هوش مصنوعی

September 4, 2024
15:35 چهارشنبه، 14ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172995

5 ChatGPT برای والدین شخصی‌سازی شد; معرفی پنج GPT برای فرزندان

منبع: peivast

فرض کنید یک دستیار هوشمند همه فن حریف دارید که می‌تواند در هر زمینه‌ای به شما و فرزندتان کمک کند. به سوالات درسی‌اش جواب بدهد، ایده‌های خلاقانه برای پروژه‌های مدرسه‌ای پیشنهاد کند، حتی می‌تواند برایش قصه بگوید. این دقیقا همان چیزی است که Chat gpt5، جدیدترین نسخه‌ی این چت‌بات قدرتمند، وعده‌اش را می‌دهد. اما این فناوری نیاز به بررسی بیشتر دارد که واقعا برای والدین یک موهبت است یا یک دردسر به حساب می‌آید.

OpenAI اعلام کرده است که همه GPTها اکنون برای کاربران ChatGPT رایگان هستند. این به والدین دسترسی بی‌سابقه‌ای به ابزارهای AI سفارشی می‌دهد که برای افزایش تجربیات آموزشی طراحی شده‌اند. هوش مصنوعی از والدین مبتکر حمایت می‌کند تا یادگیری فرزندشان را متحول کنند.

ChatGPT5، یک معلم خصوصی یا همبازی مجازی
GPTها چت ربات‌های هوش مصنوعی هستند که توسط کاربران برای اهداف خاصی مانند کمک به دانش آموزان در انجام وظایف مدرسه ایجاد شده‌اند. سپس کاربران می‌توانند انتخاب کنند که آنها را در فروشگاه GPT برای همه کاربران به صورت رایگان نمایش دهند. تعداد زیادی GPT مبتنی بر آموزش برای والدین و مدارس برای استفاده وجود دارد. در اینجا GPT5 وجود دارد که می‌تواند نحوه کمک به آموزش فرزندتان را متحول کند.

این نسخه از این تکنولوژی شبیه داشتن یک معلم خصوصی همراه و همیشگی عمل می‌کند و برای فرزندتان وسوسه کننده است. فناوری GPT5 می‌تواند مفاهیم دشوار درسی را تجزیه و تحلیل کند، با حوصله به سوالات ریز و درشت فرزندتان پاسخ دهد و حتی برایش تمرین‌های اضافی تولید کند. درست مثل یک همبازی مجازی، می‌تواند داستان‌های تعاملی بسازد و قوه‌ی تخیل کودک را پرورش دهد. به عنوان والدین، دیگر لازم نیست نگران گیر کردن فرزندتان در تکالیف یا کمبود ایده برای سرگرمی‌اش باشید.

لبه تیز نسخه جدید ChatGPT
البته این نسخه از فناوری OpenAI با تمام هوش و حواسش، هنوز یک ماشین است. فرض کنید دانش‌آموزان عادت کنند به جای کلنجار رفتن با یک مسئله‌ ریاضی، با این نسخه فناوری تقلب کنند. در این صورت، نه تنها چیزی یاد نمی‌گیرند، بلکه مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی‌ آنها هم به مرور تحلیل می‌رود.

علاوه بر این، GPT5 هر چقدر هم که پیشرفته باشد، نمی‌تواند جایگزین ارتباط صمیمی والدین و فرزندان شود. صحبت رودررو، بحث و گفتگو، و کمک گرفتن از والدین برای حل مشکلات، همگی بخش‌های مهمی از رشد و یادگیری کودک هستند. این نسخه از chat gpt نهایتا یک ابزار است، ابزاری که باید به درستی و با نظارت از آن استفاده کرد.

بنابراین GPT5 برای والدین کابوس است یا یک دستیار جادویی؟ بستگی به نحوه‌ی استفاده از آن دارد. با کمی دقت و برنامه‌ریزی، می‌توانید از این چت‌بات به عنوان ابزاری برای تقویت یادگیری و خلاقیت فرزندتان بهره ببرید. اما هرگز فراموش نکنید که هیچ چیز جایگزین وقت گذاشتن برای فرزندتان، گوش دادن به حرف‌هایش و همراهی کردن او در مسیر رشدش نمی‌شود.

پنج GPT برای والدین
۱. به من آموزش بده
GPT “Tutor Me” آکادمی خان برای کمک به کارهای ریاضی، علوم و علوم انسانی فرزند شما طراحی شده است.

GPT به کودکان در فرآیند حل مسئله، پرورش تفکر انتقادی و یادگیری مستقل کمک می کند. من مستقیماً از آن پرسیدم که چگونه به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند و او پاسخ داد: “به جای اینکه مستقیماً پاسخ بدهم، سؤالاتی می پرسم تا به آنها کمک کنم تا خودشان فکر کنند و مطالب را بفهمند.”

این می‌تواند منبع ارزشمندی برای والدینی باشد که می‌خواهند تکالیف مدرسه فرزندشان را با حمایت بیشتر و تقویت فرآیند یادگیری خارج از کلاس تکمیل کنند. رویکرد فردی می تواند به ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان شما کمک کند و یادگیری را لذت بخش تر کند.

۲. سازنده‌ی اتاق فرار دیجیتال
این GPT که توسط لویز جونز، مدیر جامعه در ThingLink اسکاتلند ساخته شده است، به والدین کمک می‌کند تا اتاق‌های فرار آموزشی پر از معما و تم طراحی کنند.

من با این GPT دستورالعمل‌ها را مطرح کردم: “فرزند من در حال یادگیری فتوسنتز است. آیا می‌توانید یک فعالیت اتاق فرار برای انجام در خانه برای تقویت یادگیری او ایجاد کنید؟” این GPT یک فعالیت گسترده طراحی کرد و وسایلی را از خانه پیشنهاد داد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سازنده‌ی اتاق فرار دیجیتال می‌تواند به کودکانی که با روش‌های یادگیری سنتی مشکل دارند کمک کند تا در هنگام یادگیری در خانه آن‌ها را درگیر و انگیزه دهد.

۳. راهنمای ماجراجویی تاریخی
برای والدینی که می‌خواهند علاقه به تاریخ را در فرزندانشان پرورش دهند، راهنمای ماجراجویی تاریخی GPT رویکردی منحصر به فرد ارائه می‌دهد.

این یک GPT «خودت انتخاب کن» است که توسط جرمی میکلا، متخصص فناوری آموزشی از مینه‌سوتا ساخته شده است. این ابزار، راهنماهای تعاملی‌ای را می‌سازد که فرزند شما را در مرکز ماجرا قرار می‌دهد. من آن را امتحان کردم و گفتم: «می‌خواهم در مورد تاریخچه وایکینگ‌های جزیره لیندسفارن بیاموزم.» من عاشق این شدم که مرا در طول تاریخ، در یک داستان جذاب راهنمایی کرد که در آن می‌توانستم مراحل بعدی را انتخاب کنم.

این GPT با غوطه‌ور کردن کودکان در رویدادها، مکان‌ها، مردم و فرهنگ‌های تاریخی، تاریخ را به گونه‌ای زنده می‌کند که کتاب‌های درسی نمی‌توانند.

۴. معلم GPT
گاهی اوقات، تکالیف می‌تواند برای هم والدین و هم کودکان، منشأ استرس باشد.

این GPT که توسط دانیل گارسیا از Digital Diabetes اسپانیا ساخته شده است، با کمک به انجام تکالیف روزانه، برای کاهش این استرس طراحی شده است. والدین می‌توانند یک فایل PDF با تکالیف آپلود کنند و GPT از فرزند شما سوال بپرسد و پاسخ‌های او را بررسی کند. این کار نه تنها به اطمینان از انجام صحیح تکالیف کمک می‌کند، بلکه با ارائه‌ی بازخورد فوری، یادگیری را تقویت می‌کند.

این ابزار به ویژه برای والدین پرمشغله‌ای که می‌خواهند بدون احساس خستگی در آموزش فرزندانشان مشارکت داشته باشنn

۵. دنیای کلمات
تقویت دایره لغات برای پیشرفت زبان بسیار مهم است. «دنیای کلمات» یک فرهنگ لغت تعاملی GPT است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا زبان انگلیسی را به طور عمیق کاوش کنند.

این GPT، ساخته شده توسط بایرون کینگ، معاون مدیر مدرسه‌ای از انگلستان، تعاریف، ریشه‌شناسی، تاریخچه و نحوه‌ی درست استفاده از کلمات را ارائه می‌دهد و آن‌ها را در زمینه‌های خاص نشان می‌دهد. این GPT می‌تواند از مهارت‌های نوشتاری و درک مطلب پشتیبانی کند و یادگیری زبان را به یک کاوش جذاب تبدیل کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته «دنیای کلمات»، توانایی آن در پیوند دادن کلمات به ژانرهای خاص است. این قابلیت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه دایره لغات در انواع مختلف نوشتار تغییر می‌کند. این موضوع می‌تواند به خصوص برای دانش‌آموزانی که روی تکالیف نوشتاری کار می‌کنند مفید باشد، زیرا ابزاری را در اختیارشان قرار می‌دهد تا کلماتی را انتخاب کنند که با متن و لحن کارشان مطابقت داشته باشد.

توانایی متحول کردن یادگیری در خانه
این پنج GPT روش‌های نوآورانه‌ای را برای والدین ارائه می‌دهند تا با آموزش فرزندانشان مشارکت کنند و یادگیری را شخصی‌تر، تعاملی‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند.

GPTها می‌توانند به والدین کمک کنند تا از فرزندان خود بر اساس نیازها و علایق منحصربه‌فردشان، پشتیبانی هدفمندی داشته باشند. مهم است که توجه داشته باشیم GPTها از فناوری هوش مصنوعی ChatGPT استفاده می‌کنند، به این معنی که گاهی اوقات ممکن است اشتباه کنند و سوگیری نشان دهند. طبق شرایط استفاده OpenAI، کاربران باید حداقل ۱۳ سال سن داشته باشند و افراد زیر ۱۸ سال باید مجوز والدین یا سرپرست خود را داشته باشند. والدین باید این شرایط را با فرزندان خود بخوانند تا مطمئن شوند که دستورالعمل‌ها را درک کرده‌اند.

در دسترس بودن GPTهای رایگان در فروشگاه GPT، نقطه عطفی قابل توجه در فناوری آموزشی به شمار می‌رود. این تغییر به والدین اجازه می‌دهد تا در مسیر یادگیری فرزندانشان مشارکت بیشتری داشته باشند و نقش فعال‌تری ایفا کنند. با استفاده از این ابزارها، تخصص و خلاقیت والدین می‌تواند مستقیماً بر آموزش فرزندشان تأثیر بگذارد و محیط یادگیری فراگیرتر و کارآمدتری را پرورش دهد.

خودتان برخی از این GPTها را امتحان کنید و اگر یک حساب کاربری پولی ChatGPT دارید، حتی می‌توانید GPT خودتان را برای کمک به سایر والدین بسازید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.