پیام‌رسان

تلفن همراه

August 29, 2024
0:04 پنجشنبه، 8ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172758

عدم پیوستن تلگرام به برنامه‌های محافظت از کودکان

منبع: Digiato

طبق گزارش‌های جدید تلگرام ظاهراً از پیوستن به طرح‌های بین‌المللی با هدف شناسایی و حذف مطالب آنلاین با موضوع آزار کودکان خودداری کرده است. به ادعای BBC، این پیام‌رسان با «مرکز ملی کودکان مفقود و مورد سوءاستفاده» (NCMEC) یا «بنیاد دیدبان اینترنت» (IWF) همکاری نمی‌کند؛ این دو سازمان‌ در زمینه یافتن، گزارش و حذف مطالب مربوط به کودک‌آزاری فعالیت می‌کنند.

براساس گزارش BBC، تلگرام برخلاف اکثر شبکه‌های اجتماعی دیگر، در طرح‌های NCMEC که بیش از 1600 شرکت اینترنتی با آن همکاری دارند، ثبت‌نام نکرده است. شرکت‌های مستقر در ایالات متحده از نظر قانونی ملزم به ثبت‌نام در اینگونه طرح‌ها هستند، البته 16 درصد از شرکت‌‌ها نیز در آمریکا مستقر نیستند.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که «پاول دورف»، بنیان‌گذار تلگرام چند روز پیش توسط فرانسه دستگیر شد و ظاهراً با اتهام‌هایی مانند مشارکت در قاچاق مواد مخدر، محتوای جنسی کودکان و کلاهبرداری مواجه است.

به گفته BBC، ظاهراً NCMEC بارها از تلگرام خواسته است تا برای مقابله با محتواهای سوءاستفاده جنسی از کودکان (CSAM) به آن بپیوندد، اما این پیام‌‎رسان درخواست‌ها را نادیده گرفته است. همچنین به نظر می‌رسد تلگرام از همکاری با IWF خودداری می‌کند.

یکی از سخنگویان IWF نیز گفته است که به‌رغم تلاش‌ها برای تعامل فعالانه با تلگرام در سال 2023، این اپلیکیشن عضو IWF نیست و از هیچ‌یک از خدمات این بنیاد به‌منظور مسدودسازی، جلوگیری و ایجاد اختلال در اشتراک‌گذاری تصاویر نامناسب کودکان استفاده نمی‌کند.

مورد دیگر نیز این است که تلگرام گزارش‌های شفافیت ندارد. شبکه‌های اجتماعی مانند اپ‌های متا، اسنپ‌چت و تیک‌تاک معمولاً هر شش ماه یک‌بار فهرستی از تمام محتوای حذف‌شده به دلیل درخواست پلیس را منتشر می‌کنند. اما تلگرام مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی وب‌سایتی ندارد که بتوان در آن گزارش‌های محتواهای حذف‌شده را دید و فقط در این‌باره یک کانال دارد که ظاهراً چندان پاسخگو نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.