امنیت

فناوری اطلاعات

August 14, 2024
16:43 چهارشنبه، 24ام مردادماه 1403
کد خبر: 171775

آمریکا از استانداردهای رمزنگاری جدید برای دوران کامپیوترهای کوانتومی رونمایی کرد

منبع: Digiato

امروزه تقریباً تمام داده‌های موجود در اینترنت ازجمله تراکنش‌های بانکی، سوابق پزشکی و چت‌های ایمن با الگوریتم رمزگذاری به نام RSA محافظت می‌شوند. رمزگشایی این الگوریتم حتی با قدرتمندترین ابرکامپیوترهای معمولی جهان عملاً غیرممکن است. اما کامپیوتر کوانتومی می‌تواند این الگوریتم‌های رمزنگاری قدیمی را به‌سادگی بشکند. اکنون آمریکا برای مقابله با این اتفاق، از 3 استاندارد جدید برای دوران فعالیت کامپیوترهای کوانتومی رونمایی کرده است.

مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) به‌تازگی از الگوریتم‌های رمزنگاری برای دوران پساکوانتومی رونمایی کرد که به شرح زیر هستند:

ML-KEM: تا حدودی شبیه روش‌های رمزگذاری عمومی-خصوصی است که امروزه برای ایجاد کانال امن بین دو سرور استفاده می‌شود. این استاندارد از سیستم شبکه خاص بهره می‌برد که به گفته محققان شکستن آن حتی برای کامپیوتر کوانتومی نیز بسیار سخت خواهد بود.
ML-DSA: مکانیسم این استاندارد تقریباً مشابه قبلی است اما بیشتر بر ایجاد و تأیید امضای دیجیتالی متمرکز است.
SLH-DSA: تمرکز استاندارد سوم نیز بر ایجاد امضای دیجیتالی است اما بر پایه محاسبات ریاضیاتی متفاوتی این کار را انجام می‌دهد.

استانداردهای جدید احتمالاً یکی از پایه‌های امنیتی اصلی در آینده اینترنت خواهند بود. رئیس گروه رمزنگاری NIST می‌گوید استانداردهای رمزنگاری قبلی که در دهه 1970 توسعه یافتند، تقریباً در همه دستگاه‌ها ازجمله روترهای اینترنت، تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل جایگزین‌کردن این استانداردها کار ساده‌ای نیست.

بااین‌حال اکثر کارشناسان معتقدند کامپیوترهای کوانتومی در مقیاس بزرگ حداقل تا یک دهه دیگر نیز ساخته نخواهند شد؛ پس چرا NIST از اکنون نگران امنیت استانداردها رمزنگاری است؟ این سؤال دو پاسخ دارد: اول اینکه انتظار می‌رود بسیاری از دستگاه‌هایی که از استاندارد فعلی RSA استفاده می‌کنند، مانند اتومبیل‌ها، حداقل یک دهه استفاده شوند؛ به همین دلیل دستگاه‌هایی که عمری طولانی‌ دارند، باید هرچه زودتر مجهز به رمزنگاری ایمن کوانتومی شوند.

پاسخ دوم این است که گروه‌های هکری می‌توانند داده‌های رمزگذاری‌شده امروزی را دانلود و ذخیره کنند و زمانی که کامپیوتر کوانتومی قدرتمندی در دسترس آن‌ها قرار گرفت، داده‌ها را رمزگشایی کنند. همین باعث می‌شود این امر تهدیدی برای داده‌های حساس است، حتی اگر این داده‌ها در آینده دور شکسته شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.