سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 24, 2024
18:00 شنبه، 3ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172509

کوالکام مدل ارزان تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس را با 8 هسته پردازشی معرفی کرد

منبع: Digiato

کوالکام به‌تازگی از مدل جدید پردازنده اسنپدراگون X Plus به‌عنوان عضو جدید خانواده پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس خود رونمایی کرده است. این پردازنده هشت‌هسته‌ای با قیمتی مقرون‌به‌صرفه برای دستگاه‌های ارزان‌تر روانه بازار خواهد شد.

به گزارش Videocardz، «کریستیانو آمون»، مدیرعامل کوالکام، پیش‌ازاین اعلام کرده بود هدف شرکت این است که قیمت پردازنده‌های سری اسنپدراگون X خود را در سال ۲۰۲۵ به زیر ۷۰۰ دلار برساند. درحال‌حاضر، قیمت ارزان‌ترین دستگاه‌های مجهز به این سری از پردازنده‌ها از ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود که برای بسیاری از مشتریان گران است. اما کوالکام با پردازنده جدید اسنپدراگون X Plus قصد دارد این مشکل را رفع کند.

پردازنده اسنپدراگون X Plus که با شناسه X1P-42-100 معرفی شده است، اولین پردازنده هشت‌هسته‌ای در این سری از محصولات کوالکام که البته حافظه کش و کلاک کمتری نیز دارد. کلاک هر هسته در این پردازنده دقیقاً مشابه پردازنده ۱۰ هسته‌ای اسنپدراگون ایکس پلاس با شناسه X1P-64-100 است اما حداکثر فرکانس‌های چندرشته‌ای آن ۲۰۰ مگاهرتز کمتر شده است.

ازآن‌جایی‌که این مدل قرار است با قیمتی مقرون‌به‌صرفه روانه بازار شود، کوالکام برخی قابلیت‌های پردازشی آن را کاهش داده است؛ برای مثال، در زمینه پردازش گرافیکی، توان TFLOPS این تراشه هشت‌هسته‌ای روی ۱.۷ است، درحالی‌که نمونه ۱۰ هسته‌ای با TFLOPS حدود ۳.۸ روانه بازار می‌شود؛ بنابراین از این تراشه نباید انتظار داشته باشید بتواند بازی‌های گرافیکی سنگین را پردازش کند.

درحال‌حاضر، ایسوس تنها شرکتی است که می‌خواهد از پردازنده جدید اسنپدراگون ایکس پلاس در 2 محصول آینده خود استفاده کند که یکی از آن‌ها لپ‌تاپ Vivobook S 15 است. پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان بیشتری برای محصولات اقتصادی خود به‌سمت استفاده از تراشه جدید کوالکام بروند.

پردازنده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اینتل و AMD رقابت را برای کوالکام سخت‌تر کرده‌اند و البته باعث شده‌اند قیمت لپ‌تاپ‌های مبتنی بر این تراشه‌ها در بازار کاهشی شود، که خبر خوبی برای مشتریان است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.