هوش مصنوعی

August 17, 2024
15:02 شنبه، 27ام مردادماه 1403
کد خبر: 171923

نسل بعدی نوت‌بوک‌ها مجهز به فناوری اجرای مدل‌های زبان بزرگ

منبع: همکاران سیستم

شرکت AMD انتظار دارد ظرف چند سال آینده تراشه‌های مخصوص نوت‌بوک‌ها با قابلیت اجرای مدل‌های زبان بزرگ (LLM) با توانایی تحلیل 30 میلیارد پارامتر به صورت محلی با سرعت 100 توکن در ثانیه وارد بازار شوند.

دستیابی به این هدف که البته به 100 میلی‌ثانیه تاخیر توکن اول نیاز دارد، آنقدر که به نظر می‌رسد ساده نخواهد بود. این امر به بهینه سازی در هر دو زمینه نرم افزاری و سخت افزاری نیاز دارد. شرکت AMD در این خصوص ادعا می‌کند که پردازنده‌های Strix Point سری Ryzen AI 300 که ماه گذشته در جریان برگزاری کنفرانس سالانه Computex معرفی شدند، قادر به اجرای مدل‌های زبان بزرگ با دقت 4 بیت تا اندازه حدود 7 میلیارد پارامتر با سرعت 20 توکن در ثانیه و با تاخیر 4-1 ثانیه در توکن اول هستند.

البته باید توجه داشت ثبت رکورد 30 میلیارد پارامتر با سرعت 100 توکن در ثانیه فقط با هدف در اختیار داشتن یک واحد پردازشگر عصلی (NPU) بزرگتر صورت نمی‌گیرد و در این زمینه باید توجه داشت زمانی که صحبت از اجرای مدل‌های زبان بزرگ به صورت محلی می‌شود، ظرفیت حافظه و پهنای باند بسیار مهم‌تر خواهد بود.

در این راستا عملکرد مدل‌های زبان بزرگ در پردازنده‌های Strix Point تا حد زیادی توسط گذرگاه حافظه 128 بیتی آن محدود می‌شود و زمانی که در کنار حافظه LPDDR5x قرار می‌گیرند، بسته به سرعت حافظه برای جایی در همسایگی پهنای باند با سرعت 120 تا 135 گیگابایت در ثانیه به خوبی عمل می کند.

منبع: theregister.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.