هوش مصنوعی

August 15, 2024
10:34 پنجشنبه، 25ام مردادماه 1403
کد خبر: 171797

ترکیدن حباب هوش مصنوعی در چین با مرگ زودرس

اگر شما هم به فکر سرمایه‌گذاری در دنیای هوش مصنوعی هستید و فکر می‌کنید که راه جدیدی پیش پای شما باز شده، بدانید که رقابت شدید در این بازار ممکن است که سرمایه‌تان را به دلیل اشباع بازار از دست بدهید و از رقبا عقب بمانید و برای همیشه از این دنیای جذاب و ناشناخته حذف شوید. باور نمی‌کنید؟

به گزارش سینا، برخی گزارش‌ها از احتمال ترکیدن حباب هوش مصنوعی حکایت دارد و نزدیک به 80 هزار شرکت هوش مصنوعی 2 سال پس از تاسیس، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. ماجرا چیست؟ پایگاه trendforce گزارش داده که 2 سال پس از راه‌اندازی OpenAI ChatGPT که باعث افزایش استارت‌آپ های تولید هوش مصنوعی شد، چین اکنون شاهد موج بسته شدن شرکت‌های هوش مصنوعی است. بر اساس روایت رسانه‌های چینی TMTPost ، نزدیک به 80 هزار شرکت هوش مصنوعی در چین ثبت نام کرده‌اند و سپس در 600 روز گذشته فعالیت‌های خود را تعطیل یا متوقف کرده‌اند.

بر اساس داده‌های سیستم تبلیغاتی اطلاعات اعتباری شرکت ملی چین ، بین 30 نوامبر 2022 یعنی زمان رونمایی از ChatGPT تا 29 ژوئیه 2024 ، در مجموع 78 هزار و 612 شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در چین که در این دوره به تازگی ثبت شده‌اند ، اکنون در وضعیت تجاری ثبت نشده یا نامعلوم قرار دارند. این اعداد و ارقام شرکت‌های ورشکسته هوش مصنوعی، 8.9 درصد از 878 هزار شرکت هوش مصنوعی ثبت شده در همان دوره را تشکیل می‌دهد.

راز شکست در دنیای هوش مصنوعی
کارشناسان می‌گویند: مشکلات فعلی شرکت‌های هوش مصنوعی در چین می‌تواند به هزینه‌های بیش از حد در مورد هزینه‌های محاسباتی بالا و سرمایه‌گذاری های تحقیق و توسعه ، کاهش سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر منجر به توقف بودجه و مشکلات در دستیابی به سودآوری نسبت داده شود.

این گزارش می‌افزاید طی سه سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در چین ثبت‌نام یا لغو شده‌اند و در مجموع ۳۵۳ هزار شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در دهه گذشته ناپدید شده‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود که ۳۰۰ هزار و ۷۰۰ شرکت جدید هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ ثبت شده‌اند. در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۴ هزار شرکت مرتبط با هوش مصنوعی در چین وجود دارد. در میان آنها ، بیش از ۴۵۰۰ شرکت به طور رسمی به عنوان بخشی از سیستم صنعت هوش مصنوعی شناخته شده‌اند و بیش از ۱۸۰ مدل بزرگ هوش مصنوعی را توسعه دادند.

وانگ شیائوچوان ، بنیانگذار شرکت موتور جستجو چینی سوگو ، یک بار در سال 2023 اظهار داشت که مدل های (LLM) هوش مصنوعی در چین تحت “مسابقات حذفی” قرار خواهد گرفت که برنده این مسابقات حداکثر شامل 5 شرکت خواهند بود.

رابین لی مدیرعامل بایدو نیز در ماه جولای اشاره کرد که چین مدل های LLM هوش مصنوعی زیادی دارد و از رهبران فناوری خواست تا بیشتر بر روی ساخت برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند تمرکز کنند. لی گفت که از زمان راه‌اندازی ChatGPT در اواخر سال 2022 ، بازار هوش مصنوعی تولید کننده چین با بیش از 200 مدل LLM هوش مصنوعی اشباع شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.