سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 17, 2024
9:48 شنبه، 27ام مردادماه 1403
کد خبر: 171883

شکست لایحه CHIPS آمریکا در تحقق انقلاب صنعتی دولت بایدن

منبع: Zoomit

میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری وعده داده‌شده‌ی دولت بایدن برای حمایت از تولیدات داخلی صنعت نیمه‌هادی همچنان در ابهام است.

به‌نظر می‌رسد قانون CHIPS دولت بایدن به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، نتوانسته به اهداف اصلی خود دست‌ یابد. گزارش فایننشال‌تایمز نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به‌حالت تعلیق درآمده‌اند یا تا زمان نامعلومی به‌تأخیر افتاده‌اند.

این قانون در سال ۲۰۲۲ وضع شد تا تولید داخلی صنعت نیمه‌هادی را رونق بخشد و شرکت‌های بزرگ را به احداث کارخانه در ایالات متحده تشویق کند. در این طرح، ۴۰۰ میلیارد دلار مشوق در قالب اعتبار مالیاتی، وام و کمک‌های مالی درنظر گرفته شد و شرکت‌هایی مانند اینتل، TSMC و ال‌جی برای بهره‌برداری از این فرصت پیشتاز بودند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری‌هایی به مبلغ حدود ۸۴ میلیارد دلار به‌مدت بیش از دو ماه تعیین‌تکلیف نشده‌‌اند و هیچ نشانه‌ای از ادامه‌ی کار آن‌ها وجود ندارد. فایننشال‌تایمز توانسته است حدود ۱۱۴ پروژه‌ی بزرگ به ارزش حدود ۲۲۸ میلیارد دلار را ردیابی کند که این عدد همان ۴۰ درصد مورد بحث را توجیه می‌کند. این موضوع، سؤالاتی را پیرامون سیاست‌های دولت بایدن و تحقق انقلاب صنعتی مورد نظر او پیش می‌آورد.

دلایل متعددی برای عدم اجرای قانون CHIPS مطرح می‌شوند، اما به‌گفته‌ی فایننشال‌تایمز، شرایط بازار و عدم ثبات سیاسی، عوامل اصلی هستند. با برگزاری انتخابات ایالات متحده در نوامبر (آبان و آذر)، سیاست‌های دولت قطعاً ناپایدار خواهد بود و این موضوع بر پیشرفت پروژه‌های بزرگ تأثیر خواهد گذاشت. به‌همین‌دلیل، شرکت‌ها تصمیم به بازنگری در برنامه‌های خود گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، احداث خط تولید TSMC در آریزونا فعلاً متوقف شده است.

فایننشال‌تایمز می‌گوید که در بین بزرگ‌ترین پروژه‌های متوقف‌شده، کارخانه‌ی یک میلیارد دلاری ساخت پنل خورشیدی گروه Enel در اکلاهما، تأسیسات ۲٫۳ میلیارد دلاری تولید باتری LG Energy Solution در آریزونا و پروژه‌ی ۱٫۳ میلیارد دلاری Albemarle برای بازیافت لیتیوم در کارولینای جنوبی دیده می‌شوند. علاوه‌بر این، شرکت‌های مطرح تراشه‌سازی همچون TSMC، اینتل و GlobalFoundries در روند توسعه‌ی خود با موانعی مواجه شده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.