رمز ارز

August 21, 2024
18:16 چهارشنبه، 31ام مردادماه 1403
کد خبر: 172280

نایب رئیس اتاق اصناف تهران؛ استخراج رمزارز برق خانه‌ها و بازار را برد

نایب رئیس اتاق اصناف علت اصلی قطعی برق را استفاده قانونی از برق برای استخراج رمزارز می‌داند این در حالی است که ماینرهای قانونی در تابستان خاموش می‌شوند و فعالیت محدودی دارند.

محمدرضا فرجی تهرانی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق اصناف تهران اعلام کرده است: ایران در حال حاضر در بدترین شرایط تحریمی قرار دارد و شرکت توانیر نیز امکان به روزرسانی نیروگاه‌های خود را ندارد بنابراین بهترین راهکار قطع استخراج رمزارز است چرا که کشور ما زیرساخت‌های لازم برای استخراج رمزارز را ندارد.

فرجی خاموشی را راهکار همیشگی توانیر برای حل ابرچالش کشور عنوان می‌کند و معتقد است: قطعی برق در تابستان قصه تلخ تکراری این مردم است که سال‌هاست با آن دست‌و پنجه نرم می‌کنند و دولت تنها راهکار خاموشی برنامه‌ریزی شده را اجرایی کرده و در ساعاتی از روز برق اصناف، ادارات و شرکت‌ها قطع می‌شود. این در حالی است که در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ مسئولین وعده برای خداحافظی با قطعی برق در تابستان وعده داده بودند. حال بازارهای سوت و کور در این وضعیت «مگس‌پرانی» ساعات بسیاری را در خاموشی به سر می‌برند که همین موضوع آسیب زیادی به اقتصاد آن‌ها وارد می‌کند.

فرجی با تاکید بر اینکه علت اصلی قطع و کمبود برق استفاده قانونی از برق برای استخراج رمزارز است می‌گوید: قطع فارم ماینینگ‌ها بهترین راهکار است و جای سوال است که چرا باید مردم، مشاغل و ادارات دولتی به دلیل برداشت رمزارز، ضرر و زیان بسیاری را متحمل شود.

البته پیش‌تر علی بابک‌نیا رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین به پیوست گفته بود: فارم‌های قانونی در تابستان براساس قانون یا خاموش هستند و یا فعالیت بسیار محدودی دارند. به گفته او، در فصل بهار و استفاده از سازوکار نوینی مانند تابلوی سبز بورس انرژی که ماینرها را از شبکه برق بی‌نیاز می‌کرد، تنها حدود ۵۰ مگاوات از کل ظرفیت ماینینگ فعال بود.

به گفته فرجی: مشکلات پیش روی توانیر قابل درک است و معتقدیم بهترین راهکار قطع فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال است.

او با تاکید بر اینکه قطعی برق فاجعه‌ای بزرگ برای فعالان اقتصادی دارد گفت: قطعی برق علاوه بر کاهش تولید و افزایش هزینه آن بار روانی بسیاری ایجاد می‌کند. برای نمونه از کار افتادن سیستم سرمایشی راندمان نیروی کار را به سرعت کاهش می‌دهد.

او در ادامه با اشاره به صنوفی که برق نیاز حیاتی آنها است، افزود: از سوی دیگر برخی از صنوف به طور مستقیم با برق سروکار دارند در نتیجه ممکن است در ادامه قطعی برق یخچال یک واحد صنفی که مواد غذایی می‌فروشد از کار افتاده و در ادامه فساد مواد غذایی را شاهد باشیم که ضرر مالی بسیاری برای واحد صنفی دارد. همچنین ممکن است افراد گمان را بر عدم فساد موادغذایی گذاشته و ناخواسته موجب خسارات جانی و غیر قابل جبران نیز بشوند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با توجه به راهکار کاهش ساعات ادارات برای جبران کسری برق گفت: کاهش ساعات کار که دولت آن را به عنوان راهکار انجام می‌دهد، موفقیت آمیز نبوده و قرار نیست بابت اینکه برخی منفعت شخصی می‌برند باقی افراد با چالش‌هایی چون خاموشی دست و پنجه نرم کنند.

یکی از راهکارهای صنعت استخراج برای تامین برق مصرفی طرح احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده (DG) توسط فارم‌ها و مراکز استخراج رمزارز و کمک به شبکه برق بود که آن نیز با مانع تراشی‌ مواجه و اجرایی نشد. به گفته بابک‌نیا، این نیروگاه‌ها الزام منفصل بودن از شبکه دارند و نرخ تعریف گاز به صورت نامتعارف در نظر گرفته شده است.

در پایان فرجی با اشاره به استفاده از برق برای استخراج رمزارز گفت: بهمن سال ۱۴۰۲ بود که رئیس اداره برق تهران اعلام کرد که با مدیریت توانیر در تابستان ۱۴۰۲ قطعی برق نداشتیم که این صحبت کاملا درست بود اما این موضوع ارتباطی با مدیریت توانیر نداشت چرا که در طی سال هیچ‌گونه اقدامی در راستای افزایش تامین برق مانند افزایش نیروگاه‌های خورشیدی صورت نگرفته بود. علت اصلی عدم قطعی برق در تابستان ۱۴۰۲ نیز این بود که رمز ارز در آن مدت در بدترین شرایط ممکن بود و استخراج آن به پرداخت هزینه انرژی نمی‌ارزید در نتیجه با کاهش برداشت رمز ارز مواجه بودیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.