نامه سرگشاده انجمن تجارت الکترونیک تهران به وزیر اقتصاد درباره رفتار انحصارگرایانه بیمه مرکزی
انجمن تجارت الکترونیک تهران در نامهای سرگشاده به وزیر اقتصاد خواستار بازگشت بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات و توقف رفتارهای انحصارگرایانه آن شد.
انجمن تجارت الکترونیک تهران در نامهای سرگشاده به عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تاکید بر این که دولت باید رقابت با بخش خصوصی را کنار بگذارد؛ خواستار آن شد تا بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات برگردد و رفتارهای انحصارگرایانه را متوقف کند.
در متن نامه انجمن تجارت الکترونیک خطاب به وزیر اقتصاد آمده است:
همان طور که استحضار دارید بیمه مرکزی در سال ۹۸ با گسترش دامنه فعالیت شرکت سنحاب و تبدیل آن به هلدینگ فنحاب به صورت جدیتر پا در مسیر شرکتداری گذاشت. ابتدا اهداف فنحاب گسترش زیرساختها و اجرای وظایف حاکمیتی بیمه مرکزی عنوان میشد. اما اکنون بیمه مرکزی، فنحاب را تبدیل به گلوگاه ارائه سرویسهای استعلام بیمه کرده و با در پیش گرفتن رویکردی خلاف توسعه، به جای گسترش و ارائه خدمات جدید، با نرخهای دستوری به فروش خدمات میپردازد.
انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر این که دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد توجه حضرتعالی را به انحصارگرایی بیمهمرکزی جلب کرده و موارد زیر را با شما در میان میگذارد:
۱- باور کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال آن است که رگولاتوری چون بیمه مرکزی با تعیین استانداردها و شیوه دسترسی به دادهها میتواند به امنیت فضای کسبوکار کمک کند و سبب انتفاع همه فعالان اقتصادی و مردم از امنیت شود. این که نهاد قانونگذار بیمه مرکزی در پی تامین منافع خود قوانین را به گونهای وضع کرده که فقط یک مجموعه را ارائه دهنده خدمات مجاز بداند چیزی جز انحصارگرایی و ساخت سکوی زور نیست. حال سوال اینجاست که این انحصارگرایی در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت؟
۲- در ماده هجده از آییننامه ۱۰۵ مصوب شورای عالی بیمه ذکر شده که بیمه مرکزی وظیفه ایجاد دسترسی سامانههای اطلاعاتی برای شرکتهای فناور را برعهده دارد لذا فروش اطلاعات توسط فنحاب به عنوان بازوی بیمه مرکزی در مغایرت کامل با این آییننامه است و هیچ سازگاری با روح آییننامه مذکور، مبنی بر ایجاد شرایط تسهیلگرانه بیمه مرکزی برای تاسیس و فعالیت شرکتهای فناوربیمه ندارد. در همین راستا اطلاعات فروشی چه نسبتی با تلاش بیمه مرکزی برای مدیریت دادهها و اطلاعات ملی دارد؟
۳- با رانتی که بیمه مرکزی برای فنحاب در نظر گرفته و فقط این مجموعه را ارائه دهنده خدمات بیمه معرفی میکند، متاسفانه شاهد درجا زدن این شرکت متبوع بیمه مرکزی در ارائه خدمات بیمهای نوین هستیم و این سامانه ضمن تبدیل شدن به گلوگاه فناوری، مانعی بزرگ برای توسعه صنعت بیمه در سالهای اخیر شده است و اگر فکری برای این انحصار نشود جبران عقبماندگیها در صنعت بیمه سخت و سختتر خواهد شد.
۴- بازوی انحصاری بیمه مرکزی به قصد درآمدزایی وارد عملیات فروش محصولات شده و به دنبال سهمخواهی در فروش بیمه است. بیمه مرکزی برای ارائه کدام سرویس یا خدمت جدید تصمیم گرفته تا تعرفه استفاده از سرویسهای استعلام بیمه را چندین برابر کند؟ آیا راه دیگری برای جبران کسری بودجه، بیانضباطیهای مالی و بهرهوری در بیمهمرکزی پیدا نشده که این هزینه غیرقانونی را بر کسبوکارهای نوآور تحمیل میکنند؟
۵- ای نکه بیمه مرکزی تسهیلگری و تنظیمگری اکوسیستم بیمه را کنار گذاشته و به جای ارائه خدمات زیرساختی اقدام به فروش خدمات میکند علاوه بر افزایش هزینه عملیات کسبوکارهای نوآور، سرمایهگذاریهای جدید را در این بازار کاهش خواهد داد و سبب خواهد شد ضریب نفوذ بیمه در کشور کاهش یابد و مردم از مواهب بیمه و اقتصاد دیجیتال بهرهمند نشوند.
انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر این که دولت باید رقابت با بخش خصوصی را کنار بگذارد؛ خواستار آن است تا بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات بپردازد و از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد. از حضرتعالی نیز بهعنوان متولی اجرای قانون خواستار آن هستیم تا ضمن از بین بردن انحصارگرایی در صنعت مهم و حیاتی بیمه، مانع نوآوری را از کسبوکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال برداشته شود. انجمن تجارت الکترونیک آمادگی این را دارد ضمن شرح ضربات و صدمات شکل گرفته از سمت بیمهمرکزی در اقتصاد دیجیتال، موارد برون رفت از انحصارگرایی در صنعت بیمه را با شما در میان بگذارد.