باندپهن

رگولاتوری

فیبرنوری

September 8, 2024
0:28 یکشنبه، 18ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173087

حمایت از اپراتورها برای ایجاد اتصال فیبر نوری افزایش یافت

منبع: Peivast

رگولاتوری میزان حمایت از اپراتورها برای ایجاد اتصال فیبر نوری در شهرهای مختلف را افزایش داد و در همین حال برای کلان‌شهرها نیز مبلغی در نظر گرفت.

مصوبه ۳۵۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبات پیشین این نهاد درباره میزان حمایت از اپراتورها در پروژه فیبر نوری را اصلاح کرد و براین اساس ایجاد اتصال در کلان‌شهرها نیز مشمول حمایت شد. میزان حمایت دولت از اپراتورها برای ایجاد اتصال به فیبر نوری پیش از این به صورت یکسان بود؛ اما در مصوبه اخیر میان شهرهای کوچک، بزرگ، مراکز استان و کلان‌شهرها تفاوت ایجاد شده است.

در مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات که تاریخ تصویب آن ۲۴ تیر ماه امسال قید شده، در شهرهای زیر ۱۰ هزار خانوار به ازای هر اتصال مبلغ ۵ میلیون تومان به اپراتور پرداخت خواهد شد. در شهرهای دارای بیش از ۱۰ هزار خانوار غیر مرکز استان این رقم به ۳.۵ میلیون تومان می‌رسد و در مراکز استان غیر از ۸ کلان‌شهر رقم حمایت به ازای هر اتصال ۲.۵ میلیون تومان خواهد بود.

در این مصوبه برای اولین بار ایجاد اتصال به فیبر نوری در ۸ کلان‌شهر تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، کرج و قم نیز حمایت در نظر گرفته شده که برای هر اتصال ۲ میلیون تومان است.

پیش از این و در مصوبه ۳۳۶ کمیسیون تنظیم مقررات، میزان حمایت به ازای هر مشترک متصل شده دارای خدمت FTTH فعال در شهرها/روستاهای کشور (به غیر از ۸ کلان‌شهر) مبلغ ۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و بدین ترتیب، هم رقم حمایت دولتی افزایش یافته و هم کلان‌شهرها مشمول حمایت شده‌اند.

براساس آنچه در سایت رسمی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها آمده، تاکنون بیش از ۸ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند؛ اما کمتر از ۳۹۱ هزار اتصال به این شبکه ایجاد شده است.

براساس مصوبه ۳۳۶ کمیسیون تنظیم مقررات، برای ایجاد پوشش در مراکز استان‌ها به غیر از ۸ کلان‌شهر ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر خانوار و در سایر شهرها و روستاهای کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به اپراتورها پرداخت می‌شود؛ اما این پروژه در کلان‌شهرها به غیر از قم، پیشرفت مناسبی نداشته است

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.