هوش مصنوعی

September 2, 2024
13:21 دوشنبه، 12ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172957

هوش مصنوعی مولد و آینده کار در آمریکا

بازار کار آمریکا با تغییرات سریع مواجه است و نیاز به تطبیق با شرایط جدید دارد؛ گزارش مک‌کنزی در جولای ۲۰۲۳ به بررسی تأثیر هوش مصنوعی مولد (Generative AI) بر بازار کار آمریکا و تغییرات آن تا سال ۲۰۲۳ پرداخته است.

به گزارش ایسنا، این خلاصه، نگاهی کلی به نکات اصلی گزارش مک‌کنزی درباره هوش مصنوعی مولد و آینده کار در آمریکا را ارائه می‌دهد.

به نقل از بنیاد ملی علم ایران، نکات برجسته گزارش به این شرح است:

۱- تغییرات شغلی در دوران همه‌گیری

– بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، بازار کار آمریکا شاهد ۸.۶ میلیون تغییر شغلی بود که ۵۰درصد بیشتر از دوره سه‌ساله قبل از آن است.
– بسیاری از این تغییرات شامل ترک مشاغل خدمات غذایی، فروش حضوری و پشتیبانی اداری بود.

۲- تأثیر هوش مصنوعی مولد تا سال ۲۰۳۰

– تا سال ۲۰۳۰، فعالیت‌هایی که تا ۳۰درصد از ساعات کار در اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهند، می‌توانند خودکار شوند که این روند با هوش مصنوعی مولد، تسریع خواهد شد.

– هوش مصنوعی مولد بیشتر باعث بهبود کار حرفه‌ای‌ها در حوزه‌های STEM، خلاقیت، کسب‌وکار و حقوق خواهد شد، تا اینکه تعداد زیادی از مشاغل را حذف کند.

۳- سرمایه‌گذاری‌های متمرکز و تغییرات ساختاری

– سرمایه‌گذاری‌های متمرکز به منظور مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه زیرساخت‌ها تقاضای کار را تغییر خواهد داد.

– انتقال به اقتصاد خالص صفر (Net-Zero) اشتغال را از صنایع نفت، گاز و خودروسازی به صنایع سبز منتقل خواهد کرد که در نهایت منجر به افزایش خالص اشتغال خواهد شد.

۴- ضرورت توسعه مهارت‌ها

– تا سال ۲۰۳۰ ممکن است ۱۲ میلیون تغییر شغلی اضافی لازم باشد.

– کارگران در مشاغل با دستمزد پایین تا ۱۴ برابر بیشتر از افرادی که در مشاغل با دستمزد بالا کار می‌کنند، نیاز به تغییر شغل دارند.

۵- نیاز به رویکردهای جدید در استخدام

– کارفرمایان باید به جای تمرکز بر مدرک تحصیلی، بر مهارت‌ها و قابلیت‌های کارکنان تمرکز کنند.

– کارفرمایان می‌توانند از جمعیت‌های نادیده گرفته شده مانند کارگران روستایی و افراد دارای معلولیت جذب نیرو کنند.

۶- افزایش تقاضا برای مشاغل مراقبتی

– به دلیل افزایش جمعیت سالخورده، تقاضا برای کارگران حوزه بهداشت و درمان افزایش خواهد یافت.

به نقل از بنیاد ملی علم ایران، بازار کار آمریکا با تغییرات سریع مواجه است و نیاز به تطبیق با شرایط جدید دارد. هوش مصنوعی مولد می‌تواند بهره‌وری کار را افزایش دهد و به رشد اقتصادی کمک کند، اما نیازمند مدیریت صحیح انتقال شغلی و رفع مخاطرات مرتبط است. کارفرمایان و سیاست‌گذاران باید بر توسعه مهارت‌ها و ایجاد محیط‌های کاری فراگیر تمرکز کنند تا بتوانند از این تحولات به نحو احسن بهره‌برداری کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.