انتشار برای نخستین بار: متن کامل برنامه ستار هاشمی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) برای نخستین بار متن کامل برنامه دکتر سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر ساخت که عینا در ادامه می آید:
وضعیت موجود و چالش ها
از جمله الزامات تدوین و ارائه هر برنامهای، شناخت مناسب وضعیت موجود و چالشها و ارائه چشمانداز و راهکارهای مناسب برای
حل آنها میباشد. برنامه حاضر نیز با بررسی وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و چالشهای موجود ارائه شده است. این
چالشها شامل انواع زیر میباشد:
o چالشهای توسعه زیرساختها
o چالشهای حکمرانی و مقررات
o چالشهای فرهنگی، آموزشی و منابع انسانی
o چالشهای ناشی از فضای بینالمللی
o چالشهای اقتصادی
در ادامه برخی از این چالشها ذکر میگردد:
o کندی توسعه شبکه ملی اطلاعات و نداشتن برنامه مشخص برای توسعه زیرساختها و توفیق کم در فعالسازی سرویسهای
ارتباطی مبتنی بر فیبر
o تحریمهای بینالمللی و کاهش دسترسی به فناوریها و تجهیزات نوین
o نبود برنامه مشخص برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور
o ضعف در تنظیمگری برای توسعه خدمات و محصولات ارتباطی و فناوری اطلاعات
o وقوع رویدادهای نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی
o وجود مقررات دست و پاگیر یا عدم حمایت یا برنامه مشخص برای توسعه خدمات، محصولات و کاربرد فناوریهای نوین
مانند هوش مصنوعی
o کندی دستگاههای اجرایی در ارائه خدمات باکیفیت غیرحضوری و توسعه دولت الکترونیک
o عدم پیشرفت در توسعه ابر دولت
o پایین بودن سهم صادرات محصولات دانشبنیان و فناورانه و خدمات فنی- مهندسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
o سهم پایین اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور
o نبود بهره کافی از ظرفیتهای فرکانس ماهوارهای و نقاط مداری ایران در فضای بینالملل
o ضعف در ارائه خدمات دولت الکترونیک توسط سازمان فناوری اطلاعات
o کاهش درآمد حوزه سوئیچ )ابر سوئیچ بینالملل و ابر سوئی چ بین شهر ی(
o عدم بهرهگیری از تمام ی پتانسیل و ظرفیت بلااستفاده داراییهاو زیرساختها ی سازمانها ی تابعه
o عدم به روزرسان ی به موقع مهارتهای کارکنان منطبق بر نیازهای فناورانه پویای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
o سطح نامطلوب ارائه خدمات ارتباط ی و دسترس ی عموم ی
o ضعف در زنج ی ره تأمین و ارزش خدمات و کمبود تامینکنندگان داخلی در سازمان فضائی ایران
o نبود فرماندهی واحد برای حکمرانی فضای مجازی
o کمبود زیرساختهای پیشرفته ارتباطی و نیاز به توسعه شبکه ملی اطلاعات برای افزایش سرعت و کیفیت ارتباطات
o پایین بودن بهرهوری منابع بخش فاوا به دلیل مختلف نظیر عدم هماهنگی صد در صدی بخشهای سیاستگذاری و عوامل
اجرایی (نظیر اپراتورها و ارائهدهندگان خدمات دسترسی)
o عدم انسجام برنامههای توسعه بخش و برنامههای فراسازمانی (سایر وزارتخانهها و نهادهای مرتبط)
o ناترازی توسعه زیرساختهای ارتباطاتی با نیازهای م حتوایی و کاربرد فناوری اطلاعات در بخش های مختلف
o پایین بودن سطح آمادگی سازمانهای دولتی برای ارائه خدمات در فضای مجازی
o نبود مقررات مناسب برای پشتیبانی از فناوریهای نوین و دولت هوشمند که میتواند مانع از اجرای برنامهها شود.
o کمبود زیرساختهای فناوری کافی برای اجرای پروژههای هوشمصنوعی و دیگر فناوریهای نوظهور که میتواند توسعه
دولت هوشمند را به تأخیر بیندازد.
o نگرانیهای امنیتی و نقض حریم خصوصی در فضای مجازی که میتواند مانع از پذیرش و اعتماد عمومی به خدمات دولت
هوشمند شود.
o کمبود نیروی انسانی ماهر
o عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی
o کمبود زیرساختهای لازم برای تحقق اقتصاد دیجیتال و ضعف در راهاندازی و بهرهبرداری کامل از شبکه ملی اطلاعات.
o کمبود حضور فعال و مؤثر در تدوین و تصویب معاهدات و استانداردهای بینالمللی در حوزه ICT.
o عدم وجود زیرساختهای قانونی لازم برای حمایت از حقوق کاربران و تسهیل تجارت دیجیتال.
o خلأ مدل جامع حکمرانی دیجیتال مبتنی بر ارزشهای ایرانی – اسلامی و نبود سیاستگذاری فعال در مواجهه با فناوریهای
نوین.
o نبود منابع مالی کافی و سرمایهگذاریهای مورد نیاز برای توسعه زیرساختهای فضایی و پروژههای مرتبط.
o محدودیت در همکاریهای بینالمللی به دلیل تحریمها و مشکلات دیپلماتیک که مانع از دستیابی به فناوریها و دانش
پیشرفته فضایی میشود.
o نبود یا مهاجرت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزههای مختلف فضایی از جمله مهندسی، فناوری اطلاعات، و
مدیریت پروژههای فضایی.
o کمبود زیرساختهای پرتاب ماهواره و بهرهبرداری از دادههای فضایی، از جمله پایگاههای پرتاب و ایستگاههای زمینی.
o مشکلات فنی و فناوری در طراحی، ساخت و پرتاب ماهوارهها و سامانههای فضایی.
o کمبود زیرساختهای فناورانه برای حمایت از خط و زبان فارسی در فضای مجازی .
o عدم آگاهی و سواد کافی در بین کاربران فضای مجازی در خصوص استفاده امن و مؤثر از این فضا.
o نبود برنامهها و زیرساختهای مناسب برای ایجاد فضای مجازی ایمن و مفید برای کودکان و خانوادهها.
o کمبود سیاستها و الزامات مناسب برای حفاظت و حمایت از دادههای شخصی کاربران در فضای مجازی.
o بسیاری از فر آیندهای پستی هنوز بهصورت سنتی انجاممیشود که منجر به کاهش سرعت و افزایش هزینهها میشود.
o عدم آگاهی کافی از مزایای استفاده از خدمات پستی دیجیتال در میان عموم مردم.
o شرکتهای خصوصی با خدمات بهتر و سرعت بالاتر، سهم بازار شرکت ملی پست را کاهش دادهاند.
o کمبود منابع مالی یا عدم تخصیص منابع کافی برای اجرای تکالیف برنامه هفتم پیشرفت
راهبرد کلان و جهت گیریهای سیاست
بر اساس موارد پیشگفت، سیاستها و رویکردهای اصلی در تدوین برنامه حاضر، شامل موارد زیر میباشد:
o کمک به پیشرفت اقتصادی توام با عدالت از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات
o تکمیل طرح های عمرانی نیمهتمام با اولویت واگذاری از طریق مشارکت بخش غیردولتی
o اجرای چند طرح عظیم ملی، پیشران، زیرساختی و مبتنی بر آیندهنگری
o فعالسازی مزیتهای رقابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه
o برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزشهای اسلامی-ایرانی در فضای مجازی و ارتقاء قدرت سایبری
o افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاریسازی آنها در حوزه اطلاعات و ارتباطات
o تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار با تاکید بر هوشمندسازی و تحقق دولت هوشمند
o جوانگرایی و جانشینپروری در مدیریت اجرایی
o ارتقاء ساختارهای حکمرانی فضای مجازی و همگرایی ساختارهای موازی
o شنیدن صدای مردم و در نظر گرفتن مطالبات و نیازهای مردم و زیستبوم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
راهبرد کلان این برنامه استفاده از دانش و فناور ی ها ی روز دنیا برا ی پیشرفت اقتصاد دیجی تال
و دولت هوشمند است که از طریق جهتگیری های سی است و برنامهها و اقدامات اجرا یی
مشخص به سرانجام خواهد رس ید . توسعه فناوری برا ی اقتصاد دیج یتال باعث خواهد شد ا یران
امروز در حوزه ارتباطات و فناور ی اطلاعات از مواهب هوش مصنوعی، رایانش ابر ی، اینترنت اش یا
و … بهره گ یرد و با توسعه تنظی مگری خود همزمان با افزای ش کی فی ت زیرساختها و خدمات مرتبط
زمینه حکمرانی هوشمند با ابزارها ی متنوع توسعه ی افته در نهادها ی دولتی را فراهم نماید.
قوانین، مقررات و اسناد بالادستی
الزامات و تکالیف مندرج در قوانین و مقررات و اسناد بالادستی، رئوس مهمی از برنامههای پیشنهادی را به خود اختصاص داده که
در ادامه به فهرست این موارد اشاره میگردد:
.۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
.۲ سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت
.۳ مصوبات شورای عالی فضای مجازی
.۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
.۵ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
.۶ سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران
.۷ سیاستهای کلی نظام در امور «امنیت فضا ی تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات(افتا)
.۸ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور
.۹ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
.۱۰ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون اجرای آن
با توجه به اینکه برنامه وزارت ارتباطات و فناور ی اطلاعات برا ی یک برش ۴ ساله توسط اینجانب
تهیه شده است، چشمانداز و اهداف کلان خود را مطابق با اهداف متصور در برنامه هفتم
پیشرفت ارائه مینمایم. این اهداف تطابق مناسبی با بخش عمدهای از چالشها و مطالبات
موجود دارد که پس از این تشر یح خواهد شد.
نگاهی به برنامه ها و اقدامات کلان
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی و سیاستگذار در زمینه توسعه ارتباطات و فناور ی اطلاعات در چارچوب
سیاستهای کلی نظام، میبایست برنامه راهبردی مشخصی در این حوزه، به منظور رفع چالشهای موجود و همگامساز ی رشد و
توسعه کشور با تحولات جهانی داشته باشد . همچنین یک برنامهای عملیاتی که با استفاده از ظرفیتها و فرصتهای داخلی اعم از
بخش خصوص ی و شرکتهای دانشبنیان، در تمام ی ارکان نظام جار ی و ساری گردد و علاوه بر بهبود و ارتقای شاخصهای مهم
توسعه دیج یتال در سطح بینالملل بهبود جای گاه کشور در منطقه، امکان بهرهمند ی از خدمات دی ج یتال و فناورانه را برای تمامی جامعه میسر سازد. برنامه حاضر با راهبرد کلی توسعه فناوری ، پیشران اقتصاد دی ج یتال و دولت هوشمند و مبتنی بر اهداف کلی دی برنامه هفتم پیشرفت برای پاسخ به مطالبات عمومی و رفع چالش های موجود در 6 سرفصل تهیه شده است که در ادامه ارائه میشود .
خلاصه برنامه ها
به طور خلاصه سیاستها، برنامهها و اقدامات کلان پیشنهادی شامل محورهای زیر میباشد:
۱ توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات
۲ توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف
۳ توسعه اقتصاد دیجیتال
۴ حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
۵ توسعه صنعت فضایی
۶ توسعه پست هوشمند
با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساختهای ارتباطی به یکی از اولویتهای اصلی در کشور
تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری و شبکههای نسل جدید ارتباطی مانند G،5 مقابله با تحریمهای
ارتباطی، و ارتقای شاخصهای ارتباطی، از جمله گامهای ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامهها، بهبود
دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی، و حضور فعال در تعاملات بینالمللی است.
اقدامات
• توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری (بند الف ماده 65 برنامه هفتم) و فراهمسازی اتصال و
دسترسی پرسرعت و کمک به توسعه خدمات و محتوا با استفاده حداکثری از ت جهیزات بومی
• راهاندازی صندوق توسعه شبکه تار (فیبر) نوری (بند ب ماده 66 برنامه هفتم)
تاسیس صندوق توسعه شبکه فیبر نوری و جذب منابع مالی و سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی با تدوین
مقررات مناسب به توسعه این شبکه و افزایش مشترکین فیبر نوری کمک خواهد نمود.
• توسعه شبکه ارتباطات همراه از طریق نسل جدید ارتباطی G،5 مقابله با تحریمهای ارتباطی، مدیریت بهینه و استفاده
از کلیه ظرفیتهای طیف فرکانسی
• ارتقاء شاخص سرانه سرعت اتصال شبکه جهانی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات
• راهاندازی مراکز قطب نگهداری، تبادل ترافیک و پردازش دادههای بینالمللی برای صادرات خدمات و افزایش
دسترسی مشتریان خارج بینالملل
• حضور فعال و موثر در تعاملات بینالمللی در حوزه حکمرانی اینترنت (مانند نشانی IP، و نامهای دامنه) و حوزه
فضایی
• ارتقاء کمی و کیفی و تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی و ایجاد عدالت ارتباطی
در کشور
• هم افزایی با سایر وزارتخانه مانند نیرو جهت تامین برق پایدار برای برنامهها، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیع ی،
شهرداریها و استانداریها برای توسعه فیبر ، احداث ایستگاههای مخابراتی و اجرای بهینه برنامهها در کشور
• ایجاد دسترسی عموم مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات
.۲ توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوریهای نوین (مانند هوش مصنوعی)
در صنایع مختلف
با پیشرفت فناوریهای نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی
فناوریهای نوینی همچون هوشمصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژهای دارد. این اقدامات میتواند به بهبود کارایی، کاهش
هزینهها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.
اقدامات
• تدوین طرح تحول دولت هوشمند و ایجاد، تقویت و استقرار دولت هوشمند
• ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند و اتصال مراکز داده دستگاهها ی اجرایی به
زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند (تبصره 1 بند الف ماده 107 برنامه هفتم)
• پیگیری و پایش روند اجرای برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی (بند ج ماده 65 برنامه هفتم)
• طراحی و راهبری سامانههای مشترک و حذف سامانهها ی موازی دستگاههای اجرایی
• ارتقای شاخصهای مل ی و بینالمللی توسعه دولت الکترونیک در کشور
• جایگزینی استعلامهای الکترونیک آنلاین و آنی به جای کاغذی
• حذف بروکراسی اداری، کاغذبازی و مراجعه حضوری به ادارات
• تقویت همکاریهای بین دستگاههای اجرایی، ایجاد کارگروههای مشترک و طراحی و اجرای خدمات دولت
هوشمند جهت ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه اشخاص حقوق ی و حقیقی
• توسعه توان پردازشی، ذخیرهسازی و زیرساختهای نرم و سخت هوش مصنوعی
• کمک به توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و کشاورزی
• افزایش آمادگی اجرا، و ساماندهی و توسعه فناوریهای نوظهور مانند کلاندادهها، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی،
هوش مصنوعی و علوم داده، و پردازش کوانتومی
• ارتقاء حریم خصوصی در فضای مجازی وتقویت امنیت زیرساختها ی سایبر ی
• توسعه بومی و محلی شهر هوشمند در استانهای کشور شامل سامانههای ترافیک، زیرساخت و خدمات شهری،
تدارکات و پشتیبانی
• تعامل سازنده با مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی و تقویت جایگاه تنظیمگری و حکمرانی فناوری اطلاعات
و ارتباطات و برقراری تناسب بین مسئولیتها و اختیارات وزارتخانه
• تقویت مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور و زیرساختهای تعامل الکترونیک دستگاههای اجرایی
• ارتقاء امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و افزایش پایداری و تابآوری در مقابل تهدیدات و افزای ش ضریب
پایداری و امنیت ارتباطات از لایه زی رساخت تا لایه سرویس
• جلوگیری از وقوع جرایم مرتبط با سیم کارتها ی تلفن همراه
• تقویت توان نظارتی و حمایتی وزارت ارتباطات و کمک به دستگاههای اجرایی در برنامهریزی و اجرای تدابیر امنیت
سایبری
• شایسته سالاری و صلاحیت حرفه ای مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
• ارتقای وضعیت معیشت ی کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
.۳ توسعه اقتصاد دیجیتال
در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT(، بهعنوان یکی از اصلیترین محرکهای رشد اقتصادی
و اجتماعی شناخته میشود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی بهسوی تقویت
اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ذیل با هدف تأمین زیرساختهای مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات
دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شدهاند.
اقدامات
• تدوین سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و سند نظام اقتصاد رقومی (دیجیتال ) با محوریت
مردمیسازی اقتصاد دیجیتال (بند الف ماده 66 برنامه هفتم)
• تامین زیرساختهای توسعه اقتصاد دیجیتال اعم از ارتباطی و اطلاعاتی (ابری)، ذخیرهسازی و پردازش سریع (بند پ
ماده 66 برنامه هفتم پیشرفت)
• برنامه توسعه کسب و کارهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات (جزء 1 بند الف ماده 6 برنامه هفتم) و هوش
مصنوعی
• ایجاد سکوی مل ی شبکه توزیع کالا و محصولات (اعم از صنعتی، کشاورز ی و تجارت الکترونیک) (جزء 5 بند د
ماده 48 برنامه هفتم)
• راهاندازی شرکت ارتباطات بینالملل (بند ث ماده 65 برنامه هفتم)
• افزایش سهم تولید و عرضه کالاها و خدمات دیجیتال از تولید ناخالص داخلی
• افزایش سهم ایران از انتقال (ترانزیت) پهنای باند بینالملل و مشارکت در اجرا و پیادهسازی و مالکیت کابلهای
بینالمللی (زمینی و دریایی) با مشارکت کشورها ی همسایه و دارندگان محتوا در سطح بینالملل به منظور ارتقاء
حداکثری نقش و بازی گری کشور در حوزه ترانزیت داده
• افزایش سهم ایران از اقتصادو کاربردهای فضاپایه و داراییهای مولد فضایی
• توسعه زیستبوم نوآوری و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات
• افزایش صادرات خدمات نرمافزاری، سختافزاری و هوش مصنوعی
• به کارگیری فناوریهای نوین پولی و مالی در فضای مجازی (بانک، بیمه، اوراق و پرداخت)
• توسعه نظام دیپلماسی فضای مجازی
• توسعه نظام سرگرمی، بازی و غنابخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی
• اجرای نظامهای حمایتی از مشاغل فضای مجازی و کمک به اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی حوزه فناوری
اطلاعات و ارتباطات و کمک به جذب و نگهداشت ومهاجرت معکوس نخبگان و متخصصین این حوزه
• صدور پروانه اپراتورهای خدمات هوشمند ، تعرفهگذاری و تنظیمگری خدمات
• حمایت از فروشگاههای مجازی و خردهفروشی الکترونیکی و کمک به افزایش سهم آن از کل بازار خردهفروشی
کشور
• حمایت از شکلگیری وتوسعه سکوهای خدمات فضای مجازی
• افزایش دسترسی کسب و کارهای دیجیتال به دادهها و واسطهای برنامهنویسی (API (جهت ایجاد نوآوری و ارائه
خدمات دیجیتال شهری
• هدفمند کردن شرکتهای نوآور و خلاق در راستای نیازها ی بروز حوزه ارتباطات و حمایت از این شرکتها
• جذب سرمایه و حمایت از شرکتهای نوآور و دانشبنیان
• راهاندازی بورس تخصصی و تسهیل پذیرش شرکتهای دیجیتال در بازار اوراق، و پذیرش داراییهای نامشهود
شرکتهای دیجیتال از طریق تنظیمگری، مشوقهای مالیاتی و جذب سرمایهگذاری
• حمایت از سکوهای با محور توسعه اشتغال و زیستبوم تخصصی کارآفرینی و اشتغالزایی حوزه فناوری اطلاعات و
ارتباطات
• امکان استعلام برخط و صلاحیت و اهلیت معاملات ی اشخاص برای سکوهای بخش خصوصی
• استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مجموعههای دانشبنیان در تصمیمسازیهاو اجرای برنامهها
• مقرراتزدایی و فراهم ساختن زیرساختهای حقوقی و اجرایی توسعه اقتصاد دیجیتال
• جلب مشارکت سرمایهگذاران خارجی با اولویت مناطق ویژه اقتصادی
• استعدادسنجی، آموزش و تربیت نیروی ماهر متناسب با نیاز و ظرفیت بازار اقتصاد دیجیتال با روشهای مختلف نوین
و زودبازدهو نزدیکتر شدن فضای تحقیق و توسعه ارتباطات و فن آور ی اطلاعات دانشگاهی به فضای اجرایی
• اصلاح شیوه فیلترینگ در کشور از طریق اصلاح مقررات و شیوه مداخلات، کنترلهای پسینی، گفتمانسازی در
سطوح نخبگانی و آحاد مردم، ایجاد وفاق ملی بین گروههای مرجع، مذاکرات بینالمللی، مبتنی بر اقتصاد دیجیتال
• واقعیسازی تعرفه خدمات بخش متناسب با سرمایهگذاریهای انجام شده و قیمت تمام شده
• تدوین و پیشنهاد نیازهای تقنینی و لوایح لازم به عنوان زیرساخت حقوقی توسعه اقتصاد دیجیتال
.۴ حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت
با حمایت از توسعه زیرساختهای فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی میتواند بهدنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن
برای تمامی اقشار جامعه باشد . راهبردهای اشاره شده، با هدف تأمین زیرساختهای لازم، تدوین سیاستهای حفاظت از دادههای
شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شدهاند.
اقدامات
• حمایت از تولید محتواهاو خدمات بومی در فضای مجازی
• کمک به توسعه نظامهای رسانهای فضای مجازی
• تامین و توسعه زیرساختهای فناورانه خط و زبان فارسی در فضای مجازی
• ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی
• توسعه فضای مجازی مفید و ایمن برای کودک و خانواده
• تدوین سند سیاستها و الزامات حفاظت و حمایت از دادههای شخصی (تبصره بند ج ماده 66 برنامه هفتم)
• ایجاد زیرساخت نظارت مردمی بر قیمت و کیفیت محتوا و خدمات دیجیتال
• توسعه اقتصاد تولید محتوا و ایجاد الگوهای اقتصادی جدید از طریق تسهیم درآمد بین تولیدکننده، توزیعکننده،
ذخیرهکننده و پردازشگربه منظور تشویق تولید محتواهای بومی
.۵ توسعه صنعت فضایی
صنعت فضایی بهعنوان یکی از مهمترین شاخههای فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد.
هدف از تدوین و اجرای برنامهها و سیاستهای کلان در بخش فضایی ، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در
راهبردهای زیر افزایش تعداد سامانههای فضای ی، ارتقای فناوریهای ماهوارهای، و بهرهبرداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال
خواهد شد .
اقدامات
• اجرای برنامهها، سیاستها و برنامههای کلان بخش فضایی کشور (ماده 67 برنامه هفتم) و اهداف سند 10 ساله فضایی
کشور
• افزایش تعداد سامانههای فضایی و ماهوارههای پرتابی به فضا
• توسعه زیرساخت های آزمایشگاه ی فضایی
• تثبیت ماهوارههای سبک در مدار لایه لئو
• افزایش سطح پوشش ماهوارهای و تثبیت ماهوارههای سنگین وزن در مدار لایه ژئو
• راهاندازی پایگاههای ملی پرتابهای فضایی و ایستگاههای زمینی بهرهبرداری از دادههای فضایی و توسعه پرتابگر
• توسعه خدمات فضاپایه در صنایع مختلف، اقتصادی نمودن خدمات فضایی و توسعه اشتغال بخش فضایی
• کاربری منظومههای ماهوارهای در فضای مجازی
• توجه به جایگاه بخش خصوصی به منظور مشارکت و سرمایهگذاری این بخش در صنعت فضایی کشور
• توسعه زیرساخت دادههای محلی برای پایش، پیشبینی و مقابله با رویدادهای اقلیم فضایی
• توسعه شبکه اقتصاد دانش بنیان صنعت فضایی کشور با تخصیص منابع و همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری
• سنجش از راه دور با دقت بالا
.۶ توسعه پست هوشمند
در دنیای امروز که فناوری و دیجیتالسازی بهسرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی بهعنوان یکی از زیرساختهای
حیاتی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافتهاست. از این رو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد
پیشران در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچهسازی شرکت پست به عنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به
زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها ، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی ، یکی از اهداف
اصلی خواهد بود.
اقدامات
• نوسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات و بهرهگیری از ابزارهای نوین (مانند رباتها برای مرتبسازی و
تجزیهگری، صندوقها و انبارهای هوشمند و پهپادها) در امور پستی
• توسعه ظرفیت حمل و نقل ترکیبی و خدمات سکویی با مشارکت بخش خصوصی
• جذب سرمایه در خدمات نوین پستی
• برقراری همکاریهای استراتژیک با شرکتهای خصوصی و بینالمللی برای بهبود کیفیت و تنوع خدمات پستی
• بهرهبرداری از ظرفیتهای مشترک بین اپراتورهای تلفن همراه و شرکت ملی پست برای ارتقای جایگاه پست در
توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات نوین
• توسعه خدمات مالی داخلی و بینالمللی توسط پست بانک
• سرمایهگذاری پست بانک در حمایت از کسب و کارهای دیجیتالی خرد
• تامین مالی طرح ها و برنامههای کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال توسط پست بانک
برای دانلود متن کامل برنامه سید ستار هاشمی بعنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات در فرمت پی دی اف، اینجا را کلیک کنید.