هوش مصنوعی

August 13, 2024
11:33 سه شنبه، 23ام مردادماه 1403
کد خبر: 171663

هوش مصنوعی ۹۲ درصد از مشاغل IT را متحول می‌کند

منبع: Peivast

تاثیر هوش مصنوعی به عنوان جدیدترین و شاید بزرگترین موج فناورانه اخیر بر کسی پوشیده نیست و یکی از مهمترین نگرانی‌های جامعه تاثیر این تحولات بر بازار کار است. گزارش جدید کنسرسیومی با حضور بزرگترین شرکت‌های فناوری نشان می‌دهد که این تکنولوژی ۹۲ درصد از مشاغل IT را متحول می‌کند و کارکنان آینده این صنعت با واقعیت متفاوتی روبرو هستند. از این رو شرکت‌های حاضر در این کنسرسیوم به مهارت‌افزایی و آموزش کارکنان امروز و آینده متعهد شده‌اند.

گزارش جدیدی از کنسرسیوم نیروی کار مسلط به هوش مصنوعی ICT به «فرصت انقلابی هوش مصنوعی در مشاغل ICT» اشاره دارد و براساس این گزارش ۹۲ درصد از مشاغل IT تا حد بالا یا متوسطی به‌وا‌سطه‌ هوش مصنوعی متحول می‌شوند.

این کنسرسیوم که تحت رهبری سیسکو و با همراهی شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اکسنچر، غول مشاوره، IBM، گوگل، اینتل و مایکروسافت تشکیل شده است، در مطالعه اخیر خود تصریح می‌کند که بزرگترین تغییرات در مشاغل سطح متوسط (۴۰ درصد) و ورودی (۳۷ درصد) رقم می‌خورند زیرا مهارت‌ها و توانمندی‌های این دسته کمتر از قبل اهمیت خواهند داشت. در عین حال انتظار می‌رود که اخلاق هوش مصنوعی، مسئولیت پذیری هوش مصنوعی، مهندسی سریع، سواد هوش مصنوعی و معماری مدل بزرگ زبانی در عصر جدید اهمیت بیشتری پیدا کنند زیرا مدیریت داده سنتی، تولید محتوا، نگهداری از مستندات، سطح پایه برنامه‌نویسی و زبان و پژوهش اطلاعات اهمیت کمتری خواهند داشت.

براساس این گزارش، به همین دلیل است که مهارت‌های اساسی از جمله سواد هوش مصنوعی، تجزیه‌تحلیل داده و مهندسی سریع در تمامی مشاغل IT اهمیت دارند. از این رو این کنسرسیوم به دنبال تقویت کارکنان با آموزش مجدد و تقویت مهارتی است.

با توجه به حضور نام‌های برجسته صنعت فناوری در این کنسرسیوم، تجزیه تحلیل ارائه شده در این گزارش چشم‌انداز خوبی از تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل فناوری ارائه می‌کند.

این کنسرسیوم برای تهیه گزارش تاثیر هوش مصنوعی به بررسی ۴۷ موقعیت شغلی ICT در هفت گروه شغلی کسب‌وکار و مدیریت، امنیت سایبری، علوم داده، طراحی و رابط کاربری، زیرساخت و عملیات‌ها، توسعه نرم‌افزار و تضمین و آزمایش کیفی پرداخته است.

فرانسین کاتسوداس، رئیس بخش مردم، سیاست و هدف سیسکو می‌گوید: «هوش مصنوعی فرصت بی‌نظیری است تا فناوری از هر جهت به نفع بشریت باشد و ما با عظم کافی اطمینان حاصل کنیم که هیچ کس جا نماند.»

تعهد آموزشی کنسرسیوم
کاتسوداس توضیح می‌دهد که «شرکت‌های حاضر در کنسرسیوم در کنار هم وظیفه آموزش و تقویت ۹۵ میلیون نفر را در ۱۰ سال آینده برعهده گرفته‌ایم. با سرمایه‌گذاری بلند‌مدت برای یک نیروی کار فراگیر، می‌توان از مشارکت و پیشرفت همه در عصر هوش مصنوعی مطمئن شد.»

اعضای کنسرسیوم تعهدات زیر را در حوزه آموزش عنوان کرده‌اند:

سیسکو: آموزش مهارت‌های امنیت سایبری و دیجیتال ۲۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۲
IBM: آموزش مهارت‌های دیجیتال ۳۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰، از جمله آموزش ۲ میلیون نفر در حوزه هوش مصنوعی تا پایان سال ۲۰۲۶
اینتل: آموزش بیش از ۳۰ نفر از لحاظ مهارت‌های هوش مصنوعی لازم برای مشاغل فعلی و آینده تا سال ۲۰۳۰
مایکروسافت: آموزش و اعطای گواهی به ۱۰ میلیون نفر در حوزه مهارت‌های دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ (هدفی که به گفته شرکت یک سال زودتر محقق شده است)
SAP: مهارت‌افزایی ۲ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵
گوگل: ارائه ۱۳۰ میلیون بودجه برای حمایت از آموزش هوش مصنوعی و مهارت‌های مردم در ایالات متحده، اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا اقیانوسیه

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.