تلفن همراه

خبر اول

گوشی

August 28, 2024
17:44 چهارشنبه، 7ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172695

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید: نوکیای تولید ایران تقلبی نیست

منبع: Peivast

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از رئیس مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی خواست که در راستای حمایت از تولید و اجرای قانون از هرگونه اقدام مغایر با دادنامه‌های صادره و اقدامات محدودساز یا سلبی در خصوص فعالیت واحد تولیدی آتیلا همراه آیهان جلوگیری شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، محمد باقر آقاعلیخانی طی نامه‌ای با موضوع قانونی بودن فعالیت شرکت آتیلا همراه آیهان با برند نوکیا به استناد دادنامه‌های صادره در محاکم قضائی، به رئیس مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی، کوروش جدی ثانی خواستار جلوگیری از اقدامات سلبی و محدودساز برای فعالیت شرکت آتیلا همراه آیهان شد.

در اصل دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با توجه به حکم نهایی دادگاه اعلام کرده است که نوکیای تولیدی از سوی شرکت آتیلا همراه آیهان تقلبی نیست.

در این نامه آمده است: «با توجه به اینکه بالاترین مرجع رسیدگی به دعاوی و ادعاهای اشخاص به موضوع ورود نموده و تصمیم نهایی صادر و مختومه گردیده، به استحضار می‌رساند هر گونه ورود مجدد به موضوع بر‌خلاف دادنامه‌های صادره و اقدام در محدودسازی و یا ایجاد مانع در مسیر تولید شرکت مذکور و رجیستری گوشی‌های تولیدی خلاف قانون بوده و فاقد وجاهت و دارای عواقب بعدی برای وزارتخانه است.»

در ادامه نامه ذکر شده است: «خواهشمند است دستور فرمایید در راستای حمایت از تولید و اجرای قانون از هرگونه اقدام مغایر با دادنامه های صادره و اقدامات محدود ساز یا سلبی در خصوص فعالیت واحد تولیدی آتیلا همراه آیهان جلوگیری به عمل آید.»

قبل‌تر، رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی دستور داد مجوز شرکتی که گوشی موبایل با نشان تجاری «نوکیا» تولید می‌کند، باطل شود؛ اما در همان روز بعد از دو ساعت، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، فعالیت شرکت آتیلا همراه ‌آیهان برای تولید گوشی با برند نوکیا را قانونی خواند و در نامه‌ای به رئیس مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی، به جلوگیری از هر گونه اقدام علیه این شرکت اشاره کرد و خواستار جلوگیری از غیرقانونی خواندن شرکت آتیلا همراه آیهان توسط سامانه جامع تجارت شد.

در دومین نامه گفته شده بود: «با توجه به آرای صادره در محاکم قضائی به ادعاها و شکایات وکیل شرکت نوکیا کورپوریشن (که اعلام وکالت وی در قرار دادسرا تائید نشده است)، رسیدگی‌های لازم صورت پذیرفت و رابطه قراردادی شرکت آتیلا همراه آیهان و اجازه استفاده از علامت نوکیا تا این تاریخ به اثبات رسیده است. لذا هرگونه ورود مغایر به دادنامه‌ها و قرار صادره خارج از چارچوب قانونی و سلب و محرمیت واحد تولیدی از حقوق مکتسبه‌اش غیرقانونی بوده و لازم الاجرا نیست.»

موضوع تولید موبایل نوکیا در کشور از‌آنجایی شروع شد که اواخر سال گذشته نامه‌ای از سوی سفیر فنلاند به وزیر صمت و وزیر امور خارجه داده شد که نسبت به تولید گوشی‌های دکمه‌ای با استفاده از نام نوکیا و بدون اجازه از این شرکت واکنش نشان داده بود. در این نامه‌ سفیر فنلاند خطاب به وزیر صمت گفت که یک شرکت اقدام به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا کرده است که برای مصرف‌کننده عادی تشخیص آن از محصولات واقعی نوکیا غیرممکن است. در این نامه آمده است که این در حالی است که شرکت فنلاندی نوکیا و نماینده رسمی آن در ایران به عنوان شاکی، هرگونه اعطای اختیار تولید و فروش محصولات نوکیا به شرکت‌های چینی و ایرانی را رد کرده‌اند.

در نهایت ۲۰ تیر ماه طبق رای دادگاه، گفته شد که شرکت آیهان همراه آریا از شرکت نوکیا در کشور چین مجوز داشته است و منع قانونی برای تولید موبایل نوکیا توسط این شرکت در ایران وجود ندارد، حتی تجدید نظر خواهی وکیل هم تغییری در رای دادگاه نداشت. نامه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی نیز به عنوان آخرین نامه در راستای رای دادگاه و قانونی بودن فعالیت شرکت آتیلا همراه آیهان منتشر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.