امینت

تلفن همراه

August 23, 2024
15:28 جمعه، 2ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172418

هدف قرار گرفتن مرورگرهای سیستم‌های macOS با بدافزار BanShee Stealer

محققان امنیت سایبری موفق به شناسایی یک بدافزار جدید شده‌اند که به طور خاص برای هدف قرار دادن سیستم‌های Apple macOS و سرقت اطلاعات آن‌ها طراحی شده ‌است. این بدافزار که با نام Banshee Stealer شناخته می‌شود، طیف گسترده‌ای از مرورگرها، کیف پول‌های ارز دیجیتال، و حدود 100 افزونه مرورگر را هدف قرار می‌دهد که آن را به یک تهدید چندمنظوره و بسیار خطرناک تبدیل می‌کند.

مرورگرها و کیف پول‌های دیجیتالی که توسط این بدافزار هدف قرار می‌گیرند، شامل Safari، Google Chrome، Mozilla Firefox، Brave، Microsoft Edge، Vivaldi، Yandex، Opera، OperaGX، Exodus، Electrum، Coinomi، Guarda، Wasabi Wallet، Atomic و Ledger هستند.
همچنین این بدافزار قابلیت جمع‌آوری اطلاعات سیستم و داده‌های رمزهای عبور iCloud Keychain (یک سرویس مدیریت و ذخیره‌سازی امن رمز عبور و اطلاعات حساس ارائه شده توسط Apple) و Notes را دارد و مجهز به تعدادی از اقدامات ضدتحلیل و ضدعیب‌یابی است تا تشخیص دهد آیا در محیط مجازی اجرا می‌شود یا خیر، و به این ترتیب از تشخیص توسط سیستم‌های امنیتی جلوگیری می‌کند.
همانند سایر بدافزارهای macOS مانند Cuckoo و MacStealer، Banshee Stealer نیز از osascript استفاده می‌کند تا یک پنجره‌ی جعلی ورودی رمز عبور را نمایش داده و کاربران را فریب دهد تا رمز عبور سیستم خود را برای افزایش سطح دسترسی وارد کنند. osascript یک ابزار خط فرمان (command-line) در macOS است که به کاربران اجازه می‌دهد اسکریپت‌های AppleScript یا JavaScript for Automation (JXA) را اجرا کنند. مهاجمان می‌توانند از osascript برای نمایش پیام‌های جعلی یا اجرای کدهای مخرب به منظور فریب دادن کاربران و کسب دسترسی‌های بیشتر استفاده کنند.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این بدافزار، توانایی جمع‌آوری داده‌ها از فایل‌هایی با پسوند .txt، .docx، .rtf، .doc، .wallet، .keys و .key از پوشه‌های Desktop و Documents است. داده‌های جمع‌آوری‌شده سپس به صورت یک فایل فشرده ZIP به یک سرور راه دور (“45.142.122[.]92/send/”) ارسال می‌شود. بنابراین، حمله‌ی بدافزار Banshee Stealer در چندین مرحله شامل آلوده‌سازی سیستم، جمع‌آوری اطلاعات حساس از مرورگرها و فایل‌ها، فریب کاربر برای دریافت دسترسی‌های بیشتر، و جلوگیری از شناسایی توسط سیستم‌های امنیتی پیش می‌رود و نهایتاً با ارسال داده‌های جمع‌آوری‌شده به سرور مهاجمان به اتمام می‌رسد.

توصیه‌های امنیتی
به گفته‌ی محققان،‌ همانطور که macOS به‌طور فزاینده‌ای هدف اصلی مجرمان سایبری می‌شود، Banshee Stealer نیز نشان‌دهنده افزایش توجه به بدافزارهای خاص macOS است.
برای مقابله با بدافزار Banshee Stealer و جلوگیری از نفوذ آسیب‌های مشابه در سیستم‌های macOS، کاربران و سازمان‌ها باید به رعایت نکات زیر اهتمام ورزند:

به‌روزرسانی مداوم سیستم‌عامل macOS و تمام نرم‌افزارهای نصب شده، به‌ویژه مرورگرها و کیف پول‌های ارز دیجیتال
استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی معتبر
احتیاط در مواجهه با پنجره‌های ورودی رمز عبور
پیکربندی تنظیمات امنیتی iCloud
استفاده از روش‌های احراز هویت چندمرحله‌ای
بررسی و نظارت مستمر سیستم‌ها
پشتیبان‌گیری منظم

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.