خبر اول

رگولیشن

August 12, 2024
21:17 دوشنبه، 22ام مردادماه 1403
کد خبر: 171653

انتشار برای نخستین بار: متن کامل برنامه ستار هاشمی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) برای نخستین بار متن کامل برنامه دکتر سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر ساخت که عینا در ادامه می آید:

وضعیت موجود و چالش ها
از جمله الزامات تدوین و ارائه هر برنامهای، شناخت مناسب وضعیت موجود و چالشها و ارائه چشمانداز و راهکارهای مناسب برای
حل آنها میباشد. برنامه حاضر نیز با بررسی وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و چالشهای موجود ارائه شده است. این
چالشها شامل انواع زیر میباشد:
o چالشهای توسعه زیرساختها
o چالشهای حکمرانی و مقررات
o چالشهای فرهنگی، آموزشی و منابع انسانی
o چالشهای ناشی از فضای بینالمللی
o چالشهای اقتصادی

در ادامه برخی از این چالشها ذکر میگردد:
o کندی توسعه شبکه ملی اطلاعات و نداشتن برنامه مشخص برای توسعه زیرساختها و توفیق کم در فعالسازی سرویسهای
ارتباطی مبتنی بر فیبر
o تحریمهای بینالمللی و کاهش دسترسی به فناوریها و تجهیزات نوین
o نبود برنامه مشخص برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور
o ضعف در تنظیمگری برای توسعه خدمات و محصولات ارتباطی و فناوری اطلاعات
o وقوع رویدادهای نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی
o وجود مقررات دست و پاگیر یا عدم حمایت یا برنامه مشخص برای توسعه خدمات، محصولات و کاربرد فناوریهای نوین
مانند هوش مصنوعی
o کندی دستگاههای اجرایی در ارائه خدمات باکیفیت غیرحضوری و توسعه دولت الکترونیک
o عدم پیشرفت در توسعه ابر دولت
o پایین بودن سهم صادرات محصولات دانشبنیان و فناورانه و خدمات فنی- مهندسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
o سهم پایین اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور
o نبود بهره کافی از ظرفیتهای فرکانس ماهوارهای و نقاط مداری ایران در فضای بینالملل
o ضعف در ارائه خدمات دولت الکترونیک توسط سازمان فناوری اطلاعات
o کاهش درآمد حوزه سوئیچ )ابر سوئیچ بینالملل و ابر سوئی چ بین شهر ی(
o عدم بهرهگیری از تمام ی پتانسیل و ظرفیت بلااستفاده داراییهاو زیرساختها ی سازمانها ی تابعه
o عدم به روزرسان ی به موقع مهارتهای کارکنان منطبق بر نیازهای فناورانه پویای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
o سطح نامطلوب ارائه خدمات ارتباط ی و دسترس ی عموم ی
o ضعف در زنج ی ره تأمین و ارزش خدمات و کمبود تامینکنندگان داخلی در سازمان فضائی ایران
o نبود فرماندهی واحد برای حکمرانی فضای مجازی
o کمبود زیرساختهای پیشرفته ارتباطی و نیاز به توسعه شبکه ملی اطلاعات برای افزایش سرعت و کیفیت ارتباطات
o پایین بودن بهرهوری منابع بخش فاوا به دلیل مختلف نظیر عدم هماهنگی صد در صدی بخشهای سیاستگذاری و عوامل
اجرایی (نظیر اپراتورها و ارائهدهندگان خدمات دسترسی)
o عدم انسجام برنامههای توسعه بخش و برنامههای فراسازمانی (سایر وزارتخانهها و نهادهای مرتبط)
o ناترازی توسعه زیرساختهای ارتباطاتی با نیازهای م حتوایی و کاربرد فناوری اطلاعات در بخش های مختلف
o پایین بودن سطح آمادگی سازمانهای دولتی برای ارائه خدمات در فضای مجازی
o نبود مقررات مناسب برای پشتیبانی از فناوریهای نوین و دولت هوشمند که میتواند مانع از اجرای برنامهها شود.
o کمبود زیرساختهای فناوری کافی برای اجرای پروژههای هوشمصنوعی و دیگر فناوریهای نوظهور که میتواند توسعه
دولت هوشمند را به تأخیر بیندازد.
o نگرانیهای امنیتی و نقض حریم خصوصی در فضای مجازی که میتواند مانع از پذیرش و اعتماد عمومی به خدمات دولت
هوشمند شود.
o کمبود نیروی انسانی ماهر
o عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی
o کمبود زیرساختهای لازم برای تحقق اقتصاد دیجیتال و ضعف در راهاندازی و بهرهبرداری کامل از شبکه ملی اطلاعات.
o کمبود حضور فعال و مؤثر در تدوین و تصویب معاهدات و استانداردهای بینالمللی در حوزه ICT.
o عدم وجود زیرساختهای قانونی لازم برای حمایت از حقوق کاربران و تسهیل تجارت دیجیتال.
o خلأ مدل جامع حکمرانی دیجیتال مبتنی بر ارزشهای ایرانی – اسلامی و نبود سیاستگذاری فعال در مواجهه با فناوریهای
نوین.
o نبود منابع مالی کافی و سرمایهگذاریهای مورد نیاز برای توسعه زیرساختهای فضایی و پروژههای مرتبط.
o محدودیت در همکاریهای بینالمللی به دلیل تحریمها و مشکلات دیپلماتیک که مانع از دستیابی به فناوریها و دانش
پیشرفته فضایی میشود.
o نبود یا مهاجرت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزههای مختلف فضایی از جمله مهندسی، فناوری اطلاعات، و
مدیریت پروژههای فضایی.
o کمبود زیرساختهای پرتاب ماهواره و بهرهبرداری از دادههای فضایی، از جمله پایگاههای پرتاب و ایستگاههای زمینی.
o مشکلات فنی و فناوری در طراحی، ساخت و پرتاب ماهوارهها و سامانههای فضایی.
o کمبود زیرساختهای فناورانه برای حمایت از خط و زبان فارسی در فضای مجازی .
o عدم آگاهی و سواد کافی در بین کاربران فضای مجازی در خصوص استفاده امن و مؤثر از این فضا.
o نبود برنامهها و زیرساختهای مناسب برای ایجاد فضای مجازی ایمن و مفید برای کودکان و خانوادهها.
o کمبود سیاستها و الزامات مناسب برای حفاظت و حمایت از دادههای شخصی کاربران در فضای مجازی.
o بسیاری از فر آیندهای پستی هنوز بهصورت سنتی انجاممیشود که منجر به کاهش سرعت و افزایش هزینهها میشود.
o عدم آگاهی کافی از مزایای استفاده از خدمات پستی دیجیتال در میان عموم مردم.
o شرکتهای خصوصی با خدمات بهتر و سرعت بالاتر، سهم بازار شرکت ملی پست را کاهش دادهاند.
o کمبود منابع مالی یا عدم تخصیص منابع کافی برای اجرای تکالیف برنامه هفتم پیشرفت

راهبرد کلان و جهت گیریهای سیاست
بر اساس موارد پیشگفت، سیاستها و رویکردهای اصلی در تدوین برنامه حاضر، شامل موارد زیر میباشد:
o کمک به پیشرفت اقتصادی توام با عدالت از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات
o تکمیل طرح های عمرانی نیمهتمام با اولویت واگذاری از طریق مشارکت بخش غیردولتی
o اجرای چند طرح عظیم ملی، پیشران، زیرساختی و مبتنی بر آیندهنگری
o فعالسازی مزیتهای رقابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه
o برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزشهای اسلامی-ایرانی در فضای مجازی و ارتقاء قدرت سایبری
o افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاریسازی آنها در حوزه اطلاعات و ارتباطات
o تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار با تاکید بر هوشمندسازی و تحقق دولت هوشمند
o جوانگرایی و جانشینپروری در مدیریت اجرایی
o ارتقاء ساختارهای حکمرانی فضای مجازی و همگرایی ساختارهای موازی
o شنیدن صدای مردم و در نظر گرفتن مطالبات و نیازهای مردم و زیستبوم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
راهبرد کلان این برنامه استفاده از دانش و فناور ی ها ی روز دنیا برا ی پیشرفت اقتصاد دیجی تال
و دولت هوشمند است که از طریق جهتگیری های سی است و برنامهها و اقدامات اجرا یی
مشخص به سرانجام خواهد رس ید . توسعه فناوری برا ی اقتصاد دیج یتال باعث خواهد شد ا یران
امروز در حوزه ارتباطات و فناور ی اطلاعات از مواهب هوش مصنوعی، رایانش ابر ی، اینترنت اش یا
و … بهره گ یرد و با توسعه تنظی مگری خود همزمان با افزای ش کی فی ت زیرساختها و خدمات مرتبط
زمینه حکمرانی هوشمند با ابزارها ی متنوع توسعه ی افته در نهادها ی دولتی را فراهم نماید.

قوانین، مقررات و اسناد بالادستی
الزامات و تکالیف مندرج در قوانین و مقررات و اسناد بالادستی، رئوس مهمی از برنامههای پیشنهادی را به خود اختصاص داده که
در ادامه به فهرست این موارد اشاره میگردد:
.۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
.۲ سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت
.۳ مصوبات شورای عالی فضای مجازی
.۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
.۵ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
.۶ سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران
.۷ سیاستهای کلی نظام در امور «امنیت فضا ی تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات(افتا)
.۸ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور
.۹ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
.۱۰ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون اجرای آن
با توجه به اینکه برنامه وزارت ارتباطات و فناور ی اطلاعات برا ی یک برش ۴ ساله توسط اینجانب
تهیه شده است، چشمانداز و اهداف کلان خود را مطابق با اهداف متصور در برنامه هفتم
پیشرفت ارائه مینمایم. این اهداف تطابق مناسبی با بخش عمدهای از چالشها و مطالبات
موجود دارد که پس از این تشر یح خواهد شد.

نگاهی به برنامه ها و اقدامات کلان
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی و سیاستگذار در زمینه توسعه ارتباطات و فناور ی اطلاعات در چارچوب
سیاستهای کلی نظام، میبایست برنامه راهبردی مشخصی در این حوزه، به منظور رفع چالشهای موجود و همگامساز ی رشد و
توسعه کشور با تحولات جهانی داشته باشد . همچنین یک برنامهای عملیاتی که با استفاده از ظرفیتها و فرصتهای داخلی اعم از
بخش خصوص ی و شرکتهای دانشبنیان، در تمام ی ارکان نظام جار ی و ساری گردد و علاوه بر بهبود و ارتقای شاخصهای مهم
توسعه دیج یتال در سطح بینالملل بهبود جای گاه کشور در منطقه، امکان بهرهمند ی از خدمات دی ج یتال و فناورانه را برای تمامی جامعه میسر سازد. برنامه حاضر با راهبرد کلی توسعه فناوری ، پیشران اقتصاد دی ج یتال و دولت هوشمند و مبتنی بر اهداف کلی دی برنامه هفتم پیشرفت برای پاسخ به مطالبات عمومی و رفع چالش های موجود در 6 سرفصل تهیه شده است که در ادامه ارائه میشود .

خلاصه برنامه ها
به طور خلاصه سیاستها، برنامهها و اقدامات کلان پیشنهادی شامل محورهای زیر میباشد:
۱ توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات
۲ توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف
۳ توسعه اقتصاد دیجیتال
۴ حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
۵ توسعه صنعت فضایی
۶ توسعه پست هوشمند

با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساختهای ارتباطی به یکی از اولویتهای اصلی در کشور
تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری و شبکههای نسل جدید ارتباطی مانند G،5 مقابله با تحریمهای
ارتباطی، و ارتقای شاخصهای ارتباطی، از جمله گامهای ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامهها، بهبود
دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی، و حضور فعال در تعاملات بینالمللی است.

اقدامات
• توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری (بند الف ماده 65 برنامه هفتم) و فراهمسازی اتصال و
دسترسی پرسرعت و کمک به توسعه خدمات و محتوا با استفاده حداکثری از ت جهیزات بومی
• راهاندازی صندوق توسعه شبکه تار (فیبر) نوری (بند ب ماده 66 برنامه هفتم)
تاسیس صندوق توسعه شبکه فیبر نوری و جذب منابع مالی و سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی با تدوین
مقررات مناسب به توسعه این شبکه و افزایش مشترکین فیبر نوری کمک خواهد نمود.
• توسعه شبکه ارتباطات همراه از طریق نسل جدید ارتباطی G،5 مقابله با تحریمهای ارتباطی، مدیریت بهینه و استفاده
از کلیه ظرفیتهای طیف فرکانسی
• ارتقاء شاخص سرانه سرعت اتصال شبکه جهانی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات
• راهاندازی مراکز قطب نگهداری، تبادل ترافیک و پردازش دادههای بینالمللی برای صادرات خدمات و افزایش
دسترسی مشتریان خارج بینالملل
• حضور فعال و موثر در تعاملات بینالمللی در حوزه حکمرانی اینترنت (مانند نشانی IP، و نامهای دامنه) و حوزه
فضایی
• ارتقاء کمی و کیفی و تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی و ایجاد عدالت ارتباطی
در کشور
• هم افزایی با سایر وزارتخانه مانند نیرو جهت تامین برق پایدار برای برنامهها، وزارت راه و شهرسازی، منابع طبیع ی،
شهرداریها و استانداریها برای توسعه فیبر ، احداث ایستگاههای مخابراتی و اجرای بهینه برنامهها در کشور
• ایجاد دسترسی عموم مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات

.۲ توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوریهای نوین (مانند هوش مصنوعی)
در صنایع مختلف
با پیشرفت فناوریهای نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردیسازی
فناوریهای نوینی همچون هوشمصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژهای دارد. این اقدامات میتواند به بهبود کارایی، کاهش
هزینهها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.
اقدامات
• تدوین طرح تحول دولت هوشمند و ایجاد، تقویت و استقرار دولت هوشمند
• ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند و اتصال مراکز داده دستگاهها ی اجرایی به
زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند (تبصره 1 بند الف ماده 107 برنامه هفتم)
• پیگیری و پایش روند اجرای برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی (بند ج ماده 65 برنامه هفتم)
• طراحی و راهبری سامانههای مشترک و حذف سامانهها ی موازی دستگاههای اجرایی
• ارتقای شاخصهای مل ی و بینالمللی توسعه دولت الکترونیک در کشور
• جایگزینی استعلامهای الکترونیک آنلاین و آنی به جای کاغذی
• حذف بروکراسی اداری، کاغذبازی و مراجعه حضوری به ادارات
• تقویت همکاریهای بین دستگاههای اجرایی، ایجاد کارگروههای مشترک و طراحی و اجرای خدمات دولت
هوشمند جهت ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه اشخاص حقوق ی و حقیقی
• توسعه توان پردازشی، ذخیرهسازی و زیرساختهای نرم و سخت هوش مصنوعی
• کمک به توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و کشاورزی
• افزایش آمادگی اجرا، و ساماندهی و توسعه فناوریهای نوظهور مانند کلاندادهها، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی،
هوش مصنوعی و علوم داده، و پردازش کوانتومی
• ارتقاء حریم خصوصی در فضای مجازی وتقویت امنیت زیرساختها ی سایبر ی
• توسعه بومی و محلی شهر هوشمند در استانهای کشور شامل سامانههای ترافیک، زیرساخت و خدمات شهری،
تدارکات و پشتیبانی
• تعامل سازنده با مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی و تقویت جایگاه تنظیمگری و حکمرانی فناوری اطلاعات
و ارتباطات و برقراری تناسب بین مسئولیتها و اختیارات وزارتخانه
• تقویت مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور و زیرساختهای تعامل الکترونیک دستگاههای اجرایی
• ارتقاء امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و افزایش پایداری و تابآوری در مقابل تهدیدات و افزای ش ضریب
پایداری و امنیت ارتباطات از لایه زی رساخت تا لایه سرویس
• جلوگیری از وقوع جرایم مرتبط با سیم کارتها ی تلفن همراه
• تقویت توان نظارتی و حمایتی وزارت ارتباطات و کمک به دستگاههای اجرایی در برنامهریزی و اجرای تدابیر امنیت
سایبری
• شایسته سالاری و صلاحیت حرفه ای مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
• ارتقای وضعیت معیشت ی کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

.۳ توسعه اقتصاد دیجیتال
در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT(، بهعنوان یکی از اصلیترین محرکهای رشد اقتصادی
و اجتماعی شناخته میشود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی بهسوی تقویت
اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ذیل با هدف تأمین زیرساختهای مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات
دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شدهاند.
اقدامات
• تدوین سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و سند نظام اقتصاد رقومی (دیجیتال ) با محوریت
مردمیسازی اقتصاد دیجیتال (بند الف ماده 66 برنامه هفتم)
• تامین زیرساختهای توسعه اقتصاد دیجیتال اعم از ارتباطی و اطلاعاتی (ابری)، ذخیرهسازی و پردازش سریع (بند پ
ماده 66 برنامه هفتم پیشرفت)
• برنامه توسعه کسب و کارهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات (جزء 1 بند الف ماده 6 برنامه هفتم) و هوش
مصنوعی
• ایجاد سکوی مل ی شبکه توزیع کالا و محصولات (اعم از صنعتی، کشاورز ی و تجارت الکترونیک) (جزء 5 بند د
ماده 48 برنامه هفتم)
• راهاندازی شرکت ارتباطات بینالملل (بند ث ماده 65 برنامه هفتم)
• افزایش سهم تولید و عرضه کالاها و خدمات دیجیتال از تولید ناخالص داخلی
• افزایش سهم ایران از انتقال (ترانزیت) پهنای باند بینالملل و مشارکت در اجرا و پیادهسازی و مالکیت کابلهای
بینالمللی (زمینی و دریایی) با مشارکت کشورها ی همسایه و دارندگان محتوا در سطح بینالملل به منظور ارتقاء
حداکثری نقش و بازی گری کشور در حوزه ترانزیت داده
• افزایش سهم ایران از اقتصادو کاربردهای فضاپایه و داراییهای مولد فضایی
• توسعه زیستبوم نوآوری و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات
• افزایش صادرات خدمات نرمافزاری، سختافزاری و هوش مصنوعی
• به کارگیری فناوریهای نوین پولی و مالی در فضای مجازی (بانک، بیمه، اوراق و پرداخت)
• توسعه نظام دیپلماسی فضای مجازی
• توسعه نظام سرگرمی، بازی و غنابخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی
• اجرای نظامهای حمایتی از مشاغل فضای مجازی و کمک به اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی حوزه فناوری
اطلاعات و ارتباطات و کمک به جذب و نگهداشت ومهاجرت معکوس نخبگان و متخصصین این حوزه
• صدور پروانه اپراتورهای خدمات هوشمند ، تعرفهگذاری و تنظیمگری خدمات
• حمایت از فروشگاههای مجازی و خردهفروشی الکترونیکی و کمک به افزایش سهم آن از کل بازار خردهفروشی
کشور
• حمایت از شکلگیری وتوسعه سکوهای خدمات فضای مجازی
• افزایش دسترسی کسب و کارهای دیجیتال به دادهها و واسطهای برنامهنویسی (API (جهت ایجاد نوآوری و ارائه
خدمات دیجیتال شهری
• هدفمند کردن شرکتهای نوآور و خلاق در راستای نیازها ی بروز حوزه ارتباطات و حمایت از این شرکتها
• جذب سرمایه و حمایت از شرکتهای نوآور و دانشبنیان
• راهاندازی بورس تخصصی و تسهیل پذیرش شرکتهای دیجیتال در بازار اوراق، و پذیرش داراییهای نامشهود
شرکتهای دیجیتال از طریق تنظیمگری، مشوقهای مالیاتی و جذب سرمایهگذاری
• حمایت از سکوهای با محور توسعه اشتغال و زیستبوم تخصصی کارآفرینی و اشتغالزایی حوزه فناوری اطلاعات و
ارتباطات
• امکان استعلام برخط و صلاحیت و اهلیت معاملات ی اشخاص برای سکوهای بخش خصوصی
• استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مجموعههای دانشبنیان در تصمیمسازیهاو اجرای برنامهها
• مقرراتزدایی و فراهم ساختن زیرساختهای حقوقی و اجرایی توسعه اقتصاد دیجیتال
• جلب مشارکت سرمایهگذاران خارجی با اولویت مناطق ویژه اقتصادی
• استعدادسنجی، آموزش و تربیت نیروی ماهر متناسب با نیاز و ظرفیت بازار اقتصاد دیجیتال با روشهای مختلف نوین
و زودبازدهو نزدیکتر شدن فضای تحقیق و توسعه ارتباطات و فن آور ی اطلاعات دانشگاهی به فضای اجرایی
• اصلاح شیوه فیلترینگ در کشور از طریق اصلاح مقررات و شیوه مداخلات، کنترلهای پسینی، گفتمانسازی در
سطوح نخبگانی و آحاد مردم، ایجاد وفاق ملی بین گروههای مرجع، مذاکرات بینالمللی، مبتنی بر اقتصاد دیجیتال
• واقعیسازی تعرفه خدمات بخش متناسب با سرمایهگذاریهای انجام شده و قیمت تمام شده
• تدوین و پیشنهاد نیازهای تقنینی و لوایح لازم به عنوان زیرساخت حقوقی توسعه اقتصاد دیجیتال

.۴ حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت
با حمایت از توسعه زیرساختهای فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی میتواند بهدنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن
برای تمامی اقشار جامعه باشد . راهبردهای اشاره شده، با هدف تأمین زیرساختهای لازم، تدوین سیاستهای حفاظت از دادههای
شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شدهاند.
اقدامات
• حمایت از تولید محتواهاو خدمات بومی در فضای مجازی
• کمک به توسعه نظامهای رسانهای فضای مجازی
• تامین و توسعه زیرساختهای فناورانه خط و زبان فارسی در فضای مجازی
• ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی
• توسعه فضای مجازی مفید و ایمن برای کودک و خانواده
• تدوین سند سیاستها و الزامات حفاظت و حمایت از دادههای شخصی (تبصره بند ج ماده 66 برنامه هفتم)
• ایجاد زیرساخت نظارت مردمی بر قیمت و کیفیت محتوا و خدمات دیجیتال
• توسعه اقتصاد تولید محتوا و ایجاد الگوهای اقتصادی جدید از طریق تسهیم درآمد بین تولیدکننده، توزیعکننده،
ذخیرهکننده و پردازشگربه منظور تشویق تولید محتواهای بومی

.۵ توسعه صنعت فضایی
صنعت فضایی بهعنوان یکی از مهمترین شاخههای فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد.
هدف از تدوین و اجرای برنامهها و سیاستهای کلان در بخش فضایی ، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در
راهبردهای زیر افزایش تعداد سامانههای فضای ی، ارتقای فناوریهای ماهوارهای، و بهرهبرداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال
خواهد شد .
اقدامات
• اجرای برنامهها، سیاستها و برنامههای کلان بخش فضایی کشور (ماده 67 برنامه هفتم) و اهداف سند 10 ساله فضایی
کشور
• افزایش تعداد سامانههای فضایی و ماهوارههای پرتابی به فضا
• توسعه زیرساخت های آزمایشگاه ی فضایی
• تثبیت ماهوارههای سبک در مدار لایه لئو
• افزایش سطح پوشش ماهوارهای و تثبیت ماهوارههای سنگین وزن در مدار لایه ژئو
• راهاندازی پایگاههای ملی پرتابهای فضایی و ایستگاههای زمینی بهرهبرداری از دادههای فضایی و توسعه پرتابگر
• توسعه خدمات فضاپایه در صنایع مختلف، اقتصادی نمودن خدمات فضایی و توسعه اشتغال بخش فضایی
• کاربری منظومههای ماهوارهای در فضای مجازی
• توجه به جایگاه بخش خصوصی به منظور مشارکت و سرمایهگذاری این بخش در صنعت فضایی کشور
• توسعه زیرساخت دادههای محلی برای پایش، پیشبینی و مقابله با رویدادهای اقلیم فضایی
• توسعه شبکه اقتصاد دانش بنیان صنعت فضایی کشور با تخصیص منابع و همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری
• سنجش از راه دور با دقت بالا

.۶ توسعه پست هوشمند
در دنیای امروز که فناوری و دیجیتالسازی بهسرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی بهعنوان یکی از زیرساختهای
حیاتی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافتهاست. از این رو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد
پیشران در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچهسازی شرکت پست به عنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به
زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها ، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی ، یکی از اهداف
اصلی خواهد بود.

اقدامات
• نوسازی زیرساختهای فناوری اطلاعات و بهرهگیری از ابزارهای نوین (مانند رباتها برای مرتبسازی و
تجزیهگری، صندوقها و انبارهای هوشمند و پهپادها) در امور پستی
• توسعه ظرفیت حمل و نقل ترکیبی و خدمات سکویی با مشارکت بخش خصوصی
• جذب سرمایه در خدمات نوین پستی
• برقراری همکاریهای استراتژیک با شرکتهای خصوصی و بینالمللی برای بهبود کیفیت و تنوع خدمات پستی
• بهرهبرداری از ظرفیتهای مشترک بین اپراتورهای تلفن همراه و شرکت ملی پست برای ارتقای جایگاه پست در
توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات نوین
• توسعه خدمات مالی داخلی و بینالمللی توسط پست بانک
• سرمایهگذاری پست بانک در حمایت از کسب و کارهای دیجیتالی خرد
• تامین مالی طرح ها و برنامههای کلان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال توسط پست بانک

 

برای دانلود متن کامل برنامه سید ستار هاشمی بعنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات در فرمت پی دی اف، اینجا را کلیک کنید.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.