هوش مصنوعی

September 2, 2024
13:18 دوشنبه، 12ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172953

سرمایه‌گذاری دو غول تکنولوژی در خالق chatGPT

دنیای اقتصاد : بعد از مایکروسافت که سرمایه‌گذاری بزرگی در شرکت خالق چت‌بات چت‌جی‌پی‌تی انجام داده، گویا غول‌های تکنولوژی دیگری هم قرار است به فهرست سرمایه‌گذاران این شرکت اضافه شوند. در واقع رشد خیره‌کننده اوپن‌ای‌آی در یک سال اخیر، توجه شرکت‌های بزرگی از جمله اپل و انویدیا را جلب کرده است تا برای شرکت در دور جدید جذب سرمایه این شرکت، پای میز مذاکره بنشینند؛ اتفاقی که در صورت وقوع، پیوندهای آنها را با شریکی که در رقابت هوش مصنوعی موفق است، تقویت می‌کند. این سرمایه‌گذاری بخشی از دور جدید جذب سرمایه اوپن‌ای‌آی خواهد بود که طبق اعلام افراد نزدیک به این شرکت ارزش بازار آن را به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رساند. این در حالی است که چند روز پیش وال‌استریت ژورنال گزارش کرده بود که شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Thrive Capital در این دور جذب سرمایه با هزینه چند میلیارد دلاری، پیشتاز خواهد بود. جالب آنجاست که انتظار می‌رود مایکروسافت که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران اوپن‌ای‌آی به شمار می‌رود، در این دور جدید جذب سرمایه هم شرکت کند.

البته هنوز مشخص نیست که اپل، انویدیا و مایکروسافت در این دور جدید جذب سرمایه‌، چقدر در اوپن‌ای‌آی سرمایه‌گذاری می‌کنند. تا به امروز مایکروسافت سرمایه‌گذار استراتژیک اصلی اوپن‌ای‌آی بوده است و پس از سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در خالق چت‌جی‌پی‌تی در سال ۲۰۱۹، حالا ۴۹ درصد از سود این استارت‌آپ هوش مصنوعی را در اختیار دارد. انویدیا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده جهانی تراشه‌هایی که قدرت چت‌جی‌پی‌تی و سایر الگوهای هوش مصنوعی را تامین می‌کنند، مدت‌هاست که با اوپن‌ای‌آی همکاری نزدیکی داشته است. در ماه ژوئن اپل شرکت اوپن‌ای‌آی را به عنوان نخستین شریک رسمی خود برای Apple Intelligence معرفی کرد که سیستم هوشمند این شرکت برای اضافه کردن ویژگی‌های هوش مصنوعی به تمام سیستم‌عاملش است. این هوش مصنوعی جدید دارای دستیار صوتی بهبود یافته سیری، قابلیت تصحیح متن و ایجاد ایموجی‌های سفارشی است.

اپل اعلام کرد که بعضی از این وظایف جدید هوش مصنوعی توسط فناوری هوش مصنوعی خود اپل انجام می‌شود. اپل برای انجام کارهای پیچیده‌تر هوش مصنوعی مانند ایجاد یک پیام نوشتاری، از چت‌بات چت‌جی‌پی‌تی شرکت اوپن‌ای‌آی استفاده می‌کند. مذاکرات اپل برای سرمایه‌گذاری در اوپن‌ای‌آی بر تعهد این شرکت برای تضمین حفظ دسترسی اپل به این فناوری تاکید دارند. در حالی که اوپن‌ای‌آی با رقابت شدیدی از سوی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی دیگر و همچنین شرکت‌های بزرگ تکنولوژی روبه‌رو است، اما چت‌جی‌پی‌تی همچنان رهبر بازار باقی مانده. اپل امیدوار است که به شرکت‌های دیگر بپیوندد و هوش مصنوعی مولد آنها را در سیستم جدید خود‌ بگنجاند. کریگ فدریگی، رئیس بخش نرم‌افزار شرکت اپل، در کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت در ماه ژوئن گذشته گفت: «این سیستم جدید با چت‌جی‌پی‌تی راه‌اندازی می‌شود، چون ما می‌خواستیم با بهترین‌ها کارمان را آغاز کنیم.» در این کنفرانس اپل از الگوی هوش مصنوعی مولد گوگل، یعنی جمینای، به عنوان یک شریک بالقوه یاد کرد. طبق گزارش‌های قبلی وال‌استریت ژورنال، شرکت اپل همچنین با Meta Platforms و همچنین استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی آنتروپیک (Anthropic) و Perplexity مذاکرات همکاری و مشارکت انجام داده است.

با تمام این‌ها، سرمایه‌گذاری در اوپن‌ای‌آی می‌تواند تلاش‌های اپل برای تبدیل شدن به شریکی بی‌طرف با دیگر شرکت‌های هوش مصنوعی را پیچیده کند. این کار برای اپل که معمولا روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اقدامی غیرعادی خواهد بود. در طول این سال‌ها، اپل سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در شرکای تولیدی خودش انجام داده که تا حدی به خاطر تامین امنیت قطعات دستگاه‌های خودش بوده است. اپل در سال ۲۰۱۷ در صندوق ویژن شرکت سافت‌بانک ژاپن یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و در آن زمان سخنگوی اپل درباره این اقدام گفت: «این کار را انجام دادیم، چون توسعه تکنولوژی‌هایی را که ممکن است از نظر استراتژیک برای اپل مهم باشند، سرعت می‌بخشد.» همچنین اپل در سال ۲۰۱۶ در استارت‌آپ چینی تاکسی آنلاین DiDi Chuxing سرمایه‌گذاری به مبلغ یک میلیارد دلار انجام داد. هر چند اپل انگیزه خود را برای این معامله توضیح نداد، اما آن را یک مبارزه جدی بر سر پیشرفت آینده خود می‌دانست. در آن زمان اپل در مراحل اولیه تلاش برای ساخت خودروی الکتریکی خود بود که در اوایل سال جاری میلادی آن را متوقف کرد.

وال‌استریت ژورنال اخیرا گزارش کرد که اپل در یک سال و نیم گذشته سرمایه‌گذاری‌های داخلی خود برای توسعه هوش مصنوعی را افزایش داده است، زیرا تلاش می‌کند تا قابلیت‌ها و ابزارهای خود را ایجاد کند. در ماه آینده اپل رویدادی را برگزار می‌کند که در آن احتمالا نسل بعدی آی‌فون‌های خود‌ را رونمایی خواهد کرد و انتظار می‌رود که ابزارهای هوش مصنوعی جدید ویژگی برجسته این آی‌فون‌ها‌ باشند.

انویدیا هم در دو سال گذشته فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده است و به شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی از جمله Inflection AI و Databricks و همچنین استارت‌آپ‌های کوچک‌تر فعال و درگیر در زمینه کشف دارو و روباتیک هوش مصنوعی هم کمک کرده است. اوپن‌ای‌آی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا است که از ده‌ها هزار عدد از آنها برای آموزش پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و الگوهای هوش مصنوعی خود استفاده کرده است. جالب آنکه بلومبرگ قبلا گزارش داده بود که انویدیا در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در اوپن‌ای‌آی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.