معایب نرمافزار هواوی مانع جایگزین کردن انویدیا در صنعت AI چین است
چین در تلاش است تا توان رایانشی مورد نیاز برای هوش مصنوعی را با چیپهای هواوی تامین کند و در نتیجه از پردازندههای قدرتمند انویدیا بی نیاز شود اما مشتریان هواوی از مشکلات عملکردی و فرایند سخت گذار از انویدیا شکایت دارند.
به گزارش پیوست به نقل از فایننشال تایمز، شرکت هواوی خود را به عنوان پیشتاز رایانش در چین معرفی میکند و در تلاش است تا با افزایش تنش بین واشنگتن و پکن، از وابستگی به پردازندههای انویدیا، بزرگترین تولیدکننده چیپهای هوش مصنوعی، در این کشور بکاهد.
با این حال چندین فعال صنعتی از جمله یکی از مهندسان هوش مصنوعی میگویند چیپهای این شرکت هنوز عملکرد بسیار ضعیفی در مقایسه با انویدیا دارند. یکی از مشکلات مهم بیثباتی این پردازندهها، اتصال ضعیف بینچیپها و نرمافزار ضعیف شرکت هواوی است که با نام Cann شناخته میشود.
انویدیا در مقابل پلتفرم نرمافزاری Cuda را برای مشتریان عرضه کرده است و این پلتفرم فوت کوزهگری تیم سبز برای کاربری آسان و تسریع روند پردازش داده است. هواوی یکی از چندین شرکتی است که برای رقابت با انویدیا در صنعت چیپهای هوش مصنوعی تلاش میکند و در حال حاضر یک نرمافزار جایگزین برای این شرکت ارائه کرده است.
با این حال حتی کارمندان هواوی نیز از کاربرد Cann شکایت دارند. یکی از پژوهشگران این شرکت که نخواسته نامش فاش شود میگوید میگوید استفاده از این محصول «دشوار و ناپایدار» است و آزمایش آن با موانعی روبرو است.
به گفته کارمندان این شرکت: «وقتی خطاهای تصادفی رخ میدهند، ضعف مستندات باعث میشود تا تشخیص منشا آن دشوار باشد. شما برای ریشه یابی در کد منبع و تشخیص مشکل به توسعه دهندگان ماهری نیاز دارد و همین مساله سرعت کار را کاهش میدهد. کدنویسی همواره با نقص همراه است.»
یکی دیگر از مهندسان چینی با اشاره به روند استفاده از پردازندههای هواوی در شرکت بیدو (Baidu) میگوید، این چیپها دائم با مشکل مواجه میشوند و روند توسعه هوش مصنوعی با موانعی مواجه است.
به گفته پژوهشگر شرکت هواوی، مشکلات پیش آمده به دلیل دشواری استفاده از سخت افزار است. به گفته او: «از آنجایی که مردم چیز زیادی درمورد سختافزار نمیدانند، به سادگی با نتایج بد مواجه میشوند.»
هواوی برای رفع این مشکل مهندسانی را به محل اعزام میکند تا کدهایی که پیشتر براساس Cuda نوشته شدهاند را به Cann منتقل کنند. شرکت بیدو، آیفلایتک (iFlytek) و تنسنت از جمله مقاصد این مهندسان هستند.
یکی از کارکنان سابق بیدو میگوید: «هواوی در بخش خدمات مشتریان عملکرد خوبی دارد و البته که مهندسانی را برای مشتریان بزرگ اعزام میکند تا به استفاده از چیپها کمک کنند.»
هواوی میتواند برای تسهیل روند گذار از نیروی کار گسترده خود استفاده کند. طبق اعلام این شرکت، بیش از ۵۰ درصد از ۲۰۷ هزار کارمند هواوی در بخش تحقیق و توسعه فعالیت دارند که از این بین مهندسانی به نصب فناوری برای مشتریان اختصاص یافتهاند.
تیلی ژانگ، تحلیلگر فناوری در شرکت مشاوره Gavekal، میگوید: «برتری هواوی نسبت به انویدیا، همکاری نزدیک آن با مشتریان است. این شرکت برخلاف انویددیا تیم بزرگی از مهندسان دارد که به حل مشکلات مشتریان و تغییر سختافزار آنها کمک میکنند.»
هواوی همچنین درگاه آنلاینی را به ارائه بازخورد درمورد روند بهبود نرمافزار اختصاص داده است.
پس از افزایش تحریمهای ایالات متحده در ماه اکتبر، هواوی قیمت چیپهای Ascend 910B را که برای آموزش استفاده میشوند ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داد.
هواوی همچنین با افزایش تقاضا برای چیپهای هوش مصنوعی روبرو است. طبق گزارشها در نیمه اول سال جاری، درآمد این شرکت ۳۴ درصد افزایش یافته که البته تفکیکی از بخشهای مختلف ارائه نشده است.
طبق اعلام مسئول اجرایی هواوی، بیش از ۵۰ مدل بنیادی براساس چیپ Acend «آموزش دیده و فعالیت دارند.»
شرکت آیفلایتک میگوید مدل بزرگ زبانی این شرکت تنها با استفاده از چیپهای هواوی آموزش دیده است و گروهی از مهندسان هواوی نیز سال گذشته برای ادغام این فناوری به دفتر مرکزی آن در شرق چین اعزام شدهاند.