اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 16, 2024
13:52 جمعه، 26ام مردادماه 1403
کد خبر: 171829

دردسر دیگری برای گوگل: حکم جدیدی سلطه بر اکوسیستم اندروید را هدف می‌گیرد

یک قاضی آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از شکایت اپیک گیمز، طی حکم مفصلی مالک اندروید را به تغییر سیاست‌ها و فعالیت‌های خود در این پلتفرم مجبور می‌کند. گوگل باید راه‌های بیشتری برای دانلود در اختیار دانلود اپلیکیشن در اختیار رقبا بگذار و فعالیت فروشگاه‌های شخص ثالث را تسهیل کند.

به گزارش پیوست به نقل از رویترز، جیمز دوناتو، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در سن‌فرانسیسکو از متخصصان فناوری و وکلای اپیک و گوگل درمورد اصلاحات پیشنهادی در این پرونده ضد انحصار نظرخواهی کرده است. با اینکه دستور نهایی هنوز صادر نشده‌اند اما اپیک خواستار آزادی بیشتری و دسترسی راحت کاربران به فروشگاه شخص ثالث است و حتی از قاضی خواسته تا نصب پیش‌فرض اپ استور را روی دستگاه‌های اندرویدی ممنوع کند.

دوناتو اعتراضات گوگل درمورد هزینه‌ها و دشواری اجرای بسیاری از پیشنهادات اپیک را نپذیرفت و اینگونه القا کرد که طی حکمی، گزینه‌ها و انعطاف کاربران و توسعه دهندگان برای توزیع و دانلود اپلیکیشن در خارج از اپ استور را به حداکثر می‌رساند.

دوناتو گفت: «حالا که انحصارگر شناخته شدید، قرار است برای درست کردن جهان هزینه بدهید.» سلطه گوگل در سیستم‌عامل اندرویدی در حالی به چالش کشیده می‌شود که این شرکت به تازگی در دادگاه دیگری به انحصارگری در صنعت جستجو محکوم شد.

دوناتو می گوید در هفته‌های پیش رو حکم ۳ صفحه‌ای خود را صادر می‌کند و یک کمیته سه نفره فنی و پیروی از قانون برای اجرا و نظارت بر دستور در نظر می‌گیرد.

دوناتو گفت: «گوگل سال‌ها و سال‌ها و سال‌ها جلوی رقابت را گرفته است. ما حالا دروازه را باز می‌کنیم و به رقبا اجازه ورود می‌دهیم.»

اپیک گیمز در شکایت خود گوگل را به انحصار بر نحوه دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌های اندروید و کنترل تراکنش‌های درون اپلیکیشنی متهم کرده است.

این شرکت مستقر در کالیفرنیا شمالی در دسامبر ۲۰۲۳ یک هیات منصفه را متقاعد کرد که گوگل به صورت غیرقانونی با کنترل بر توزیع و پرداخت‌ درون اپلیکیشنی، مسیر رقابت را سد کرده است.

اپیک از دوناتو خواسته تا گوگل را به تسهیل دانلود اپلیکیشن از فروشگاه‌های شخص ثالث، از جمله فروشگاه متعلق به اپیک و دیگر منابع اینترنتی، ملزم کند. این شرکت همچنین از قاضی خواسته تا نصب خودکار پلی استور روی دستگاه‌های اندرویدی را ممنوع کند.

گوگل جلوگیری از رقابت را تکذیب کرده و مدعی است که با توجه به پیشنهادات اپیک، رقابت برای واحد آلفابت «تقریبا غیرممکن» شود و حریم خصوصی و امنیت مصرف‌کننده به خطر می‌افتد.

وکیل گوگل روز چهارشنبه به دوناتو گفت که این شرکت نباید مجبور به توزیع فروشگاه‌های اپلیکیشن رقیب باشد. او گفت: «اگر توافق با رقیب خودتان به عنوان یک وظیفه به شما تحمیل شود، وضعیت رقابت بدتر می‌شود‌.»

با این حال وکیل اپیک از قاضی خواسته تا سریعا برای اجرای دستور اقدام کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.