فیلترینگ و کمبود سرمایه، بزرگترین موانع رشد فضاهای کار اشتراکی
انجمن فضاهای کار اشتراکی در ایران گزارش جامعی از وضعیت این فضاها در ایران منتشر کرده است. این گزارش نشان میدهد فیلترینگ و مشکلات کمبود سرمایه، یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی فضاهای کار اشتراکی در ایران است.
براساس این گزارش، حدود ۶۵ درصد افرادی که از فضاهای کار اشتراکی استفاده میکنند، ماهانه تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه فیلترشکن پرداخت میکنند تا بتوانند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند. علاوهبراین، نتایج این گزارش حاکی از آن است که نیمی از مشتریان فضاهای کار اشتراکی قصد مهاجرت دارند.
تمایل کم کاربران به عضویت سالانه
براساس این گزارش، اکثر فضاهای کار اشتراکی در کشورمان مساحتی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمربع دارند و در وهله دوم، فضاهای بزرگ با ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ مترمربع، بیشترین مساحت را در اختیار دارند. ۲۹ درصد این فضاها میزبان ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر هستند و فضاهای کاری که ۲۰۰ الی ۴۰۰ نفر را در خود جا میدهند، سهمی ۲۳ درصدی دارند.
جالب این است که بیشتر افراد برای استفاده از این فضاها عضویت ماهانه را انتخاب میکنند و فقط ۱۲ درصد افراد ترجیح میدهند با خرید عضویت سالانه، از تخفیفهای احتمالی بهرهمند شوند.
از نظر درآمدزایی، اجاره ماهانه صندلیهای اختصاصی سهم عمدهای از درآمد فضاهای کار اشتراکی را به خود اختصاص داده است. بهطور متوسط، هزینه ماهانه هر صندلی بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است. این رقم برای تعرفه روزانه در ۵۰ درصد مواقع رقمی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. نکته جالب اینجاست که ۷۲ درصد درآمد این مراکز از رزرو ماهانه صندلیها به دست میآید و اجاره دفاتر و صندلی اختصاصی بهترتیب سهمی ۶۴ درصدی و ۱۱ درصدی از درآمد محل کارهای اشتراکی را تأمین میکنند.
کمبود سرمایه مانع اصلی توسعه
یکی از بزرگترین چالشهایی که رشد فضاهای کار اشتراکی در ایران را با مشکل مواجه کرده، کمبود سرمایه و نبود سرمایهگذاران مناسب است. بررسیها نشان میدهد اغلب این فضاها توانستهاند بین ۳ تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری جذب کنند اما این مقدار برای توسعه و گسترش آنها کافی نیست.
صاحبان و مدیران این فضاها نیز بر این باورند که جذب سرمایهگذاران حرفهای و آشنا به این حوزه، یکی از سختترین چالشهای آنهاست.
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، فیلترینگ اینترنت و مشکلات مرتبط با آن بزرگترین چالش زیرساختی فضاهای کار اشتراکی در ایران به حساب میآید. حدود ۶۵ درصد افرادی که از این فضاها استفاده میکنند، ماهانه تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه فیلترشکن پرداخت میکنند تا بتوانند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند.
تمایل زیاد کاربران فضاهای کار اشتراکی به مشارکت
مردان 2 برابر بیشتر از زنان در فضاهای کار اشتراکی حضور دارند. اکثریت کاربران این فضاها (۶۷ درصد) مجرد هستند و فقط ۳۳ درصد متأهلاند. بیشتر کاربران بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند. نسل زد نیز حدود ۲ درصد کاربران را تشکیل میدهند. افراد بالای ۴۴ سال کمترین سهم را در جمعیت کاربران دارند.
بیش از نیمی از افرادی که از فضاهای کار اشتراکی استفاده میکنند، قصد مهاجرت از ایران را دارند. ۱۱ درصد این افراد نیز درحالحاضر در مراحل مختلف مهاجرت قرار دارند.
تهران قطب فضاهای کار اشتراکی در ایران
گزارش سالانه انجمن فضاهای کار اشتراکی نشان میدهد تهران مرکز اصلی این فضاها در ایران شناخته میشود. حدود ۶۸ درصد کل فضاهای کار اشتراکی کشور در استان تهران مستقرند. پس از تهران، استانهای اصفهان، همدان و کردستان بهترتیب بیشترین تعداد این فضاها را دارند.
اکثر افرادی که از فضاهای کار اشتراکی استفاده میکنند، مدرک کارشناسی یا کارشناسیارشد دارند و اغلب آنها از دانشگاههای دولتی فارغالتحصیل شدهاند. برنامهنویسی و دیجیتال مارکتینگ از شغلهای پرطرفدار میان کاربران این فضاها به شمار میروند.
پلتفرمی برای کسبوکارها در مراحل مختلف رشد
این فضاها صرفاً برای تیمهای استارتآپی در مراحل اولیه رشد مناسب نیستند. بسیاری از فریلنسرها و تیمهای استارتآپی که در این فضاها مستقرند، درآمد ماهانه قابلتوجهی دارند. ۱۶ درصد فریلنسرها و ۳۵ درصد تیمهای استارتآپی درآمدی بیشتر از ۴۵ میلیون تومان در ماه دارند. همچنین ۳۴ درصد این افراد درآمدی بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان دارند.
این گزارش نشان میدهد فضاهای کار اشتراکی پلتفرمی برای کسبوکارهایی در مراحل مختلف رشد هستند. بیشتر استارتآپهایی که در این فضاها مستقرند، در مراحل اولیه رشد قرار دارند اما ۱۶ درصد تیمها در مرحله پایانی رشد تکاملی خود قرار دارند. به عبارت دیگر، حتی تیمهای بزرگ و باتجربه نیز از مزایای این فضاها بهرهمند میشوند.
پارادایس هاب، پیشتاز بازار فضاهای کار اشتراکی در ایران
پارادایس هاب با بیش از ۲۶ درصد سهم بازار، محبوبترین و پرطرفدارترین مرکز کار اشتراکی در ایران است. «زاویه» با حدود ۱۰ درصد و «هفتوهشت» نیز با سهمی مشابه، در رتبههای بعدی قرار دارند.
برخلاف تصور عموم، بازاریابی در این صنعت بیشتر سنتی و از طریق معرفی دهان به دهان انجام میشود. حدود ۴۴ درصد افراد از طریق دوستان و آشنایانشان با فضاهای کار اشتراکی آشنا شدهاند.
درآمد فضاهای کار اشتراکی بسیار متنوع است. حدود نیمی از این فضاها ماهانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند. بااینحال فضاهای بزرگتر میتوانند به درآمدی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان در ماه برسند، حتی ۱۷ درصد آنها درآمد میلیاردی دارند.