لبه تکنولوژی

August 24, 2024
14:17 شنبه، 3ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172479

تولیدکنندگان چینی در ساخت ربات‌های انسان‌نما رقیب جدی تسلا می‌شوند

منبع: Digiato

چین در بازار خودروهای برقی سروری می‌کند اما حالا به‌دنبال شروع رقابت دیگری با تسلا است. چین می‌خواهد در مسابقه ربات‌های انسان‌نما که انتظار می‌رود جای کارگران انسان را در خطوط تولید خودروهای برقی بگیرند، پیروز شود.

به گزارش رویترز، بیش از 20 کمپانی چینی در کنفرانس جهانی رباتیک پکن ربات‌های انسان‌نمای خود را به نمایش گذاشتند. این ربات‌ها برای کار در کارخانه‌ها و انبارها طراحی شده‌اند. یکی دیگر از نکات مهم این نمایشگاه نمایش قطعات دقیق و ظریف موردنیاز برای ساخت ربات‌ها بود که همگی در چین تولید شده‌اند.

نیروی محرک این صنعت نوظهور چینی با نیروی محرک صنعت خودروهای برقی در دهه گذشته یکی است: حمایت دولتی، رقابت بی‌رحمانه بر سر قیمت‌ها به‌علت ورود بازیگران بسیار زیاد و گسترده و زنجیره‌های تأمین عمیق.

متخصصان چینی قدرت اصلی صنعت ربات‌های انسان‌نما در چین را برتری واضح آن در یکپارچه‌سازی زنجیره‌های تأمین و قابلیت‌های تولید انبوه می‌دانند. در این نمایشگاه، تبلیغات زیادی برای نقش سیاست‌های شی جین‌پینگ در توسعه «نیروهای تولیدی جدید» در فناوری انجام گرفت.

شهر پکن زمستان گذشته یک صندوق مالی دولتی ۱.۴ میلیارد دلاری برای صنعت ربات‌های انسان‌نما در چین افتتاح کرد. شهر شانگهای نیز اخیراً اعلام کرده برنامه ۱.۴ میلیارد دلاری برای این صنعت در نظر گرفته است.

کمپانی مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند ارزش بازار جهانی ربات‌های انسان‌نما تا ۲۰۳۵ به ۳۸ میلیارد دلار برسد و فروش آن ۱.۴ میلیون شود. طبق تخمین‌های این کمپانی، هزینه مواد اولیه و تولید هر ربات، بدون درنظرگرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه، در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ هزار دلار رسیده بود.

وقتی تسلا سال ۲۰۱۹ کارخانه شانگهای خود را افتتاح کرد، مقامات چینی اعلام کردند این کمپانی پیشرو در صنعت خودروهای برقی «اثر گربه‌ماهی» روی صنعت چین داشته باشد. اثر گربه‌ماهی زمانی رخ می‌دهد که رقیبی بزرگ و قدرتمند در بازار باعث شود رقبای ضعیف‌تر خودشان را بهبود دهند؛ درست مانند یک گربه‌ماهی که باعث می‌شود ماهی‌های کوچک‌تر سریع‌تر شنا کنند.

به‌ نظر می‌رسد ربات اپتیموس تسلا نیز چنین اثری روی صنعت چین داشته. تسلا اپتیموس را سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. ایلان ماسک باور دارد ربات‌سازی این قابلیت را دارد که طی زمان از خودروسازی مهم‌تر شود.

تسلا از رویکرد هوش مصنوعی برای اپتیموس استفاده می‌کند که براساس نرم‌افزار «تمام خودران» این کمپانی برای ماشین‌های برقی‌اش است. کمپانی ایلان ماسک در هوش مصنوعی از چین جلوتر است اما چینی‌ها می‌گویند می‌توانند با گذشت زمان هزینه‌های تولید را کاهش دهند.

تسلا نیز در نمایشگاه امسال اپتیموس را به‌صورت مانکن و داخل محفظه لکسی گلاس کنار یک سایبرتراک به نمایش گذاشت. اما بسیاری از ربات‌های انسان‌نمای چینی با دست‌تکان‌دادن، راه‌رفتن یا حتی شانه بالا انداختن عملکرد بهتری نمایش دادند. البته ربات تسلا همچنان یکی از محبوب‌ترین ربات‌های نمایشگاه بود و افراد زیادی با آن عکس می‌گرفتند.

یادداشتی کنار اپتیموس می‌گفت «سال بعد بیش از هزار نمونه از هم‌نوعان من در کارخانه خواهند بود.» تسلا اعلام کرده سال آینده از نمونه‌های اولیه فراتر می‌رود و اپتیموس را در تعداد پایین تولید خواهد کرد.

چین امروز بیشترین تعداد ربات‌های صنعتی را در کارخانه‌های خود دارد. ربات‌های صنعتی در چین بیش از 3 برابر این ربات‌ها در کشورهای آمریکای شمالی هستند. البته متخصصان می‌گویند حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد ربات‌های انسان‌نما به کاربردهای گسترده تجاری برسند. تا آن زمان چین وقت دارد به یکی از نیروهای بزرگ این صنعت تبدیل شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.