رسانه‌های اجتماعی

گوشی

August 17, 2024
9:31 شنبه، 27ام مردادماه 1403
کد خبر: 171868

تهدید و اجبار اینفلوئنسر‌ها در طرح روابط عمومی گوگل برای پیکسل ۹

 

روابط شرکت‌ها با تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسر‌ها در موارد بسیاری خبرسازی شده است اما آنچه فعالان فضای مجازی از طرح جدید گوگل گزارش کردند احتمالا برای آوازه برند پیکسل و گوگل گران تمام می‌شود. اسکرین‌شات‌های منتشر شده در شبکه اجتماعی ایکس و تردز نشان می‌دهد که گوگل تولیدکنندگان محتوا را تهدید کرده است که اگر گوشی‌های دیگری را بالاتر و بهتر از سری جدید پیکسل ارزیابی کنند، شرکت رابطه خود را با آنها پایان می‌دهد.

به گزارش پیوست، اسکرین‌شات‌های منتشر شده که به تایید وبسایت خبری ورج رسیده‌اند بخشی از توافق Team Pixel، یکی از طرح‌های آژانس پی‌آر 1000head، برای گوگل و تبلیغ سری جدید گوشی‌های این شرکت است.

تولید‌کنندگان محتوا براساس طرح تیم پیکسل می‌توانستند خیلی زود به گوشی‌های جدید گوگل دسترسی یافته و از آن برای تولید محتوا استفاده کنند. براساس توافق آژانس پی‌آر با شرکت‌کنندگان، در صورتی که «به نظر برسد برند‌های دیگر به پیکسل ترجیح داده شده‌اند، ما مجبوریم رابطه خود را با برند و تولیدکننده‌ محتوا قطع کنیم.»

 

با این حال کایلا جیر، مدیر ارتباطات گوگل، در توضیح به ورج اعلام کرده است که: « تیم‌پیکسل یک طرح ویژه و جدای از طرح‌های خبری و بازبینی اینفلوئنسر‌ها است. هدف از تیم پیکسل این است که دستگاه را به دست تولیدکنندگان محتوا برساند و در اینجا هدف منابع خبری و بررسی‌کننده‌های گوشی نیست. ما در بیانی که روز گذشته در طرح تیم‌پیکسل به نمایش در آمد اشتباه کردیم و در حال حاضر حذف شده است.»

گفتنی است که با وجود همکاری گوگل با آژانس پی‌آر 1000heads، این شرکت مستقیما کنترلی روی طرح مذکور ندارد و در این طرح‌ها هدف اصلی فراهم کردن امکان دسترسی برای اینفلوئنسر‌ها و طرفداران پروپاقرص گوگل است تا در نقش سفیران برند ایفای نقش کنند.

افزون بر این، چنین طرح‌هایی با بازبینی و ارزیابی‌های رایج تفاوت دارند. برای مثال روزنامه‌نگاران و اینفلوئنسر‌ها در فرایند بازبینی رسمی محصولات را پیش و پس از مراسم معرفی پیکسل ۹ بررسی کردند. شرکت‌کنندگان در طرح تیم پیکسل اما کمی پس از معرفی و پیش از دسترسی عمومی به این گوشی‌های دسترسی پیدا می‌کنند و وظیفه دارند تا در شبکه‌های اجتماعی به پوشش این محصول بپردازند. چنین سطحی از دسترسی برای برخی از فعالان کوچک از اهمیت بالایی برخوردار است.

مارکوس براونلی، از جمله محبوب‌ترین حساب‌های کاربری یوتیوب که در حوزه بررسی محصولات فناوری فعالیت دارد، می‌گوید گوگل با این ترفند سعی داشته تا به صورت تضمینی اخبار مثبتی را برای گوشی‌های جدید خود منتشر کند. با اینکه چنین محتوایی با هشتگ #TeamPixel منتشر می‌شوند اما در بسیاری از موارد محتوای اسپانسر شده از سوی گوگل (همراه با هشتگ) را از بررسی‌های صادقانه تشخیص نمی‌دهد و همین مساله می‌تواند در نهایت به نفع پیکسل تمام شود.

برخی از اینفلوئنسر‌های معروف می‌گویند همین قید باعث شده تا از تیم پیکسل خارج شوند و در گذشته چنین شروطی به نظرسنجی‌ها و طرح‌های گوگل راه پیدا نکرده بود. با اینکه برند‌ها برای تبلیغ و دیده شدن دستگاه خود معمولا انتشار یک سری محتوا را الزام می‌کنند اما محتوای مورد نظر مشخص است و مدت محدودی دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.