توصیههایی رگولاتور فعلی برای ارتباط اینترنتی بهتر در پیادهروی اربعین
رئیس سازمان رگولاتوری گفت امسال نیز برای زائران اربعین در مبادی مرزی و کشور عراق تمهیدات اینترنتی مختلفی پیشبینی کردهایم.
به گزارش فارس، امیر لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با حضور در یک برنامه تلویزیونی برنامههای وزارت ارتباطات برای پیاده روی اربعین را تشریح کرد.
لاجوردی در این باره گفت: امسال هم همچون سنوات گذشته با رگولاتوری کشور عراق برای تنظیم گری اپراتورهای ارتباطی و با وزارت ارتباطات این کشور جهت انجام همکاری با مسائل خدمات پستی و فناوری اطلاعات در 12 مورد، توافقات خوبی صورت گرفته است.
وی درخصوص خدماتی که وزارت ارتباطات ایران ارائه می دهد، گفت: امسال در 2 بخش ارتباطی داخل ایران و کشور عراق اقداماتی صورت گرفته است. در بخش ارتباطی داخل کشور وزارت ارتباطات از مرزهای شرقی و جنوب شرقی مثل مرز ریندان که زوار پاکستانی از آن وارد کشور میشوند تا مرزهای غرب و شمال غرب کشور پوشش خواهیم داشت از این جهت که در این مسیرها نقاط کور جادهای قرار دارد که باید پوشش داده شود.
لاجوردی ادامه داد: همچنین در مبادی مرزی ورود به کشور عراق ایستگاههای اینترنت رایگان در نظر گرفته شده تا اگر زائری بنا به هر دلیلی نتوانسته باشد بسته اینترنت تهیه کند، از اینترنت رایگان این ایستگاه ها استفاده کند.
رئیس سازمان رگولاتوری گفت: در مرز مهران هم همچون سالهای گذشته به کمک سازمان فضایی یک بالن فضایی تعبیه شده که اینترنت به کاربران ارائه میکند.
وی افزود: معمولا تا 5 کیلومتر سیم کارتهای ایرانی پس از عبور از مرزهای کشور و ورود به کشور عراق فعال خواهند بود، اما بهتر است زائران از ابتدا رومینگ خود را فعال کنند.
لاجوردی راجع به قیمتهای رومینگ هم گفت: تعرفه در کشور عراق بر اساس رومینگ خواهد بود، به عنوان مثال در ایران 1 گیگابایت اینترنت به طور متوسط 5 هزار تومان است، اگر در کشور عراق بسته خریداری کند هر گیگابایت 100 هزار تومان خواهد بود و اگر 5 گیگابایت هم بخرد حدود 300 هزار تومان خواهد بود، البته حتی اگر خط عراقی هم تهیه کند همین قیمت است.
وی تاکید کرد: مشکل اصلی کاربران این است که از بسته تهیه نمیکنند، توصیه میکنم حتما از بستههای رومینگ استفاده کنند، در همین راستا هم ما سال گذشته با رایزنیهای صورت گرفته، هزینه بستههای اینترنت رومینگ را 50 درصد نسبت به سال 1401 کاهش دادیم.
لاجوردی در پاسخ به این سوال که آیا برای زائران خرید سیم کارت عراقی به صرفه است یا خیر، گفت: در این زمینه چند فاکتور مهم است که یکی از آنها قیمت است. تقریبا قیمتها مشابه یکدیگر و رقابتی است و خیلی نمیتوان گفت قیمتها مزیت زیادی ایجاد میکند.
وی افزود: با اپراتورهای ایرانی هم صحبت کردهایم که بین سیمکارتهای ایرانی که رومینگ میشوند و سیمکارتهای عراقی در بحث کیفیت و سرویسدهی تفاوتی قائل نشوند. سال گذشته میتوان گفت تقریبا این کار را انجام دادند و امیدواریم این اتفاق امسال نیز رخ دهد. اما چند موضوع دیگری وجود دارد؛ کاربران و زوار ایرانی که وارد عراق میشوند، میخواهند صحبت و ارتباط صوتی و تصویری با خانواده خود در ایران برقرار کنند و احتمالا از شبکههای اجتماعی استفاده کنند که شبکههای اجتماعی ما بعد از مرز هم جوابگو است.
لاجوردی درخصوص ایجاد لینک مستقیم از ایران به عراق نیز تصریح کرد: ممکن است کاربری از پیام سانها و شبکههای اجتماعی داخلی استفاده کند که اتفاق خوبی در این زمینه رخ داده و کاری که امسال هم انجام شده این است که لینک مستقیمی بین عراق و تهران ایجاد کردیم. این لینک مستقیم باعث میشود زمانی که کاربر ایرانی در عراق هست و میخواهد محتوایی را در ایران مشاهده کند، مستقیما درخواست از عراق به ایران فرستاده شود. قبلا این درخواست تا فرانکفورت رفته و بعد به ایران می آمد و دوباره پاسخ آن از تهران به فرانکفورت و بعد به عراق یا کربلا میرفت.
رئیس سازمان در اظهار کرد: در گذشته هر یک درخواستی که کاربر می داد ۲۰۰ میلی ثانیه طول میکشید اما درحال حاضر با لینک ایجاد شده بین تهران و عراق تقریبا ۵۰ میلی ثانیه یعنی سرعت دسترسی سه چهارم سریعتر شده که اتفاق خوبی است و کاربر تجربه کاربری خود را میتواند داشته باشد.
وی همچنین به این سوال که آیا برای برقراری تماس تصویری با ایران از طریق پبامرسانهای داخلی حتما باید اینترنت و سیم کارت ایرانی داشته باشند یا با سیم کارتهای عراقی هم ممکن است، تاکید کرد: با هر سیم کارتی میتوان این ارتباط را برقرار کرد.
شماره تماس سه رقمی 128 برای کمکرسانی به زائرین اربعین
لاجوردی گفت: کاری که امسال انجام دادیم با رایزنیهای صورت گرفته، ارائه شماره تماس سه رقمی 128 برای کمکرسانی به زائرین اربعین در کشور عراق راهاندازی شد.
وی افزود: این شماره بدون نیاز به پیشکد است و 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی را پشتیبانی میکند.
لاجوردی گفت: اگر فردی گم شده باشد، یا کسی او را پیدا کرده باشد،حتی اگر مدارک هویتی مفقود شده باشد، باید اطلاعات خود را در آنجا ثبت کنند، پشتیبانی 128 کمک می کند که افراد به هم متصل شوند،
رئیس سازمان رگولاتوری تاکید کرد: این شماره یک نقطه تماس کانونی است که میتواند مشکلات زوار را حل کند.