به گزارش پیوست، چین حالا پس از تمرکز چندساله بر توسعه بخش تاکسیهای خودران و پرنده، حالا تمرکز خود را روی روباتهای انساننما گذاشته است که رویترز میگوید با سیاستهای شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، حمایت میشوند و صندوقهای دولتی سرمایه لازم را برای توسعه آن فراهم کردهاند.
تلاشهای روباتیک چین با سازوکاری مشابه فعالیتهای این کشور در صنعت خودروهای الکتریکی به پیش میروند: حمایت دولتی، رقابت شدید در قیمت گذاری و یک زنجیره عرضه گسترده.
آریج رائو، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی LeadLeo در چین، میگوید: «صنعت روبات انسان نمای چین، برتریهای واضحی را در ادغام زنجیره عرضه (و) توانمندیهای تولید عمده به نمایش گذاشته است.»
تلاشهای روباتی با سیاست شی جین پینگ برای توسعه «نیروهای خلاق جدید» در بخش فناوری حمایت میشوند و حتی در بروشورهای رویداد روباتیک این هفته نیز به این سیاستها اشاره شده است.
از این رو شاهد حمایت قدرتمند دولتی برای این بخش هستیم. پکن یک صندوق تحت حمایت دولت به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار را در ماه ژانویه برای توسعه روباتیک راهآندازی کرد و شانگهای نیز در ماه جولای از برنامههای خود برای راهاندازی یک صندوق ۱.۴ میلیارد دلاری برای صنعت روباتهای انساننما خبر داد.
بانک آمریکایی گلدمن ساکس در ماه ژانویه پیش بینی کرد که بازار سالانه روباتهای انساننما تا ۲۰۳۵ به ۳۸ میلیارد دلار میرسد و نزدیک به ۱.۴ میلیون مرسوله برای استفاده صنعتی و مصرفی را خواهیم داشت. طبق برآورد این بانک، هزینه مواد اولیه ساخت این محصولات در سال ۲۰۲۳ بدون در نظر گرفتن هزینههای تحقیق و توسعه به ۱۵۰ هزار دلار کاهش یافته است.
اثر گربهماهی در صنعت روباتها
با احداث اولین کارخانه تسلا در سال ۲۰۱۹ در شانگهای، مقامات چینی اعلام کردند که انتظار یک «اثر گربهماهی» را از ورود تسلا دارند که به معنای ورود یک رقیب بزرگ و تاثیر آن بر دیگر رقبا است تا در آبهای پررقابت با سرعت بیشتری شنا کنند.
به نظر میرسد که فعالیت روباتیک تسلا تاثیر مشابهی در صنعت روباتهای انساننما داشته است.
روبات آپتیموس (Optimus) را تسلا در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد و به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت،«با گذشت زمان تاثیری حتی بیشتر از کسبوکار خودروسازی» این شرکت خواهد داشت.
تسلا برای روبات انساننمای خود از یک رویکرد هوش مصنوعی که با توجه به نرمافزار «تمام خودران» خودروهای الکتریکی طراحی شده است، استفاده میکند. رقبای چینی و تحلیلگران میگویند تسلا در حوزه هوش مصنوعی یک پیشتازی اولیه دارد اما چین میتواند قیمتها را کاهش دهد.
حال روباتهای انساننمای چینی حتی قابلیتهای بیشتری را نسبت به آپتیموس فراهم کردهاند اما همچنان روبات ساخته تسلا از شهرت بالایی برخوردار است و حتی حضار در رویداد روباتیک چین با آپتیموس عکس میگرفتند. تسلا میگوید از سال آینده این روبات را در تعداد کم تولید و عرضه میکند.
سلطه چین در صنعت روباتها
براساس آمار فدراسیون بینالمللی روباتیک در نموداری که مشاهده می:نید، سهم چین از نصب روباتهای صنعتی در سال ۲۰۲۲ بیش از نیمی از تمام نصبها در سراسر جهان است.
تعداد زیادی از کارخانههای چینی از جمله در صنعت خودروسازی در حال آزمایش استفاده از روباتهای ساخت شرکت یوبیتک روباتیک در خط تولید هستند.
یوبیتک از چیپهای پردازنده انویدیا برای روباتهای خود استفاده میکند اما بیش از ۹۰ درصد قطعات آن ساخت چین هستند.
با این حال نسل امروز روباتهای خط تولید که در واقع بازوهای بزرگ و قدرتمندی هستند، بیشتر توسط کارخانه خارج از چین از جمله توسط Fanuc ژاپن و گروه مهندسی ABB از سوئیس و Kuka آلمان تولید میشوند.
اما براساس آمار فدراسیون بینالمللی روباتیک، چین در نصب روبات در کارخانه از دیگر بخشهای جهان جلوتر است و بیش از سه برابر آمریکای شمالی روبات در کارخانههای خود دارد.
شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، در افتتاحیه مراسم روباتیک پکن گفت که وزارتش براساس راهبرد رئیس جمهور شی پیش رفته است و چین را «به نیروی قدرتمندی در صنعت روباتی جهان» تبدیل کرده است.
چین نوامبر سال گذشته خواستار تولید عمده روباتهای انسان نما تا سال ۲۰۲۵ شد اما تولید این روباتها در ابعاد کوچکتری از سال آینده برای تحول در تولید خودروهای الکتریکی آغاز میشود.