باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

خبر اول

رگولاتوری

September 9, 2024
14:21 دوشنبه، 19ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173199

مشترکان اینترنت همراه باز هم اضافه شدند/مشترکان 3G در کمترین سطح

منبع: Peivast

تعداد مشترکان 3G در پایان بهار امسال به پایین‌ترین سطح در طول سه سال اخیر رسیده و حدود ۶.۵ میلیون مشترک از این فناوری استفاده می‌کنند. این در حالی است که تعداد مشترکان اینترنت همراه همچنان در حال افزایش است.

گزارش فصلی رگولاتوری از وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد روند کاهش تعداد مشترکان 3G‌ در کشور ادامه دارد. رگولاتوری پیش از این فراخوانی برای تنظیم ضوابط پایان فناوری نسل ۳ تلفن همراه منتشر کرده بود؛ اما هنوز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این خصوص مصوبه‌ای نداشته است.

در گزارش رگولاتوری دیده می‌شود که علی‌رغم تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هدایت مشترکان به سمت استفاده از اینترنت ثابت، ضریب نفوذ و تعداد مشترکان اینترنت همراه همچنان در حال افزایش است هرچند تعداد مشترکان اینترنت ثابت نیز افزایشی جزیی نشان می‌دهد.

اینترنت همراه رو به رشد
گزارش رگولاتوری از افزایش ضریب نفوذ و تعداد مشترکان تلفن همراه و اینترنت همراه خبر می‌دهد. این افزایش در گزارش رگولاتوری نسبت به بهار سال گذشته مقایسه شده که نزدیک ۵ درصد در تعداد مشترکان تلفن همراه و بیش از ۷ درصد در مشترکان پهن‌باند سیار است؛ اما اگر اعداد را با پایان زمستان سال گذشته مقایسه کنیم، میزان رشد کمتر می‌شود با این حال افزایش حدود ۲ میلیون مشترک تلفن همراه و بیش از یک میلیون مشترک اینترنت همراه را شاهد هستیم.

در همین حال علی‌رغم وعده‌هایی که وزارت ارتباطات داده بود، افزایش سرعت در شبکه همراه به شکل محسوسی رخ نداد و در همراه اول سرعت دانلود در شبکه 4G‌ از ۱۳ به ۱۳.۳۸ مگابیت بر ثانیه رسیده. در ایرانسل نیز این شاخص از ۱۱.۳۸ به ۱۲.۳۹ مگابیت بر ثانیه رسیده و در شبکه رایتل از ۲۲.۵۵ به ۲۲.۲ مگابیت بر ثانیه کاهش یافته است.

در شبکه 3G‌ نیز سرعت دانلود در هر سه اپراتور کاهش یافته است.

سرعت کند ثابت
اوضاع در ارتباطات ثابت همچنان خوب نیست. تعداد مشترکان و ضریب نفوذ تلفن ثابت چه نسبت به بهار سال گذشته و چه در مقایسه با زمستان ۱۴۰۲ کاهش یافته است که شاید روندی طبیعی باشد؛ اما افزایش تعداد مشترکان و ضریب اینترنت ثابت نیز با وجود تمام تلاش‌ها با افزایش پوشش فیبر نوری، رشد چندانی نداشته است.

تعداد مشترکان اینترنت ثابت نسبت به زمستان سال گذشته ۵۶ هزار و ۶۰۹ مشترک افزایش یافته است و نسبت به بهار سال گذشته نیز کمتر از یک درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که براساس اعلام رگولاتوری در پایان بهار امسال بیش از ۸ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند.

با وجود این همچنان ۷۲ درصد مشترکان اینترنت ثابت از سرویس‌های X-DSL استفاده می‌کنند و تنها ۳ درصد مشترک FTTH‌ هستند و بخش عمده مشترکان از اینترنتی با سرعت بین ۲ تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.