اینترنت و شبکه

خبر اول

فیبرنوری

August 18, 2024
10:00 یکشنبه، 28ام مردادماه 1403
کد خبر: 171804

کانادا دسترسی اجباری به فیبر عمده فروشی را دو برابر می‌کند

ICTna.ir – رگولاتور مخابراتی کانادا در حال گسترش برنامه‌ای است که غول‌های مخابراتی این کشور را ملزم می‌کند تا برای ISP‌های کوچکتر، دسترسی به شبکه‌های فیبر خود را فراهم کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کمیسیون رادیو تلویزیون و مخابرات کانادا (CRTC) برای اولین بار این برنامه را در نوامبر سال میلادی گذشته در تلاش برای بهبود رقابت در بازار پهنای باند ثابت معرفی کرد، اما این اقدام فقط در انتاریو و کبک عملا اعمال شد.

از فوریه آینده، این قوانین در سراسر کانادا گسترش خواهد یافت و براساس آن شرکت هایی مانند بل و تلوس مجبور می شوند تا شبکه های خود را به روی رقبایشان باز کنند. روشن است که تحقق این امر به CRTC بستگی دارد که تصمیم بگیرد این بازیکنان بزرگتر چقدر می توانند برای دسترسی هزینه کنند.

سازمان دیده بان بازار کانادا توضیح داد: CRTC بیش از 300 مورد ارسالی را دریافت کرد و مستقیماً از 22 گروه در یک جلسه استماع عمومی یک هفته ای در فوریه 2024 جزئیات را شنید.”

بر اساس این آمایش، CRTC اکنون در حال گسترش دسترسی قابل اجرا به فیبر شرکت های تلفن بزرگ در سراسر کانادا است. از 13 فوریه 2025، این دسترسی جدید رقابت اینترنتی را افزایش می دهد و مصرف کنندگان را با انتخاب های جدید مواجه می کند. برنده شدن در تجارت کانادایی سخت است تا مصرف کنندگان بتوانند از قیمت های پایین تر و پیشنهادات نوآورانه جدید بهره مند شوند.

CRTC در تلاشی برای باطل نشدن بیزینس کیس برای سرمایه گذاری در FTTP، گفت که قوانین جدید فقط برای فیبرهایی اعمال می شود که قبلاً تنظیم شده است.

CRTC گفت: هر فیبر جدیدی که توسط شرکت‌های تلفن بزرگ ساخته می‌شود تا پنج سال دیگر در اختیار رقبا قرار خواهد گرفت. این راه‌اندازی به شرکت‌های بزرگ فرصتی می‌دهد تا سریع‌تر سرمایه‌گذاری‌های خود را بازگردانند و آنها را تشویق می‌کند تا کانادایی‌های بیشتری را زودتر به فیبر متصل کنند.

بل مخالفت های خود را زمانی که این اقدام برای اولین بار در نوامبر گذشته معرفی شد، کاملاً روشن و واضح اعلام کرد و در اعتراض به کاهش حجم فیبر برنامه ریزی شده خود در سال های 2024 و 25، یک میلیارد دلار کانادا (معادل 742 میلیون دلار) را کاهش داد. این علاوه بر کاهش 100 میلیون دلار کانادا در پیش بینی تصمیم CRTC بود.

همچنین هدف پوشش روستایی، شهری و برون شهری خود را تا 700هزار محل کاهش داد و حداکثر سرعت موجود در شبکه خود را روی 3 گیگابیت بر ثانیه محدود کرد.

بل در ماه فوریه به این نتیجه رسید که به اندازه کافی دست به کار نشده و واکنش نشان نداده است، بر این اساس اعلام کرد که قصد دارد 4800 شغل را تا حدی در پاسخ به آنچه مقررات «غیرحمایتی» می‌خواند حذف کند.

با این حال، جدیدترین نتایج مالی بل نشان می دهد که به خوبی با چارچوب جدید کنار می آید.

در سه ماهه دوم، درآمد خدمات خرده‌فروشی در کسب و کار مخابراتی با کاهش 0.1 درصدی به 4.59 میلیارد دلار کانادا، به دلیل کاهش مداوم درآمد تماس صوتی، داده و تلویزیون ماهواره‌ای قدیمی، رشد مداوم در اوپریشن تلفن همراه، فیبر و IPTV را جبران کرد. بل 23841 مشترک خرده‌فروشی اینترنت اضافه کرد که اندکی نسبت به سه ماهه دوم 2023 کاهش داشت، اما همچنان دومین نتیجه برتر سه ماهه دوم از سال 2007 است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.