پیام‌رسان

خبر اول

August 25, 2024
10:19 یکشنبه، 4ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172522

 پلیس فرانسه پاول دوروف بنیان‌گذار تلگرام را در فرودگاه دستگیر کرد

پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، پس از ورود به فرودگاهی Le Bourget در نزدیکی پاریس توسط پلیس فرانسه دستگیر شد. بازجویان فرانسوی می‌گویند حکم دستگیری پس از اتهام نقض چندین قانون در این پیام رسان صادر شده است و دوروف روز یکشنبه به دادگاه می‌رود.

به گزارش پیوست، روزنامه فرانسوی Lefigaro به نقل از منابع خود می‌گوید دوروف با جت شخصی از باکو آذربایجان به پاریس آمده بود و قصد داشت عصر خود را در این شهر سپری کند.

حکم بازداشت دوروف از سوی OFMIN، نهاد مسئول مبارزه با خشونت علیه کودکان، و در رابطه با چندین تفحص پیرامون موضوعاتی مثل کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، زورگویی آنلاین، جرایم سازماندهی شده و تجلیل از تروریست صادر شده است. دستگاه قضایی فرانسه می‌گوید دوروف اقدامات لازم (از جمله نظارت کافی و همکاری با بازجوها) را برای جلوگیری از کاربرد‌های مجرمانه از پیام‌رسان خود به اجرا نگذاشته است.

به گفته یکی از بازجویان، دوروف با علم به اینکه در لیست تحت تعقیب کشور فرانسه قرار دارد به پاریس آمده است.

تلگرام که در سال ۲۰۱۳ توسط پاول دوروف و برادرش نیکولای در روسیه راه‌اندازی شد، یک پیام‌رسان با رمزنگاری سرتاسری است که در حال حاضر دفتر مرکزی آن در دبی قرار دارد. این شرکت خود را رقیبی برای خدمات مشابه آمریکایی معرفی می‌کند.

دوروف پیش از این در مصاحبه‌ای در ماه آوریل اعلام کرده بود که پس از فشار مقامات روسی و در سال ۲۰۱۴ مجبور به ترک این کشور شده است.

دوروف می‌گوید پیش از مستقر شدن در دبی، شهر‌هایی مثل برلین، لندن، سنگاپور و سن فرانسیسکو را زیر نظر داشته اما بی‌طرفی و محیط مناسب تجاری دبی باعث انتخاب آن شده است. او می‌گوید: «به نظرم با ۹۰۰ میلیون کاربر کارمان در تلگرام خوب بوده و احتمالا تا یک سال دیگر از سرحد یک میلیارد کاربر فعال ماهانه نیز عبور می‌کنیم.»

مدیرعامل تلگرام با انتخاب دبی به عنوان مقصد نهایی خود، از مقررات نظراتی دولت‌ها، به ویژه اتحادیه اروپا و ایالات متحده در امان بوده است. آمریکا و اتحادیه اروپا مدت‌ها است که با فشار بر پلتفرم‌های بزرگ، آنها را مجبور به حذف محتوای غیرقانونی کرده‌اند.

در پی دستگیری دوروف در فرانسه، ارزش رمزارز تون، ارز بومی بلاکچین TON، طی چند ساعت بیش از ۱۳ درصد ریزش کرد.

بلاکچین تون با وجود اینکه طرحی مستقل از تلگرام است و در واقع زاده تلاش‌های ناکام این پلتفرم برای عرضه یک رمزارز بومی محسوب می‌شود، اما بیشتر ارزش‌گذاری خود را مدیون ادغام در این پیام‌رسان محبوب است. کاربران تلگرام با استفاده از بلاک‌چین تون و پلتفرم فرگمنت می‌توانند به خرید و فروش نام‌های کاربری بپردازند و یا حتی ارز درون اپلیکیشنی استارز را که تلگرام برای فعالیتی‌های داخلی عرضه کرده است را به تون تبدیل و استخراج کنند.

با وجود اینکه هنوز اطلاعاتی درمورد اشاره به تراکنش‌های تون از طریق تلگرام و ارتباط آن با دستگیری دوروف منتشر نشده است اما وجود تراکنش‌های آلوده از طریق این بلاکچین می‌تواند اتهامات سنگینی را متوجه تلگرام و شبکه تون کند.

با این حال تا به اینجای کار بیشتر اتهاماتی که بازجویان فرانسوی از آن سخن گفته‌اند مربوط به کمبود یا عدم نظارت محتوایی در بخش‌های مختلف این پلتفرم است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.