هوش مصنوعی

September 6, 2024
15:58 جمعه، 16ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173018

فعالیت غول‌های فناوری چین در حوزه هوش مصنوعی

منبع: Peivast

شرکت‌های بزرگ چینی مانند هوآوی، شیائومی، علی‌بابا و بایدو به پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه هوش مصنوعی دست یافته‌اند. هوآوی با خدمات ابری و مدل‌های زبانی، شیائومی با فناوری‌های هوش مصنوعی در گوشی‌ها و خودروهای الکتریکی، علی‌بابا با پلتفرم‌های هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها، و بایدو با روباتاکسی‌های خودران در ووهان، نقش مهمی در تحول دیجیتال و بهبود کیفیت زندگی ایفا می‌کنند.

شرکت‌های بزرگ چینی مانند هوآوی، شیائومی، علی‌بابا و بایدو با ابتکارات خود در حوزه هوش مصنوعی، در حال تغییر و تحول در صنعت فناوری و زندگی روزمره هستند. از مدل‌های ابری و هوش مصنوعی در گوشی‌ها گرفته تا روباتاکسی‌های خودران، این شرکت‌ها به‌طور چشمگیری در حال شکل‌دهی به آینده فناوری چین هستند. در ادامه به بررسی روند شرکت های فعال در هوش مصنوعی چین می‌پردازیم.

هوآوی
هوآوی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری کشور چین بوده است. این شرکت از سال ۲۰۱۷ ورود جدی به فناوری های هوش مصنوعی داشته است. هوآوی همچنین همکاری های مشترکی در حیطه هوش مصنوعی با کشور هایی از منطقه خاورمیانه از جمله مهم‌ترین آن‌ها مصر و عربستان داشته است. در ادامه به بررسی سرویس های هوش مصنوعی این شرکت چینی می‌پردازیم.

Huawei Cloud AI Services: مجموعه‌ای از سرویس‌های ابری هوش مصنوعی که برای توسعه و اجرای مدل‌های یادگیری ماشین و تحلیل داده‌های بزرگ طراحی شده‌اند. در این زمینه می‌توان به همکاری هوآوی با کشورهای عربی برای تولید مدل‌های زبانی در سال‌های اخیر اشاره کرد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

هوآوی در سال‍های اخیر اقدام به همکاری در زمینه مدل‌های زبانی بزرگ برای هوش‌های مصنوعی مولد در کشورهای عربی کرده است. هواوی کلود از مدل زبانی بزرگ جدید به زبان عربی و یک مرکز داده در مصر رونمایی کرد که هوش مصنوعی و دیجیتالی‌سازی را برای بیش از ۲۰ کشور عرب‌زبان بادقت ۹۶٪ در تشخیص خودکار گفتار عربی بهبود می‌بخشد. این اقدام، تحول دیجیتال شرکت‌های خاورمیانه را تقویت خواهد کرد.

HUAWEI HiAI: یک پلتفرم هوش مصنوعی برای دستگاه‌های موبایل است که به سه بخش اصلی تراشه، دستگاه، و یخش ابری تقسیم می‌شود. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد به‌راحتی از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده کنید، با این طراحی نوآورانه که قابلیت‌ها را روی تراشه دستگاه‌ها ارائه می‌دهد، اپلیکیشن‌ها را تقویت می‌کند و پردازش داده‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی را در کلود انجام می‌دهد. این ویژگی‌ها تجربه‌ای بهتر و پیشرفته‌تر را برای کاربران و توسعه‌دهندگان فراهم می‌آورد.

AI LIFE: اپلیکیشن که برای مدیریت و کنترل دستگاه‌های هوشمند خانگی و ابزارهای متصل به اینترنت طراحی شده است. این اپلیکیشن از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربری استفاده می‌کند. با HUAWEI AI Life می‌توانید حجم صدا را کنترل کنید، افکت‌های صوتی را اعمال کنید و همچنین می‌توانید حالت‌های مختلف حذف نویز را انتخاب کنید. مدیریت شبکه اینترنت خانگی شما هم راحت‌تر می‌‍کند. به شما این امکان را می‌دهد که حالت‌های Wi-Fi را انتخاب کنید، قدرت سیگنال را بررسی کنید، اتصال مهمانان را مدیریت کنید، زمان استفاده آنلاین را کنترل کنید، برنامه‌های داده را تنظیم کنید و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهید.

HUAWIE AICC: هوآوی AICC یک سیستم جدید و پیشرفته برای مراکز تماس است که همه امکانات موردنیاز را در یک جا جمع کرده است. این سیستم از ویژگی‌هایی مثل تماس تصویری زنده و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا ارتباط بین شرکت‌ها و مشتریان را بهتر و راحت‌تر کند. با استفاده از این سیستم، مشتریان می‌توانند از طریق صدا، تصویر و پیام با شرکت ارتباط بگیرند و شرکت هم می‌تواند خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد.

AICC شروع به انجام کارهای پیچیده‌تری مانند خلاصه‌سازی مکالمات، تجزیه‌وتحلیل احساسات مشتری و ارائه پیشنهادها به کارشناسان کرده است. در بازارهای مالی کارکرد بسیار زیادی خواهد داشت. AICC باعث افزایش بهره‌وری و انجام‌شدن کار با سرعت بالاتر می‌شود.

این سرویس‌ها نشان‌دهنده تمرکز هواوی بر روی استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد و ارائه خدمات بهتر به کاربران هستند.

شیائومی
شیائومی به گفته مدیران خود سالانه ۲۰ میلیارد یوان (۲.۷۶ میلیارد دلار) را برای ادغام هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند، خودروها، دستگاه‌های هوشمند و روبات‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد. که این نمایان‌گر توجه شیائومی به هوش مصنوعی است. در ادامه مهم ترین پروژه های هوش مصنوعی شیائومی را بررسی می‌کنیم.

شیائومی از فناوری هوش مصنوعی در نسل جدید گوشی‌های خود استفاده کرده است. شیائومی از هوش مصنوعی برای کاهش نویز تماس صوتی، بهینه سازی تصویر دوربین، قفل صورت(FACE ID) و اثر انگشت استفاده کرده است که در ادامه به بررسی این ویژگی‌های ن‌ها می‌پردازیم.

کاهش نویز تماس‌های صوتی: کاهش نویز تماس صوتی با هدف بهبود کیفیت صدا بین تماس‌گیرندگان و کاهش نویز‌های محیطی طراحی شده است. این ویژگی وضوح صدا در هر تماس را تضمین می‌کند و تجربه ارتباط صوتی از راه دور کاربر را ارتقا می‌دهد. الگوریتم‌های AI باعث کاهش نویز تماس صوتی در تماس‌ها می‌شود. این ویژگی در تمامی گوشی‌های هوشمند شیائومی موجود هستند. همچنین شیائومی اعلام کرده است که هیچ داده‌ای از تماس کابران را جمع‌آوری نمی‌کند.

بهبود کیفیت تصویر: شیائومی از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت عکس‌های خود استفاده می‌‍کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی معمولاً در بخش‌های تصویر‌برداری‌های خاص مانند بخش SUPER MOON، بالاتر بردن کیفیت عکس، عکس‌هایی با پس‌زمینه مبهم و… کاربرد دارند. به گفته شرکت شیائومی ویژگی‌های هوش مصنوعی تصویری آن‌ها باعث می‌شود افراد دیگر نیاز به پردازش و ویرایش عکس نداشته باشند.

قفل چهره: قفل چهره شیائومی بر اساس تکنولوژی شناسایی بیومتریک هست که با الگوریتم شناسایی چهره مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند. این الگوریتم به طور هوشمند ویژگی‌های چهره را شناسایی کرده و با دقت بالا مطابقت می‌دهد تا کاربران بتوانند با نگاه کردن به صفحه دستگاه به سرعت آن را باز کنند. قفل چهره در سری‌های جدید note، poco و Mi در دسترس است.

در ادامه به بررسی سایر کاربرد‌های هوش مصنوعی در شیائومی می‌پردازیم.

کارخانه تاریک: به این دلیل کارخانه تاریک نام دارد که هیچ چراغی در آن روشن نیست. علت این مسأله این است که انسانی در آن فعالیت نمی‌کند. این کارخانه بدون نیاز به دخالت انسانی، از رباتیک پیشرفته، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های یادگیری ماشین برای مدیریت کل فرآیند تولید به‌طور خودکار استفاده می‌کند. این کارخانه در تمام روز‌های هفته و در تمام ساعات شبانه روز در حال فعالیت است. این کارخانه که در پکن واقع شده، قابلیت تولید ۶۰ گوشی هوشمند در دقیقه بدون نیاز به دخالت انسانی را دارد.

استفاده از فناوری بینایی کامپیوتری: یکی از زمینه‌های کلیدی فناوری هوش مصنوعی شیائومی، فناوری بینایی کامپیوتری(computer vision) است. این فناوری به کامپیوتر‌ها این امکان را می‌دهد که تصاویر و ویدیو‌ها را مانند انسان‌ها درک کنند. به‌علاوه، این فناوری قادر است‌اشیاء را شناسایی کرده و محتوای آن‌ها را فهمیده و بازخورد مربوطه را ارائه دهد. شیائومی این فناوری را به دوربین‌های گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرده است و هزاران تصویر هسته‌ای را در دوربین گوشی‌ها گنجانده است.

تولید ماشین‌های هوشمند: شیائومی در زمینه تولید ماشین‌های الکتریکی هوشمند نیز در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی داشته است. اقدام به تولید خودرو‌های برقی با کابین هوشمند کرده، این کابین مجهز به چیپ درون‌خودروی اسنپ‌دراگون ۸۲۹۵ است که قدرت محاسباتی هوش مصنوعی آن به ۳۰ TOPS می‌رسد و تجربه تعاملی بی‌نظیری را با اتصال پنج صفحه نمایش مختلف فراهم می‌آورد. سیستم عامل خودرو در ۱. ۴۹ ثانیه پس از باز شدن درب به‌سرعت بارگذاری می‌شود. علاوه بر این، اتصال بی‌دردسر بین گوشی‌های هوشمند و خودرو فراهم می‌شود.

علی‌بابا
مدیر‌عامل علی‌بابا ادی وو اعلام کرده است که اولویت علی بابا رضایت مشتری و همچنین استفاده بیشتر از هوش مصنوعی است. که این نشان دهنده میران توجه شرکت چینی علی بابا به هوش مصنوعی است.

پلتفرم هوش مصنوعی pai: پلتفرم هوش مصنوعی (PAI) از علی‌بابا، یک پلتفرم مهندسی یادگیری ماشین یا یادگیری عمیق است که برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان طراحی شده است. این پلتفرم پلاگین‌های آسان‌استفاده، مقرون‌به‌صرفه، با عملکرد بالا و مقیاس‌پذیر را ارائه می‌دهد که می‌توانند در قسمت‌های صنعتی مختلف به‌کار روند.

با بیش از ۱۴۰ الگوریتم بهینه‌سازی داخلی، پلتفرم هوش مصنوعی (PAI) قابلیت‌های مهندسی کامل هوش مصنوعی شامل برچسب‌گذاری داده‌ها (PAI-iTAG)، ساخت مدل (PAI-Designer و PAI-DSW) و آموزش مدل (PAI-DLC) را فراهم می‌کند.
پلتفرم هوش مصنوعی (PAI) امکان استفاده از EasyVision را فراهم می‌کند، که یک چارچوب الگوریتمی پیشرفته برای هوش بصری است و ویژگی‌های مختلفی برای آموزش و پیش‌بینی مدل‌ها ارائه می‌دهد. با استفاده از EasyVision می‌توانید مدل‌های بینایی کامپیوتری را برای برنامه‌های بینایی کامپیوتری خود آموزش داده و به‌کار برید. این موضوع نحوه استفاده از EasyVision در کارگاه علوم داده (DSW) برای شناسایی‌اشیاء را توضیح می‌دهد.

علی‌بابا برخلاف پلتفرم‌های رقیب مانند ChatGPT و Google Bard تصمیم گرفته است که مدل‌های خود، شامل Tongyi Qianwen و بسیاری از مدل‌های دیگر از طریق Modelscope، را به‌طور منبع‌باز منتشر کند.

استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی منجر به افزایش ۲۵ درصدی رضایت مشتریان و صرفه‌جویی سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در شرکت علی‌بابا شده است. همچنین، این چت‌بات زمان آموزش کارکنان شرکت را ۲۰ درصد کاهش داده و به بیش از ۱۵۰۰ کارمند روزانه در پاسخ‌گویی به مشتریان کمک می‌کند.

بایدو

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی است که بسته کاملی از خدمات هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. خدماتی که شامل اپلیکیشن‌های موبایل، هوش ابری، رانندگی هوشمند (وسایل نقلیه عمومی هوشمند و تاکسی های خودران) هم می‌شود.

اپلیکیشن های موبایل بایدو: اپلیکیشن پرچمدار کمپانی بایدو که به کاربران امکان دسترسی به جست‌وجو، محتوا و دیگر خدمات از طریق دستگاه‌های موبایل را می‌دهد. اپلیکیشن بایدو از دو موتور جست‌وجو استفاده می‌کند که با استفاده از الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی و تحلیل عمیق رفتار کاربران، تجربه‌ای جذاب را برای کاربران فراهم می‌کند. این برنامه برای فعالان بازار چینی یک مجموعه کامل از خدمات بازاریابی ابری فراهم می‌کند. همچنین به کاربران قابلیت ورود به دامنه گسترده از اطلاعات و خدمات پراکنده از در اپلیکشن های مستقل و وب سایت های HTML ۵ را می‌دهد.

خدمات رانندگی هوشمند: روباتاکسی های بایدو که در ووهان در حال فعالیت هستند. تاکسی‌های بدون راننده‌ای هستند که به‌طور خودکار فعالیت می‌کنند. چین هزینه سفر با این تاکسی‌ها را برای مسافت ده کیلومتری بین ۰.۶ تا ۲.۳۰ دلار تعیین کرده است. بایدو اعلام کرده است که در سه ماه دوم سال جاری ۷۰ درصد رزرو‌ها برای تاکسی‌های کاملا خودران انجام شده است.همچنین پیش‌بینی‌های آن‌ها بر این اساس است که این استقبال از تاکسی های خودران افزایش یابد.

کلود واک
شرکت کلود واک در زمینه تشخیص چهره با کمک هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت که دفتر مرکزی آن در گوانژو چین ساکن است. امکان تشخیص چهره را در مناطق مرز چین فراهم کرده است، همچنین در ۲۴ استان کشور چین نیز از این فناوری شرکت کلود واک استفاده می‌کنند. کلود واک در زمینه تشخیص چهره و هویت هنگام ورود به بانک ها در چین نیز تجربه موفقی داشته است. این شرکت اخیراً قراردادی برای صادرات قابلیت‌های خود به زیمبابوه امضا کرده تا یک پایگاه داده ملی تشخیص چهره در آن کشور ایجاد کند. این اولین ابتکار هوش مصنوعی چینی در آفریقا محسوب می‌شود. کلود واک با گسترش فعالیت‌های خود به حوزه‌های جدید مانند اسکن سه‌بعدی چهره، تلاش می‌کند جایگاه خود را در میدان رقابت هوش مصنوعی چین حفظ کند.

DJI
شرکت DJI که بیش از ۷۰ درصد بازار جهانی پهپادها را در اختیار دارد،این شرکت به تدریج وارد حوزه هوش مصنوعی نیز شده است. تحقیقات برای مدل‌های جدید این شرکت، از جمله پهپاد Phantom 4 که با استفاده از تشخیص تصویر از برخورد با اشیاء جلوگیری می‌کند و از اصول طراحی هوش مصنوعی بهره می‌برد. DJI اخیراً با مایکروسافت همکاری کرده تا پهپادهای خود را قادر سازد که داده‌ها را به صورت لحظه‌ای به رایانه‌ها منتقل کنند تا برای تحلیل‌هایی مانند شناسایی عیوب خطوط برق استفاده شوند. همچنین شایعاتی وجود دارد که DJI با استفاده از تخصص خود در تحلیل تصویر و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، ممکن است به حوزه خودروهای خودران و رباتیک نیز وارد شود.

یوب‌تک رباتیکز
شرکت یوب‌تک که در شنژن مستقر است. این شرکت که در ابتدا بر روی ربات‌های مصرفی تمرکز داشت، اکنون به بخش‌های سازمانی نیز خدمات ارائه می‌دهد، از جمله با ربات خدمت‌رسان Cruzr که برای استفاده در ادارات دولتی و مدارس طراحی شده است. برنامه بعدی یوب‌تک، توسعه ربات‌های انسان‌نمای بزرگ‌مقیاس است که نیازمند تقویت تخصص این شرکت در زمینه الگوریتم‌های کنترل حرکت و بینایی کامپیوتری می‌باشد. همچنین، کیت رباتیکی که به تازگی معرفی شده، به دنبال ایجاد جایگاهی برای یوب‌تک در بخش آموزشی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.