امنیت

September 14, 2024
13:46 شنبه، 24ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173452

کشف آسیب‌پذیری در VMware Fusion

منبع: ماهر

VMware Fusion ماشین مجازی مختص کاربران macOS است که امکان اجرای مجازی سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس و سایر نسخه‌های macOS را بر روی دستگاه‌‌های mac فراهم می‌کند.این ماشین مجازی به دلیل استفاده از یک متغیر محیطی ناامن، حاوی یک آسیب‌پذیری اجرای کد (code execution) است.
این آسیب‌پذیری که با شناسه‌ CVE-2024-38811، شدت بالا و امتیاز CVSS 8.8 شناسایی شده‌ است، یک کاربر با امتیازات استاندارد را قادر می‌سازد تا کد مخرب را در پس‌زمینه برنامه VMware Fusion اجرا کند. استفاده از متغیرهای محیطی ناامن می‌تواند به اجرای کد مخرب منجر شود، زیرا برنامه‌ها اغلب از این متغیرها برای تعیین پارامترها و مسیرهای مهم استفاده می‌کنند. در VMware Fusion، مدیریت ناصحیح متغیرهای محیطی بدون اعتبارسنجی مناسب در فرایند اجرای برنامه، تزریق مقادیر مخرب به این متغیرها را برای یک مهاجم با دسترسی محدود (مثل یک کاربر عادی) ممکن می‌سازد.
در این حالت، مهاجم می‌تواند با تنظیم یا تغییر یک متغیر محیطی مرتبط با VMware Fusion، مقادیری را به برنامه تزریق کند که برنامه به عنوان ورودی معتبر پردازش می‌کند. سپس این ورودی ممکن است به اجرای کد دلخواه مهاجم منجر شود، به‌ ویژه اگر متغیرهای محیطی به فایل‌ها یا کتابخانه‌های خاصی که برنامه بارگذاری می‌کند، اشاره کنند. بنابراین متغیر محیطی ناامن به مهاجم اجازه می‌دهد که به صورت غیرمستقیم کنترل برنامه را در دست گرفته و از آن برای اجرای کد مخرب استفاده کند.

محصولات آسیب‌پذیر
این آسیب‌پذیری بر نسخه‌های 13.0 تا قبل از 13.6 از VMware Fusion تأثیر می‌گذارد که روی سیستم‌عامل macOS اجرا می‌شوند.

توصیه‌های امنیتی
به روزرسانی VMware Fusion به نسخه‌ 13.6 یا بالاتر توصیه می‌گردد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.