بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

August 28, 2024
23:58 چهارشنبه، 7ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172753

اخراج هزاران کارمند فین‌تک سوئدی پس از استفاده از هوش مصنوعی

منبع: Peivast

شرکت Klarna که یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات الان بخر بعدا پرداخت کن (BNPL) در جهان محسوب می‌شود می‌گوید تا به امروز بیش از هزار کارمند خود را در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی تعدیل کرده و روند تعدیل نیرو در سا‌ل‌های پیش رو نیز به طور گسترده ادامه می‌یابد. به گفته این شرکت، دولت‌ها باید از همین حالا به فکر بیکاری‌های برآمده از این فناوری باشند.

به گزارش پیوست به نقل از بی‌بی‌سی، این شرکت در یک سال گذشته تعداد کارکنان خود را از ۵ هزار نفر به ۳۸۰۰ نفر کاهش داده و قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی در بخش بازاریابی و خدمات مشتریان،‌ تعداد کارمندان را به ۲ هزار نفر برساند.

البته کلارنا می‌گوید با وجود کاهش تعداد نیروها، این شرکت حالا حقوق بیشتری به کارکنان باقی‌مانده خود پرداخت می‌کند. اما دولت باید فکری به حال هوش مصنوعی و تاثیر «گسترده» آن بر مشاغل و جامعه بکند.

سباستین سیماتکوفسکی،‌ رئیس کلارنا، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت:‌ ‌«به نظرم سیاست‌مداران باید همین امروز دست به کار شوند و ببینند آیا چاره دیگری برای حمایت از افراد متاثر وجود دارد.»

به گفته او خیلی ساده‌انگاری است اگر بگوییم که در آینده مشاغل بیشتری پدید می‌آیند: «منظورم اینا است که بله اید شما یک اینفلوئنسر شوید، اما چنین کاری برای یک ۵۵ ساله دشوار است.»

فراگیر شدن هوش مصنوعی باعث شده تا مزایا و خطرات این فناوری در مرکز توجه قرار گیرد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) در ابتدای سال جاری گفت که باور دارد هوش مصنوعی می‌تواند حدود ۴۰ درصد از تمام مشاغل را تحت تاثیر قرار دهد و «احتمالا مساله نابرابری را تشدید می‌شود.»

ترس اتحادیه‌ها

کلارنا که دفتر مرکزی آن واقع در سوئد است و دو دفتر نیز در انگلستان دارد، در حالی خبر از تعدیل نیرو می‌دهد که نتایج میان‌سال آن به افزایش ۲۷ درصدی سود تا ۱۳.۳ میلیارد کرون سوئد معادل ۹۹۰ میلیون پوند اشاره می‌کند.

شرکت می‌‌گوید: «سرمایه‌گذاری ما در هوش مصنوعی باعث بهبود بازدهی در مقیاس بالا شده که هزینه‌ّای عملیاتی را کاهش داده و سود خالص را تقویت کرده است.»

این در حالی است که اتحادیه‌ها درمورد کاهش شدید مشاغل با رشد هوش مصنوعی هشدار داده و خواستار قوانینی برای محافظت از کارکنان هستند.

سیماتکوفسکی می‌گوید کلارنا در یک روند طبیعی تعداد کارکنان را کاهش داده است. در این روش استخدام‌های جدید متوقف می‌شوند و کسی جای کارکنانی که از شرکت رفته‌اند را نمی‌گیرد. البته چنین اقدامی در حالت عادی باعث افزایش بار کاری کارکنان فعلی می‌شود اما به گفته سیماتکوفسکی، هوش مصنوعی این کار را برعهده می‌گیرد و حتی پتانسیل «توسعه مثبت» برای افراد باقی‌مانده و بهبود حقوق آنها وجود دارد.

اما او می‌؛وید دولت‌ها باید به فکر چاره‌ای برای افراد بیکار شده باشند و از نگاه او شرکت‌هایی شبیه به شرکت او روند پیشرفت را متوقف نمی‌کنند.

او می‌گوید:‌ «اروپا و دموکراسی‌ها باید جلوتر از روند تکامل هوش مصنوعی باشند.»

کلارنا روند تعدیل نیرو را در حالی در پیش گرفته است که برای عرضه عمومی در بازار سهامی آماده می‌شود،‌ بازاری که در حال حاضر تحت سلطه شرکت‌های متمرکز بر هوش مصنوعی از جمله مایکروسافت و انویدیا است.

این یعنی استقبال کلارنا از این فناوری می‌تواند توجه بیشتری را به عرضه اولیه جلب کند و در نهایت ارزش‌گذاری بیشتری را برای این شرکت مشاهده کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.