اینترنت و شبکه

بازی

خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری اطلاعات

September 4, 2024
15:37 چهارشنبه، 14ام شهریورماه 1403
کد خبر: 172997

اختلاف مایکروسافت و اپل برسر اپلیکیشن‌های بازی ابری

 

ابتدای سال جاری اپل امکان خدماتی مثل Xbox Cloud Gaming و GeForce Now را وارد اپ‌استور کرد و این اپلیکیشن‌ها از محدودیت به نسخ وب در آیفون و ای‌پد خلاص شدند. اما مایکروسافت و انویدیا با وجود تغییرات متعدد در دستورالعمل‌های اپ استور، هنوز یک اپلیکیشن بومی بازی ابری برای iOS منتشر نکرده‌اند و مایکروسافت حالا دلیل این موضوع را توضیح داده است.

به گزارش پیوست به نقل از ورج، مایکروسافت پیش از این اعلام کرده بود که تغییرات اپل کلود برای Xbox کافی نیست اما به تازگی طی توضیحاتی به اداره رقابت و بازارهای انگلستان (CMA)، مایکروسافت تصریح می‌کند که تغییرات دستورالعمل‌های ابری اپل که در ماه‌های ژانویه، مارس و آوریل صورت گرفت، برای اجرای یک اپلیکیشن بومی Xbox Cloud Gaming در iOS کافی نیست.

مایکروسافت در مستندات ارائه شده به CMA می‌گوید: «مایکروسافت چندین قید دیگر در دستورا‌لعمل‌های اپل پیدا کرده است که همچنان امکان عرضه و اداره یک اپلیکیشن بومی بازی ابری در iOS را محدود می‌کند.»

مایکروسافت مدعی است که دستورالعمل‌های اپل «هنوز مانعی برای اپلیکیشن‌های بومی بازی ابری هستند» زیرا پیروی از آنها به نظر از لحاظ فنی و تجاری برای یک شرکت شخص ثالثی که می‌خواهد بازی خود را به خدمت بازی ابری ایک‌باکس در iOS اضافه کند، غیرممکن است. مایکروسافت به ویژه به پیش نیاز خدمات چند پلتفرمی مثل ایکس‌باکس کلود گیمینگ اشاره می‌کند که براساس آن باید تمام محتواها، اشتراک‌ها و قابلیت‌های موجود در اپلیکیشن iOS را به عنوان یک خرید داخل اپلیکیشنی (IAP) ارائه کنند: «در واقع حق کمیسیون IAP اپل در سطحی تنظیم شده که از لحاظ اقتصادی قابل اجرا یا توجیه نیست. کمیسیون ۳۰ درصدی باعث می‌شود که تقریبا مایکروسافت امکان درآمد از پیشنهاد خدمات بازی ابری را نداشته باشد، زیرا دستورالعمل 3.1.3 (b) عرضه محتوا، اشتراک‌ها یا قابلیت‌های مختلف (از جمله اقلام قابل مصرف در بازی‌های چند پلتفرمی) را به کاربران iOS ممنوع می‌کند (در حالی که قابلیت‌ها، محتوا و اشتراک‌ها در دیگر پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند.)»

«همانطور که CMA در مطالعه بازار اکوسیستم موبایل متوجه شد، کمیسیون ۳۰ درصدی اپل بر IAPها ماحصل نبود رقابت در توزیع اپلیکیشن‌های بومی iOS است.»

مایکروسافت همچنین مدعی است که توسعه دهندگان بازی شخص ثالث باید کدنویسی بازی‌های را برای پیروی از پیش‌نیاز IAP تغییر دهند.

مایکروسافت از دستورالعمل 3.1.1 اپل که ارجاع به خارج را برای خرید اشتراک منع می‌کند، نیز شکایت دارد. اپل استثنائی برای اپلیکیشن‌های خوانش فرمت در نظر گرفته است اما اپلیکیشن‌های بازی در این دسته قرار نمی‌گیرند. اپل در مستندات خود به CMA می‌گوید این شرکت «هیچگاه بهره‌مندی یک اپلیکیشن بازی از قانون خوانش را تایید نکرده است» و درنتیجه توسعه دهندگان اپلیکیشن نباید این رویکرد به خرید‌های داخل بازی‌های ابری را به چالش بکشند.

نهاد نظارت بر رقابت انگلستان در حال تفحص مرورگرهای موبایلی، موتورهای جستجو و توزیع خدمات بازی ابری از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن در انگلستان است. این نهاد چندین تغییر احتمالی را برای رفع نگرانی‌های رقابتی در حوزه بازی‌های ابری در موبایل مد نظر دارد که شاید براساس آن اپل مجبور شود امکان فعالیت اپلیکشین‌های بومی بازی را به صورت «read-only» و بدون خرید یا اشتراک داخل بازی فراهم کند.

همچنین ممکن است که این نهاد از اپل و گوگل بخواهد تا به ارائه دهندگان خدمات بازی ابری اجازه دهند از سیستم‌های پرداخت خود در داخل اپلیکیشن‌ها استفاده کند و احتمال آن می‌رود که اپل مجبور شود برخی از عناصر دستورالعمل خود را که محدودیت فنی برای اپلیکیشن‌های بازی ابری در نظر می‌گیرد، تغییر دهد.

اپل می‌گوید با اپلیکیشن‌های وب از بازی ابری حمایت کرده و همچنین به مقاله‌ای از ورج اشاره کرده است که به بهبود عملکرد بازی‌های ابری روی آیفون و آی‌پد اشاره می‌کند و بیش از ۲۰ میلیون نفر از بازی ابری ایکس‌باکس افتاده کرده‌اند. اپل می‌گوید: «جالب توجه است که با وجود اشاره CMA به نگرانی‌های مایکروسافت در Working Paper، مایکرسوافت به دلیل تغییرات دستورالعمل اپل تصمیم گرفته تا با این شرکت در حوزه اپلیکیشن‌های بازی ابری تعامل نکند. این عدم تعامل را در حالی شاهد هستیم که اپل خواستار فراهم کردن فرصت‌ها و ابزارهای جدید برای اپلیکیشن‌های بازی ابری در iOS است.»

اپل همچنین معتقد است که توسعه دهندگان «عموما با پیش‌نیاز IPA مشکلی ندارند» و در همین باره به اپلیکیشنی از Antstream اشاره می‌کند که خدمت استریم بازی خود را ابتدای سال برای گوشی‌های آیفون عرضه کرد.

نهاد نظارت بر رقابت انگلستان ضرب‌الاجلی را برای پاسخ تمامی طرفین به تفحص مذکور در نظر گرفته است تا گزارش تکمیلی در ماه نوامبر منتشر شود. گزارش نهایی اما در ماه فوریه یا مارس سال آینده منتشر می‌شود و مایکروسافت و اپل از نوامبر تا دسامبر برای بحث بیشتر زمان دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.