هوش مصنوعی

August 17, 2024
15:03 شنبه، 27ام مردادماه 1403
کد خبر: 171921

هوش مصنوعی جدید OpenAI که می‌تواند بدون دخالت انسان تحقیق کند

منبع: همکاران سیستم

بر اساس اسنادی که نخستین بار خبرگزاری رویترز شناسایی شد، شرکت OpenAI درحال توسعه یک پروژه جدید برای تقویت قابلیت استدلال مدل‌های هوش مصنوعی خود است که این پروژه هم اکنون با نام مستعار «توت فرنگی» پیش می‌رود. پروژه جدید یک عنصر کلیدی در تلاش‌های این شرکت برای دستیابی به مدل‌های هوش مصنوعی قدرتمندتر محسوب می‌شود که در اصل می‌تواند به تنهایی و بدون دخالت انسان در هنگام انجام فعالیت‌های تحقیقاتی عمل کند.

براساس این اسناد داخلی گفته شده است که هدف از توسعه پروژه «توت فرنگی» ساخت یک هوش مصنوعی جدید است که نه تنها به سوالات پاسخ می‌دهد، بلکه به صورت آنلاین در اطراف جست‌وجو می‌کند و تحقیقات بعدی را به تنها پیش می‌برد. این ترفند به اصطلاح «تحقیق عمیق» نامیده می‌شود که یک جهش بزرگ و فراتر از مدل‌های هوش مصنوعی فعلی است و بر مجموعه داده‌های موجود است تا به روش‌هایی که پیش‌تر برنامه ریزی شده است، پاسخ دهد.

هنوز جزییات دقیق در مورد مکانیسم‌های به کار گرفته شده در «توت فرنگی» ارایه نشده است، ولی به نظر می‌رسد این فناوری مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از یک روش پردازش تخصصی پس از آموزش روی مجموعه داده‌های گسترده را شامل می‌شود.

این رویکرد نوآورانه به طور بالقوه می‌تواند استاندارد جدید در توسعه هوش مصنوعی ایجاد کند. فناوری هوش مصنوعی که بتواند از قبل فکر کند و به تنهایی برای درک جهان پیرامون تحقیق کند فرآیند کاملا متفاوتی را نسبت به ChatGPT یا ابزارهای مشابه دیگر پیش می‌برد و بیش از تمام مدل‌های کنونی هوش مصنوعی به انسان نزدیک است. باید توجه داشت این یک هدف چالش برانگیز است که برخلاف پیشرفت‌های متعدد در این زمینه، تا به امروز امکان دستیابی به آن وجود نداشته است.

منبع: techradar.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.