هوش مصنوعی

August 27, 2024
16:41 سه شنبه، 6ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172644

اولین همکاری اوپن‌ای‌آی با دانشگاهی در آمریکا چگونه بود؟

منبع: Peivast

گزارشی از Observer می‌‌گوید با گذشت کمتر از یک سال از اولین همکاری اوپن‌ای‌آی با یک نهاد آموزش عالی،‌ نتایج جالب توجهی از سمت دانشگاه و استارت‌آپ هوش مصنوعی گزارش شده است. دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید حتی در بخش‌هایی که انتظار استقبال از این ابزارها را نداشته نیز آغوش بازی را مشاهده کرده است.

اوپن‌ای‌آی به تازگی و پس از همکاری بیشتر با نهاد‌های آموزشی یک ابزار ویژه را مبتنی بر GPT-4o به نام ChatGPT Edu برای دانشگاه‌ها و کاربرد‌های صنعت آموزش طراحی و ارائه کرده است.

ابتدای سال جاری، دانشگاه ایالاتی آریزونا (ASU) به عنوان اولین موسسه آموزش عالی از آغاز همکاری با اوپن‌ا‌ی‌آی خبر داد تا هوش مصنوعی این شرکت را در دوره‌ها، آموزش و تحقیق به کار گیرد. حال پس از گذشت هشت ماه، اوپن‌ای‌آی می‌گوید ورود این دانشگاه به حوزه هوش مصنوعی باعث خلق حدود ۲۵۰ پروژه با حمایت ChatGPT شده است. هوش مصنوعی مولد به موضوع داغی در صنعت آموزش تبدیل شده است و برخی از موسسات و معلمان نگران سو استفاده از این ابزارها در انجام تکالیف هستند. اما دانشگاه‌هایی مثل ASU از این فناوری به عنوان راهکاری برای بهبود پتانسیل دانش آموز استقبال کرده‌اند. کاسیلی باون، نایب‌ رئیس بخش اطلاعات ASU، می‌گوید:‌ «هدف این بود که ماهیت کاربردهای آینده هوش مصنوعی را نشان دهیم و به طراحی فناوری جدید کمک کنیم.»

این دانشگاه در ماه ژانویه اعلام کرد که استفاده از سطح تجاری ChatGPT را آغاز کرده است، این پولی را اوپن‌ای‌آی سال گذشته معرفی کرد که سرعت بیشتری در دسترسی به GPT-4 دارد و قابلیت‌های حریم خصوصی و امنیتی آن بهبود یافته است. ASU حالا به نسخه دیگری به نام ChatGPT Edu روی آورده که یک نسخه شخصی‌سازی شده از GPT-4o برای دانشگاه‌ها و نهاد‌های آموزشی است. این نسخه نیز با تاکید بر حریم خصوصی، تضمین می‌کند که محتوای فناوری در داخل دانشگاه باقی مانده و اشتراک‌گذاری نمی‌شود. به گفته باون، اوپن‌ا‌ی‌آی در حال حاضر به طور مرتب با ASU درمورد «نحوه تکامل این ابزار برای پاسخ به نیاز‌های خاص حمایت از یک کلاس» صحبت می‌کند.

دانشگاه ASU درست پس از امضای قرارداد با اوپن‌ای‌آی یک چالش نوآوری با هوش مصنوعی را کلید زد که از کارکنان و اساتید می‌خواست پروژه‌هایی را بدون پرداخت هزینه‌ای با استفاده از جواز ChatGPT Edu ثبت کنند. پروژه‌های ثبت شده باید تجربه‌های سنتی آموزش را بهینه‌سازی می‌کردند، پتانسیل استفاده از این ابزار برای پیشربرد تحقیقات منافع عامل را مشخص می‌کردند و یا حامی محیط کار می‌بودند. لو گانیک، مدیر ارشد اطلاعات ASU، در بیانیه‌ای گفت: «ما در ASU یاد گرفتیم که اگر می‌خواهید روی تاثیر فناوری تمرکز کنید،‌ابتدا از جامعه خود بپرسید به دنبال حل چه چیزی هستند.»

این چالش تا ماه آگوست به ۵۰۰ پیشنهاد ختم شد که نیمی از آن همچنان فعال است. پروژه‌ها موارد مختلفی مثل چت‌بات Sam را شامل می‌شدند که با استفاده از قدرت ChatGPT به دانش‌آموزان پزشکی در تمرین مکالمه با بیماران کمک می‌کند،‌ در پروژه دیگری هوش مصنوعی به عنوان همراهی برای کمک به دانش‌آموزان در مراحل مختلف نگارش با بازخورد لحظه‌ای استفاده شد.

اساتید با احتیاط از هوش مصنوعی استقابل می‌کنند
با وجود استقبال ASU از این فناوری، اساتید رویکرد متفاوتی دارند و با مکلات استفاده روزافزون از این فناوری در انجام تکالیف دست و پنجه نرم می‌کنند. براساس نظظرسنجی اخیر Pew، یک نفر از هر پنج نوجوان مطلع ChatGPT از این ابزار برای تکالیف استفاده می‌کند. در برخی از موارد، سیستم‌های آموزشی از جمله اداره آموزش شهر نیویورک، موقتا استفاده از ابزارهایی مثل ChatGPT را ممنوع کرده‌اند.

در دانشگاه ASU، اساتید همچنان مسئولیت کامل نحوه و زمان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را برعهده دارند. باون می‌گوید: «میزان استفاده از هوش مصنوعی مولد در دوره را اساتید مشخص می‌کنند. وجود شفافیت و مکان‌هایی که استفاده از هوش مصنوعی در آن تشویق و حمایت می‌شود مهم است و در موارد دیگری هم باید احتیاط کرد.»

از زمان همکاری ASU و اوپن‌ای‌آی، مدارس دیگری مثل دانشگاه آکسفورد و مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا نیز به همکاری با این شرکت روی آورده‌اند. دانشگاه پنسیلوانیا اولین مدرسه آیوی لیگ است که مدارکی را با محوریت هوش مصنوعی ارائه می‌کند. دانشگاه ASU نیز اعطای مدارک متمرکز بر هوش مصنوعی را از امسال آغاز کرده است.

در حالی که همکاری ASU و اوپن‌ای‌آی هنوز به یک سال نرسیده است، این نهاد آموزشی از نتایج همکاری شگفت‌زده است. در طول اولین هفته‌های همکاری، این مدرسه صدها پیشنهد با مشارکت حدود ۸۰ درصد از کالج‌ها و مدارس خود را تجربه کرد. گونیک می‌گوید: «با اینکه انتظار داشتیم ChatGPT در مهندسی و علوم مورد استقبال قرار گیرد، اما از سطح تنوعی که تقریبا در تمام دپارتمان‌ها مشاهده کردیم شگفت‌زده‌ایم.»

باون می‌گوید افراد، گروه‌های کوچک و حتی تمام کلاس‌ها همگی طرح‌هایی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به ثبت رسانده‌اند. به گفته او:‌ «هدف اصلی تعامل با تمام جامعه و استفاده از این انرژی موجود برای معرفی این نوع ابزارها و تلاش برای نوآوری در حوزه آموزش، یادگیری و تحقیق بود.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.