فناوری اطلاعات

August 11, 2024
14:55 یکشنبه، 21ام مردادماه 1403
کد خبر: 171549

خالق ChatGPT: لطفاً عاشق چت‌بات‌های ما نشوید

منبع: Zoomit

شرکت OpenAI درمورد ایجاد روابط عاطفی کاربران با چت‌بات‌های هوش مصنوعی خود نگران است.

شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی چت‌بات‌های هوش مصنوعی همواره سعی دارند عملکرد مدل‌های خود را تا حد امکان شبیه انسان کنند. ظاهراً OpenAI کمی نگران «بیش‌ازحد انسان‌ بودن» مدل‌های هوش مصنوعی و تأثیر آن‌ها روی هنجارهای اجتماعی است.

OpenAI در گزارش جامع فعالیت‌های خود، به صراحت اعلام کرد که ترجیح می‌دهد کاربران نسبت‌ به GPT-4o احساسات عاطفی پیدا نکنند.

با توجه‌ به پست وبلاگی OpenAI، این شرکت تلاش زیادی انجام داده است تا کاربران هنگام مکالمه با GPT-4o، احساس کنند با یک انسان حرف می‌زنند. این تلاش‌ها شامل ویژگی صوتی جدید برای تقلید گفتار انسان به‌همراه سرعت بالاتر پاسخگویی می‌شود و می‌توانید با چت‌بات، گفت‌وگویی صوتی شبیه به مکالمه‌ با یک انسان واقعی داشته باشید.

اکنون OpenAI متوجه شده است کاربران با ChatGPT-4o مانند انسان واقعی رفتار می‌کنند. این شرکت می‌گوید: «در مراحل اولیه‌ی تست، ازجمله آزمایش‌های داخلی و شبیه‌سازی حملات سایبری، متوجه شدیم کاربران از عباراتی استفاده می‌کنند که برقراری ارتباط با مدل را نشان می‌دهد. درحالی‌که موارد ذکرشده بی‌ضرر به‌نظر می‌رسند، اما بررسی اثرات بلندمدت آن‌ها نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

OpenAI به دو دلیل موضوع انسان‌‌پنداری چت‌بات‌ها را خبر بدی می‌داند. اول اینکه، وقتی هوش مصنوعی شبیه انسان به‌نظر برسد، ما بیشتر مستعد باورکردن حرف‌های آن به‌عنوان واقعیت هستیم. این یعنی مردم درمقایسه‌با زمانی که هوش مصنوعی شبیه ربات رفتار می‌کند، بسیار بیشتر در معرض توهمات و اطلاعات اشتباه آن قرار می‌گیرند.

مورد دوم اینکه OpenAI نگران است هنجارهای اجتماعی با GPT-4o تحریف شوند. شرکت مورد بحث احتمال می‌دهد این مدل، نیاز به تعاملات اجتماعی را کاهش دهد و درحالی‌که امکان دارد به افراد تنها کمک کند، اما احتمالاً بر روابط سالم تأثیر خواهد داشت.

GPT-4o طوری طراحی شده است که اگر در حال صحبت باشد و کاربر نیز شروع به حرف‌زدن کند، صحبت‌های چت‌بات قطع می‌شود تا به حرف‌های کاربر گوش دهد و شاید این سبک حرف‌زدن در مکالمات دنیای واقعی نیز تأثیر داشته باشد.

درحال‌حاضر، OpenAI نحوه‌ی برقراری ارتباط احساسی افراد با چت‌بات‌های خود را زیر نظر خواهد گرفت و در صورت لزوم، سیستم‌هایش را اصلاح می‌کند. نگرانی‌های این شرکت، دید بسیار جالبی درمورد عوارض جانبی استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.