هوش مصنوعی

September 8, 2024
13:36 یکشنبه، 18ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173119

هوش مصنوعی احساسی ترند بعدی شرکت‌های فناوری

منبع: Digiato

به گفته برخی کارشناسان، روند غیرمنتظره جدیدی که ممکن است در آزمایش‌‌ شرکت‌های مختلف روی فناوری هوش مصنوعی در محصولاتشان شکل بگیرد، استفاده از مدل‌هایی با نام «هوش مصنوعی احساسی» خواهد بود که به ربات‌های تازه توسعه‌یافته کمک می‌کند احساسات انسانی را بهتر درک کنند.

طبق گزارش جدید Enterprise Saas Emerging Tech Research PitchBook، این فناوری از سنسورهایی برای تشخیص ورودی‌های بصری، صوتی و محتواهای دیگر در ترکیب با یادگیری ماشینی و روانشناسی برای شناسایی احساسات انسانی استفاده می‌‎کند.

درحال‌حاضر برخی ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات ابری سرویس‌هایی را ارائه می‌کنند که دسترسی به قابلیت‌های هوش مصنوعی احساسی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، مانند خدمات شناختی Emotion API متعلق به Microsoft Azure یا سرویس شناسایی خدمات وب آمازون.

«درک هرناندز»، تحلیلگر ارشد PitchBook، در این گزارش می‌نویسد: «با گسترش دستیارهای هوش مصنوعی و تعاملات کاملاً خودکار انسان و ماشین، هوش مصنوعی احساسی تفسیرها و پاسخ‌هایی شبیه انسان را وعده می‌دهد. دوربین‌ها و میکروفون‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از سخت‌افزار هوش مصنوعی احساسی هستند. آن‌ها می‌توانند روی لپ‌تاپ، گوشی یا به‌صورت جداگانه در فضایی فیزیکی قرار بگیرند. سخت‌افزار پوشیدنی نیز احتمالاً راه دیگری برای استفاده از هوش مصنوعی احساسی فراهم می‌کند.»

این گزارش استدلال می‌کند که اگر کسب‌و‌کارها دستیاران هوش مصنوعی را برای مدیران و کارمندانشان مستقر کنند، و چت‌بات‌های هوش مصنوعی به نمایندگان شرکت‌ها در واحد خدمات مشتریان تبدیل شوند، این فناوری بدون قابلیت تشخیص تفاوت جمله «منظور شما چیست؟» در حالت‌های عصبانی و گیج، چگونه می‌تواند به‌درستی عمل کند؟

البته همان‌طور که در این گزارش اشاره‌شده، مقررات هوش مصنوعی مانند قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که استفاده از سیستم‌های تشخیص احساسات را برای کارهایی مانند آموزش ممنوع می‌کند، ممکن است با این ایده مخالفت کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.