در این نامه درباره عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی اشاره شد: دستورالعمل عرضه و حمل دارو از طریق سکوها و کسب‌‌وکارهای اینترنتی نیز محدودیتی در زمینه فروش مکمل‌ها برای پلتفرم‌‌های بازارگاهی وضع نشده است.

این نامه نخستین اقدام نهادها و سازمان‌های عالی دولتی در نزاع میان کسب و کارهای دیجیتال و سازمان غذا و دارو نیست؛ سازمان‌هایی که خواستار پیگیری رفع محدودیت‌های کسب‌وکارهای آنلاین هستند.

پیش‌تر سازمان غذا و دارو به دلایلی، فروش مکمل‌های دارویی از سوی دیجی‌کالا و دیگر کسب‌وکارهای آنلاین را ممنوع اعلام کرد. بنابر آنچه در نامه عبادی آمده است، به نظر می‌رسد که علت مخالفت این سازمان به خاطر برخی ملاحظات نظارتی برای فروش مکمل‌های دارویی بوده است.

این مسئله قرار است در کارگروه بررسی مسائل کسب‌وکارهای استارت‌آپی با مسئولیت معاون حقوقی ریاست جمهوری و با حضور دستگاه‌های اجرایی دیگر انجام شود.

رونوشت این نامه همچنین به روسای سازمان فناوری اطلاعات ایران، ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی ایران و برخی دیگر از مقامات ذی‌ربط در این حوزه ارسال شده است.

بر اساس این نامه، مطابق مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که دی‌‌ماه سال گذشته به تصویب رسید، سازمان غذا و دارو ملزم به انتشار تفاهم‌نامه و ضوابط فعالیت و عرضه اقلام غیرداروخانه‌ای با هدف جلوگیری از انحصار بوده است. با این همه براساس نامه دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، سازمان مذکور تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

بر این اساس ملازاده در نامه خود درخواست کرد که مسئله محدودسازی دیجی‌کالا و دیگر پلتفرم‌ها در حوزه فروش مکمل‌ها در کارگروه بررسی مسائل کسب‌وکارهای استارتاپی با مسئولیت معاونت حقوقی مورد بررسی قرار گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.