برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.
یونسکو: پدیده «گردشگری سلفی» به مکانهای دیدنی جهان آسیب زده است
انسانها ظاهراً درحال تخریب میراث فرهنگی و حتی تجربه تماشای مکانهای دیدنی جهان هستند. یونسکو – بخشی از سازمان ملل متحد که مسئول محافظت از میراث فرهنگی است – بهتازگی توجهات را به پدیده نوظهور و ویرانگر «گردشگری سلفی» (Selfie Tourism) جلب و انتقاداتی جدی را به آن وارد کرده است.
به گزارش میرور، در واقع رسانههای اجتماعی باعث خلق چنین پدیدهای شدهاند. یونسکو هشدار میدهد که گردشگری سلفی عواقب بدی برای بسیاری از مشهورترین مکانهای دیدنی جهان دارد. یکی از سخنگویان یونسکو میگوید:
«تأثیر گردشگری سلفی بسته به مقصد متفاوت است. در بسیاری از موارد، این امر منجر به ازدحام بیش از حد در مکانهای دیدنی خاص، ایجاد فشار بر زیرساختهای محلی و کمک به تخریب تجربه کلی دیگر بازدیدکنندگان شده است.»
این موضوع باعث شده است که برخی از مکانهای کمترشناختهشده جهان، حالا به کانون توجهات گردشگری تبدیل شوند. این مقاصد که زمانی جواهرات پنهان بودند، اکنون توسط بازدیدکنندگانی که بهدنبال خلق مجدد یک لحظه خاص هستند، تسخیر شدهاند. شهر هالشتات در اتریش – شهری که گمان میرود الهامبخش فیلم Frozen دیزنی بوده است – حالا سالانه پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر برای گرفتن عکسهای سلفی در پسزمینه کوهستانی زیبای خود است.
گردشگری سلفی چیست؟
گردشگری سلفی پدیدهای است که در آن مسافران از نقاط دیدنی بازدید میکنند، اما نه برای غوطهورشدن در تاریخ یا فرهنگ محلی آنجا، بلکه برای گرفتن عکس و آپلود آن در شبکههای اجتماعی. این موضوع روی تجربه شخصی کمتر تمرکز دارد و بیشتر در مورد تهیه یک تصویر برای اینستاگرام، فیسبوک یا تیکتاک است.
درحالیکه عکاسی سنتی در هنگام تعطیلات – پدیدهای که مثلاً خانواده و دوستان در مقابل برج ایفل یا کولوسئوم میایستادند تا عکس بگیرند – کمی آزاردهنده ولی تاحدی قابل درک بود، اما این پدیده جدید کاملاً بر «بازدید از مقاصد فقط برای عکسگرفتن و اشتراکگذاری آنها بهصورت نمادین» متمرکز شده است. بنا به گفته یونسکو، در این پدیده شخص خودش را در مرکز توجه قرار میدهد و نقاط دیدنی در پسزمینه قرار میگیرند.