سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 17, 2024
15:12 شنبه، 27ام مردادماه 1403
کد خبر: 171946

شرکت آرم در رقابت با اینتل و انویدیا، گرافیک گیمینگ می‌سازد

منبع: Zoomit

ظاهراً شرکت آرم قصد دارد گرافیک گیمینگ روانه‌ی بازار کند و در بازار گرافیک به رقیب جدیدی برای اینتل و انویدیا تبدیل شود.

طبق گزارش‌ها، آرم (ARM) که به‌عنوان طراح معماری بسیاری از تراشه‌ها (SoC) ازجمله سیستم-روی-چیپ‌های کوالکام و اپل شناخته می‌شود، در حال ساخت گرافیک (GPU) جدیدی برای رقابت با غول‌های این صنعت یعنی انویدیا و اینتل است. گفته می‌شود تیمی متشکل از صدها مهندس توسعه‌دهنده‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار آرم به‌طور اختصاصی روی پروژه‌ی گرافیک گیمینگ کار می‌کنند.

براساس گزارش Globes، گرافیک آرم در درجه‌ی اول بر حوزه‌ی گیمینگ تمرکز دارد. به‌هرحال در صورت موفقیت‌آمیز بودن پروژه، احتمالاً برای پردازش‌های هوش مصنوعی نیز مناسب خواهد بود. درحال‌حاضر نمی‌دانیم گرافیک آرم به‌طور یکپارچه روی سیستم‌-روی-چیپ ارائه خواهد شد یا به‌عنوان گرافیک مجزا به‌دست مشتریان خواهد رسید.

نمی‌دانیم آرم قصد عرضه‌ی گرافیک سازگار با پردازنده‌های x86 و ARM را دارد یا می‌خواهد قدرت سیستم-روی-چیپ (SoC) مخصوص دسکتاپ و لپ‌تاپ خود را با گرافیک یکپارچه افزایش دهد. در هر صورت طراحی گرافیک مخصوص کامپیوترهای شخصی برای این شرکت منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

آرم قبلاً گرافیک پرچم‌دار Immortalis و همچنین نسخه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تر Mali را ساخته است. هرچند این گرافیک‌ها عمدتاً برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، اما از قابلیت‌هایی مانند رهگیری پرتو (Ray Tracing) و فناوری ارتقای مقیاس (Arm Accuracy Super Resolution – ASR) بهره می‌برند و توانایی رقابت با گرافیک‌های دسکتاپ را دارند.

احتمال دیگر این است که آرم درحال ساخت معماری برای گرافیک مجزا باشد که سایر شرکت‌ها بتوانند از آن در کنار پردازنده‌های ARM ویندوزی (Windows-on-Arm) استفاده کنند.

درحال‌حاضر، اکثر گرافیک‌های مجزا فقط با پردازنده‌های x86/x86-64 سازگاری دارند. هرچند می‌توانید با کمی دستکاری، از کارت گرافیک اینتل سری Arc در کنار سیستم مبتنی‌بر آرم Ampere استفاده کنید، اما این کار به نصب درایور و سخت‌افزار غیرمعمول و همچنین صبر و حوصله‌ی فراوان نیاز دارد.

با شروع موفقی که پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام داشتند و انتظار برای ورود فرم‌فکتورهای دسکتاپ آن، امکان دارد بازاری برای گرافیک مجزا که به‌طور خاص برای معماری ARM طراحی شده باشد، ایجاد شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.