اینترنت و شبکه

خبر اول

فناوری اطلاعات

August 17, 2024
19:38 شنبه، 27ام مردادماه 1403
کد خبر: 171973

ستار هاشمی: وزارتم ادامه وزارت هیچ‌کس نخواهد بود/ ناترازی توسعه ارتباطات ثابت و همراه باید رفع شود/ شکل‌گیری اپراتورهای محتوا را به صورت جدی دنبال می‌کنم + فایل صوتی

ICTna.ir – سید ستار هاشمی، گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور، برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال ۱۳۵۵ در منطقه‌ای متولد شدم که نه وضعیت عمرانی، نه وضعیت بهداشتی و نه امکانات آموزشی مناسبی نداشت اما با آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج روند پیشرفت و توسعه منطقه آغاز و جبران محرومیت‌ها شروع شد.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، او در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم افزود: در حوزه نرم‌افزار و بعد در حوزه هوش مصنوعی ادامه تحصیل دادم. در زمانی که این رشته شناخته شده نبود. در ادامه تجربه تحصیل در دانشگاه‌های تهران، اصفهان و استرالیا این واقعیت را برای من روشن ساخت که آینده ارتباطات، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و بهره‌گیری از آن اهمیت دارد.

هاشمی با اشاره به تجربه تحصیلی خود و ۱۴ سال مدیریت در حوزه مدیریت و تجربه آموزش در مناطق محروم ادامه داد: این موضوع را از نزدیک حس کردم که باید به مناطق محروم با نگاه عدالت‌محور نگاه کرد.

او اظهار داشت: در تجدید عهد خود در همه این سال‌ها برای پیشرفت کشور از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود و تسلیم ناملایمات و کمبودها نخواهم شد و تمام توان و ظرفیتم را برای تحقق امکانات بسیح خواهم کرد.

ستار هاشمی با اشاره به اینکه همکاری و تعامل مهمی که با محور ایده رییس جمهور تحت عنوان کابینه وفاق ملی امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است، گفت: بنده در طول فعالیت و خدمات انجام شده چه در دانشگاه و چه در مدیریت در قوای مجریه و قضایییه از سطوح استانی و ملی رویه و دیدگاهم، تعامل، اجماع‌سازی و مفاهمه بر سر مفاهیم ملی بوده و با ایده وفاق ملی خو گرفته‌ام.

حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی

او اظهار داشت: علم و قدرت در همسایگی یکدیگر قرار دارند و بنا دارم همراهی صاحبان علم و اندیشه در کشور را مورد بهره‌برداری قرار دهم که موجب حکمرانی کارآمد و عزت‌مندانه در تمام عرصه‌های اجرایی کشور خواهد بود. اگر دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در کشور هستیم، راه آن رسیدن به مرزهای دانش در کشور است و وزارت ارتباطات می‌تواند به این مهم دست یابد.

به گفته گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای تصدی وزارت ارتباطات دولت چهاردهم، صنایع مختلف از جمله کشاورزی، بهداشت، خودرو و تمامی صنایع با ارتباطات و فناوری اطلاعات ممزوج شده‌اند و بدون استفاده از ظرفیت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان اثرگذاری در دنیای پیرامونی فراهم نخواهد بود.

او از جمله چالش‌های جدی پیش روی خود را انسجام حکمرانی در فضای سایبری، دسترسی عادلانه مردم به اینترنت پرسرعت، ارتقای سهم محصولات دانش بنیان و بحث‌های مرتبط با مخاطرات سایبری و نقض حریم خصوصی مردم عنوان کرد که بر این اساس برنامه‌های خود را ذیل شش محور تنظیم کرده است.

 

توسعه زیرساخت‌های ثابت در برنامه‌‌های ما است

ستار هاشمی با اشاره به توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که به جد در برنامه ما در صورت اعتماد نمایندگان در دستور کار قرار خواهد گرفت، توسعه زیرساخت‌های ثابت است. با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در بخش پهن باند همراه توسعه صورت گرفته است اما ناترازی توسعه ارتباطات ثابت و همراه باید رفع شود.

او با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها افزود: این وظیفه را باید با جدیت بیشتری دنبال کنیم و با حضور میدانی در حوزه‌های انتخابی و در تعامل حداکثری با نمایندگان این مهم را دنبال خواهم کرد.

 

کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف

ستار هاشمی با اشاره به توسعه دولت هوشمند و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف اظهار داشت: اگر زیرساخت‌های ارتباطی در کشور را توسعه دادیم، در توسعه دولت الکترونیک هم دستاوردهای خوبی داشتیم اما این مهم در زندگی مردم احساس نشده و تلاش ما این خواهد بود که رفت و آمد و مراجعات غیرضرور مردم را کنار بگذاریم و انسداد بسترهای فساد را با سرعت دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایستنا او با بیان اینکه بحث هوش مصنوعی، زندگی مردم و جهان را دچار تحول جدی می‌کند، گفت: آنچه که از سوی هوش مصنوعی در دنیا رقم می‌خورد، این است که هوش مصنوعی قادر است خلق کند و می‌تواند بسراید شعری که قابل تفکیک از سراینده نیست و تصویری خلق کند که از واقعیت قابل تفکیک نیست.

هاشمی افزود: برخورد با هوش مصنوعی در صنایع، برخورد فعال است و نگاه موثر و فعال به هوش مصنوعی یکی از محورهایی است که در کشور به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

 

کیک اقتصاد دیجیتال را بزرگ‌تر می‌کنیم

او تمرکز روی اقتصاد دیجیتال را از دیگر موضوعات در دستور کار خود عنوان کرد که به صورت جدی دنبال خواهد شد و توضیح داد: درحال حاضر شاهد رشد اقتصاد دیجیتال و رشد و نمو شرکت‌های دانش بنیان هستیم اما شتاب این رشد کم شده زیرا سرمایه‌گذاری و ورود و مشارکت بخش خصوصی در این خصوص دچار چالش شده و این اقتصاد را باتوحه به ظرفیت‌های مختلف در قالب تامین سرمایه، ورود به بورس و ایجاد بورس‌‌های تخصصی دنبال خواهم کرد تا کیک اقتصاد دیجیتال را بزرگ‌تر کنیم. این کار کمک می‌کند مهاجرت نخبگان که یکی از دغدغه‌های کشور است را معکوس کنیم.

 

شکل‌گیری اپراتورهای محتوا از برنامه‌های جدی ما است

هاشمی با اشاره به حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی گفت: یکی از موضوعاتی که برنامه جدی داریم به صورت ویژه دنبال کنیم، ارایه الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا و کمک به شکل‌گیری اپراتورهای محتوا است. بحث ارایه محتوای بومی و فاخر ایرانی و اسلامی، ایجاد محیط امن برای کودک و خانواده با استفاده از فضای دانش بنیان و حمایت از خط و زبان فارسی در محیط فضای مجازی را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

 

دسترسی به مدار ژئو را دنبال می‌کنیم

او همچنین از پیگیری موضوعات صنعت فضایی به صورت ویژه خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر دستاورهای زیادی در صنعت فضایی داشتیم و با نگاه تثبیت موقعیت کشور در مدار لئو و دسترسی به مدار ژئو، این صنعت را دنبال می‌کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی برای این مهم استفاده خواهیم کرد.

 

رفع گلوگاه‌های خدمات پستی با هوش مصنوعی

ستار هاشمی، پست هوشمند را نیز از دیگر موضوعات در دستور کار خود عنوان کرد و گفت: رضایت‌مندی مردم از خدمات پستی با محوریت هوش مصنوعی و رفع گلوگاه‌های چالش و افزایش رضایت مشتریان را دنبال خواهیم کرد.

او ابراز امیدواری کرد ارایه خدمات را با ارایه خدمات سکویی و مشارکت بخش خصوصی و ایجاد هاب منطقه با ایحاد تزانریت منطقه و تعامل با شرکت‌‌های حمل و نقل پستی بین‌المللی دنبال کند.

 

حملات سایبری از داخل کشور با فیلترشکن‌ها ساماندهی می‌شود

او بیان اینکه سوالی که خیلی از مردم مطالبه می‌کنند و در ایام انتخابات نیز مطرح شد، این است که آیا شیوه‌های کنونی مدیریت دسترسی به فضای مجازی کارآمد است؟ آیا لازم نیست شیوه فعلی مدیریت فضای مجازی اصلاح شود، اظهار داشت: استفاده از فیلترشکن‌ها آسیب‌های جدی را به همراه آورده است که برخی از این آسیب‌ها در بخش اقتصادی باعث شده به سبد هزینه‌های خانوار، هزینه زیادی اضافه شود و در فضای سایبری نیز شاهد این هستیم که حملات سایبری به سامانه‌های داخلی کشور از داخل کشور و از طریق فیلترشکن‌ها ساماندهی می‌شود.

به گفته ستار هاشمی، در همین حال دسترسی کودکان به محتواهای غیراخلاقی و خشونت تسهیل شده است و باور دارم نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را پاسخ دهیم.

او افزود: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و ما این تکلیف شرعی و قانونی را برخود می‌دانیم که با استفاده از آخرین فناوری‌ها در تعامل با سایر حوزه‌های آموزشی و فرهنگی، دغدغه‌های مردم را پاسخ دهیم به نحوی که بتوانیم از فرصت‌های فضای مجازی حداکثر استفاده را داشته باشیم و آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

 

باید فضای مجازی با قاعده‌ای داشته باشیم

هاشمی تصریح کرد: قطعا و یقینا نگاه ما این است فضای مجازی با قاعده‌ای داشته باشیم و این دسترسی‌ها را در ذیل سیاست‌های نظام تعریف می‌کنیم.

او افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجری مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی است اما باید تحلیل کارشناسی ارایه دهیم و راهکارهایی با اجماع و اقناع‌سازی و حداکثر ظرفیت مراکز پژوهشی ارایه دهیم.

 

روش‌های ناکارآمد پیشین جرح و تعدیل شود

به گزارش خبرنگار ایستنا هاشمی گفت: عقیده دارم، بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری و وعده‌های رییس جمهور، باید اکنون روندهای گذشته ارزیابی شود با و جرح و تعدیل روش‌های ناکارآمد پیشین، زمینه تحقق اهداف و رفع دغدغه‌های مشترک فراهم گردد.

او افزود: هم اکنون اصلاح شیوه مدیریت فضای مجازی درچارچوب قوانین و مقررات با در نظر گرفتن مصالح کشور به ویژه اقتصاد دیجیتال و توسه فرهنگی با وفاق ملی و مصوبات شوراها و ذیل سیاست‌های رهبر ممکن و مقدور است.

به گفته هاشمی، ضمن تسهیل دسترسی عادلانه عموم مردم به تقویت حکمرانی و مرزبانی جغرافیای فضای مجازی، باید به محتوای داخلی و پلتفرم‌های داخلی نیز توجه‌ای ویژه‌ای صورت بگیرد.

 

بدون وابستگی به هیچ فرد و گروهی، مدافع منافع ملی هستم

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر مورد اعتماد شما قرار بگیرم، همانگونه که مبتنی بر قوانین و مقررات نظام اسلامی حرکت کردم، بدون وابستگی به هیچ فرد و گروهی، مدافع منافع ملی هستم و با رعایت اصول انصاف با صداقت و شفافیت نسبت به وظایف محوله پاسخگو باشم و گردنم را در گرو تعهداتم می‌گذارم.

هاشمی افزود: در صورت رای، وزارتم ادامه وزارت هیچ‌کس نخواهد بود و ضمن استفاده از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان اجازه مخدودش شدن استقلال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نخواهم داد.

 

فایل صدای سخنرانی ستار هاشمی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی:

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.