هوش مصنوعی

August 11, 2024
13:34 یکشنبه، 21ام مردادماه 1403
کد خبر: 171512

شکست انسان در تنیس روی میز دستاورد جدید دیپ مایند گوگل

منبع: Zoomit

از دیپ‌مایند گوگل برای آموزش بازوی رباتیکی برای بازی تنیس روی میز استفاده شده و مشخص شده است که این بازوی رباتیک می‌تواند انسان‌ها را شکست دهد.

مطالعه‌ی جدیدی گزارش می‌کند دیپ مایند گوگل می‌تواند بازوی رباتیک را برای شکست انسان‌ها در تنیس روی میز کنترل کند. اما فان‌ژندونگ، دارنده‌ی مدال طلای تنیس روی میز در المپیک ۲۰۲۴ نباید نگران شود؛ طبق مطالعه‌ای جدید که در پایگاه مقالات پیش‌چاپ آرکایو منتشر شده است، این ربات فقط گاهی اوقات می‌تواند بازیکنان متوسط را شکست دهد.

ربات‌ها اکنون می‌توانند آشپزی کنند، تمیزکاری کنند و حرکات آکروباتیک انجام دهد، اما در پاسخ سریع به اطلاعات محیطی در دنیای واقعی خوب عمل نمی‌کنند و دستیابی به عملکردی در سطح عملکرد انسان از نظر دقت، سرعت و عمومیت همچنان در بسیاری از حوزه‌ها چالش بزرگی است.

برای غلبه بر محدودیت‌های اشاره‌شده، پژوهشگران بازوی رباتیکی صنعتی را با نسخه‌ی سفارشی از الگوریتم یادگیری دیپ‌مایند ترکیب کردند. دیپ‌مایند از شبکه‌های عصبی یعنی معماری لایه‌ای که از نحوه پردازش اطلاعات در مغز انسان تقلید می‌کند، برای یادگیری تدریجی اطلاعات بهره می‌برد.

هوش مصنوعی دیپ‌مایند تاکنون بهترین بازیکن گو جهان را شکست داده، ساختار تمام پروتئین‌های موجود در بدن را پیش‌بینی کرده و مسائلی را در جهان ریاضیات حل کرده است که ده‌ها سال دانشمندان را سردرگم کرده بود.

سیستم هوش مصنوعی دیپ‌مایند برای تسلط بر جنبه‌های خاص بازی (برای مثال یادگیری قوانین، تاپ اسپین، ضربات فورهند و بک‌هند) با استفاده از داده‌های واقعی و شبیه‌سازی‌شده آموزش داده شد.

همان‌طور که سیستم هوش مصنوعی درحال یادگیری بود، پژوهشگران داده‌هایی درمورد نقاط قوت، ضعف و محدودیت‌های آن جمع آوری کردند. آن‌ها سپس این اطلاعات را به برنامه‌ی هوش مصنوعی وارد کردند تا تصویری واقع‌بینانه از توانایی‌هایش به دست آورد. سپس سیستم با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف حریف، یاد گرفت که در هر لحظه از کدام مهارت‌ها یا استراتژی‌ها استفاده کند.

گروه پژوهشی سپس ربات کنترل‌شونده با هوش مصنوعی را مقابل ۲۹ تنیس‌باز قرار دادند. بازوی رباتیک دیپ‌مایند همه‌ی افراد مبتدی و حدود ۵۵ درصد از بازیکنان متوسط را شکست داد، اما موفق نشد بر بازیکنان حرفه‌ای غلبه کند. طبق سیستم بین‌المللی رتبه‌بندی، ربات در حد بازیکن مبتدی است.

بازوی رباتیک دیپ‌مایند دارای نقاط ضعف سیستماتیک بود. برای مثال با توپ‌های بلند مشکل داشت و مانند بسیاری از ما، ضربه‌های بک‌هند برایش سخت‌تر از ضربه‌های فورهند بود.

به‌نظر می‌رسد بیشتر بازیکنان انسانی دوست داشته باشند مقابل این سیستم بازی کنند. همه‌ی شرکت‌کنندگان بازی با ربات را سرگرم‌کننده و جذاب می‌خواندند. به‌گفته‌ی پژوهشگران، روش جدید می‌تواند برای طیف وسیعی از کاربردها که نیازمند پاسخ سریع در محیط‌های فیزیکی پویا هستند، مفید باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.