مخابرات فضایی

August 11, 2024
22:41 یکشنبه، 21ام مردادماه 1403
کد خبر: 171580

موشک چینی رقیب استارلینک در فضا متلاشی شد

موشک چینی حامل ۱۸ ماهواره اینترنتی پس از پرتاب و قراردادن ماهواره‌ها در فضا، در مداری قطبی متلاشی شد و میدانی از ۷۰۰ جسم زباله فضایی به وجود آورد. چین می‌خواهد در رقابت با استارلینک، شبکه‌ای با ۱۳هزار ماهواره ایجاد کند.

چین می‌خواهد شبکه ماهواره‌ای خود را برای دسترسی به اینترنت راه‌اندازی کند. اولین موشک پرتاب‌شده حامل خوشه‌ای از ماهواره‌ها در فضا متلاشی شد که می‌تواند بیش از یک‌هزار ماهواره دیگر را به خطر بیندازد.

روز یکشنبه ۱۱ اوت (۲۱ مردادماه)، بخشی از مرحله فوقانی یک موشک چینی پس از پرتاب و استقرار ماهواره‌ها در مدار، در فضا منفجر شد و بیش از ۷۰۰ قطعه زباله فضایی ایجاد کرد.

این حادثه، هزاران ماهواره و اشیاء دیگر در مدار زمین را در معرض خطر برخورد قرار داده است. این حادثه مربوط به موشک لانگ مارچ 6A است که سه‌شنبه گذشته ۶ اوت (۱۶ مرداد) ۱۸ ماهواره را برای یک شبکه ارتباطی جدید به فضا پرتاب کرد.

طبق گزارش‌ها، چین می‌خواهد شبکه‌ای متشکل از ۱۳هزار ماهواره را در سال‌های آینده راه‌اندازی کند تا با استارلینک، اینترنت ماهواره‌ای “اسپیس ایکس” متعلق به ایلان ماسک رقابت کند.

این رویداد و میدان زباله ناشی از آن در فضا اکنون می‌تواند بیش از یک‌هزار ماهواره دیگر را در معرض خطر قرار دهد. شرکت دولتی فضانوردی شانگهای (SSST) در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز هیچ اطلاعاتی در مورد این حادثه ارائه نکرده است.

 

زباله‌های فضایی در مسیر برخورد احتمالی

بر اساس یافته‌های کنونی، پس از استقرار موفقیت‌آمیز محموله، یک انفجار یا برخورد رخ داده است. فرماندهی فضایی آمریکا روز پنجشنبه ۸ اوت تایید کرد که بیش از ۳۰۰ قطعه در مدار پایین‌تر مشاهده شده است اما گفته شده که هیچ خطر فوری وجود نداشته است.

اما از آن زمان، به نظر می‌رسد وضعیت بدتر شده است چراکه شرکت “لئولبز” که اجسام در مدار را از طریق یک شبکه رادار جهانی رصد می‌کند، روز جمعه رصد دست‌کم ۷۰۰ و احتمالاً بیش از ۹۰۰ قطعه زباله را در مدار گزارش کرد.

بر اساس این داده‌ها، میدان زباله در ارتفاع حدود ۸۰۰ کیلومتری قرار دارد و آنگونه که ارائه‌دهنده خدمات “اسلینگ‌شات ایرواسپیس” مشخص کرده است، این میدان زباله احتمالاً در مسیر برخورد با ماهواره‌های دیگر قرار دارد.

این شرکت به خبرگزاری رویترز گفته است که بر اساس محاسبات خود، طی سه روز آینده ۱۱۰۰ مورد نزدیکی کمتر از پنج کیلومتر وجود خواهد داشت. فقط یک‌سوم از اشیاء در معرض خطر از یک تکنولوژی ویژه برای دور زدن از برخورد احتمالی برخوردارند. در صورتی که برخوردی رخ دهد، زباله‌های حاصل از برخورد می‌توانند منجر به یک واکنش زنجیره‌ای شوند و ماهواره‌های دیگر را نیز به خطر بیندازند.

این اولین حادثه از این نوع نیست. در سال ۲۰۲۲، بقایای یک موشک چینی به وزن ۲۳ تن به طور غیرقابل کنترلی به زمین سقوط کرد. به گزارش “آرس تکنیکا”، در نوامبر ۲۰۲۲، یک موشک لانگ مارچ 6A در یک حادثه باعث ایجاد یک میدان زباله با بیش از ۵۰۰ شیء قابل شناسایی شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.