باندپهن

فیبرنوری

August 11, 2024
17:16 یکشنبه، 21ام مردادماه 1403
کد خبر: 171566

پیشرفت پروژه FTTx شهر زنجان تا هفته دولت به ۲۰ درصد می‌رسد

مدیرکل ارتباطات استان زنجان با اشاره به اینکه پیشرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای شهر زنجان تا هفته دولت به 20 درصد می رسد، گفت: تا انتهای آبان ماه امسال همه روستاهای بالای بیست خانوار استان به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، نشست خبری فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با حضور اصحاب رسانه استان برگزار گردید. در این جلسه که به مناسبت روز خبرنگار تشکیل شده بود توکلی ضمن تشکر از حضور خبرنگاران محترم، روز خبرنگار را به همه اصحاب رسانه تبریک گفت و از عملکرد 6 ماهه این اداره کل، گزارشی ارائه کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در این گزارش از اتصال روستاهای بالای بیست خانوار به اینترنت تحت عنوان مسئولیت مهم وزارتخانه در برنامه هفتم توسعه یاد کرد و گفت: از 712 روستای بالای 20 خانوار استان 116 روستا باقی مانده است که در دست اقدام هستند.

وی روستا های باقی مانده را شامل 82 روستا که نیازمند ارتقا کیفیت اینترنت هستند و 34 روستا که به اینترنت دسترسی ندارد دانست و از اتمام پروژه همه روستاهای ذکر شده تا انتهای آبان 1403 خبر داد.

توکلی موانع اصلی اجرای پروژه های باقی مانده را تامین تجهیزات و مسیر صعب العبور روستاهای باقی مانده دانست.

وی همچنین میزان سرمایه گذاری وزارت ارتباطات در پروژه های ارتباطات روستایی را حدود 4 میلیارد تومان برای هر سایت جدید و حدود 2 میلیارد تومان برای پروژه های بهبود عنوان کرد.

توکلی با تشریح پروژه دیگر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تحت عنوان فیبر روستایی، اهمیت زیرساختی این پروژه را یادآوری کرد و از اجرایی شدن 162 کیلومتر فیبر روستایی در سال گذشته خبر داد که در این بین سهم مسیر نیک پی به ماهنشان 107 کیلومتر، مسیر آببر به گیلوان 40 کیلومتر و مسیر خیر آباد به آق زوج 15 کیلومتر است.

وی از برنامه 250 کیلومتری فیبر روستایی در سال جاری خبر داد و سرمایه گذاری وزارتخانه در این بخش را 350 هزار تومان به ازای یک متر فیبر عنوان کرد.

موضوع دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار ها بود که توکلی در این خصوص بیان کرد: این پروژه در شهر های قیدار و خرمدره در مراحل پایانی است و در هفته دولت ارائه سرویس در این شهر ها آغاز خواهد شد و همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده در شهر زنجان نیز تا هفته دولت 20 درصد از پروژه به مرحله ارائه سرویس می رسد.

وی با اشاره به شروع پروژه در شهر ابهر از دو هفته پیش افزود: شهرهای صائین قلعه و هیدج نیز در مراحل پایانی عقد قرارداد هستند و پروژه این شهر ها نیز در هفته دولت آغاز می شود.

توکلی در پاسخ به حواشی پیش آماده در خصوص قرارداد پروژه فیبر نوری شهر زنجان بیان کرد مهمترین سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد فضای رقابتی و از بین بردن انحصار در حوزه ارتباطات ثابت است. دقیقا همانند اتفاقی که در حوزه ارتباطات سیار رقم زد. این موضوع با هدف بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مردم و ارائه تعرفه های اقتصادی از سمت اپراتورها است. این مسئله از سمت ذینفعان انحصار گرایی با عدم همکاری همراه بوده است. اما قرارداد امضا شده بین اپراتور و شهرداری زنجان علاوه بر اینکه اصل حفظ فضای رقابتی را رعایت کرده است با تدابیر شهرداری زنجان هم از دوباره کاری و زحمت بیشتر برای مردم جلوگیری کرده و هم باعث ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری زنجان شده است.

وی افزود: اگر شرکتی یا فردی، اقدام خلاف قانونی مشاهده کرده است با شکایت به مراجع قانونی موضوع را می تواند پیگیری کند.

توکلی با اشاره به دو روش درآمدی در قراردادهای این پروژه بیان کرد: شهرداری ها بر اساس نرخ مصوب می توانند در شهرهای مرکز استان 100 هزار تومان به ازای هر متر و در سایر شهرها 50 هزار تومان به ازای هر متر حفاری دریافت کنند و یا با مشارکت در اجرای پروژه از عواید پروژه سهم داشته و برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کنند که شهرداری زنجان با نگاه بلند مدت مورد دوم را انتخاب کرده است.

مدیرکل ارتباطات استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس بند 10 قرارداد اگر شرکت جدیدی درخواست ایجاد زیرساخت در منطقه ای را داشته باشد که اپراتور معین دارای زیرساخت است، اپراتور معین موظف است زیرساخت خود را به شرکت مربوطه اجاره دهد و اگر زیرساخت کافی نداشته باشد ظرف مدت 45 روز زیرساخت را ایجاد کند و در غیر این صورت مجوز ایجاد زیرساخت به شرکت جدید داده خواهد شد.

توکلی در پایان با تشکر از مردم شریف زنجان به خاطر همکاری در تسهیل اجرای پروژه با وجود زحمت های زیادی که برایشان ایجاد کرده است از اصحاب رسانه درخواست کرد مشکلات مشاهده شده در سطح شهر را بازتاب دهند و اداره کل را در پیگیری مسائل مردم یاری کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.