اپراتورها

هوش مصنوعی

September 13, 2024
11:50 جمعه، 23ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173457

ابوالحسن فیروزآبادی مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم: ایجاد سند هوش مصنوعی، اقدامی عجولانه بود

مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم معتقداست هوش‌مصنوعی به مفهوم جهانی در ایران ایجاد نشده است. به گفته او درحالی که در تنظیم سند هوش مصنوعی در کشور عجله شده است، اما ما وارد عصر هوش مصنوعی در سطح ملی نشده‌ایم.

به گزارش پیوست، مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم، ابوالحسن فیروزآبادی در رونمایی از پنجمین دوره فیس‌کاپ و گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور درباره جایگاه هوش مصنوعی در کشور گفت: در ایران هنوز هوش‌مصنوعی به مفهومی که در جهان دیده می‌شود، ایجاد نشده است. ایجاد سند هوش مصنوعی اقدامی عجولانه بود، زیرا سند تهیه شده، بسیار آرمانی است و منابع مورد نیاز سند چندان برای مرحله اجرایی مشخص و شفاف نیست.

فیروزآبادی اشاره کرد:در حوزه هوش‌مصنوعی، سندنویسی و مقررات‌نویسی اهمیت بالایی دارد. علی‌رغم اینکه تلاش شده در سند همه جانبه‌گرایی رعایت شود اما بیشتر سند با نگاه تحقیقاتی و آموزشی نوشته شده است نه نگاه ملی. در متن سند اولویت‌بندی که صورت گرفته است، بسیار عام است و برای اقدامات عملیاتی در صنعت چیزی تعریف نشده است و بخش‌های سند تنها برای ارتقای دانش و فعالیت در فضای کار محققین و دانشگاهیان تعیین شده است.

او پیشنهاد کرد برای برداشتن گام‌های آگاهانه در این زمینه، تمام جامعه‌ با تعریف پروژه‌های بزرگ ملی در این حوزه مثل شهر هوشمند همراه شوند و فضایی را فراهم کنند که باعث همگرایی همه حوزه‌های ذی‌نفع شود؛ زیرا بدون همگرایی و همنوایی زمان را از دست می‌دهیم و مبهوت تحولات این حوزه می‌شویم درنتیجه این مبهوت شدن ما را از این فرصت تاریخی محروم می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه خدماتی
در ادامه رویداد، در پنل هوش مصنوعی و حوزه بیمه، بهاره شریفیون، مدیرعامل هلدینگ سپاس گفت:حوزه هوش‌مصنوعی در کسب‌وکارها چه تولید محتوا و ارتقا دانش در مجموعه و چه در حوزه خدمات در حال توسعه است. یکی از حوزه‌های خدماتی که ورود این فناوری در آن بسیار حس می‌شود،‌ حوزه بیمه است. به گفته شریفیون ساختار بیمه ایران با مفهوم اینشورتک فاصله زیادی دارد که دلیل آن مسئله رگولاتوری این حوزه است.

او ادامه داد: تحلیل داده در بیمه با استفاده از هوش مصنوعی یکی از اقداماتی است که در هنگام خسارت کمک می‌کند تا کسب‌وکارهای این حوزه تصمیمات بهتری بگیرند. در بیمه دات کام با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تحلیل از داده‌های فروش گذشته برای بهینه کردن سرویس‌های خدماتی آتی برای پیشنهاد به کاربران استفاده می‌شود.

ایران در مسیر سرمایه‌گذاری برای هوش مصنوعی
مهدی هاشمی، معاون توسعه کسب‌وکار سرآوا، درمورد سرمایه گذاری در کسب‌وکارهای هوش مصنوعی ایران گفت: اگر قرار است ایران در این رتبه‌های برتر جهانی قرار بگیرد، نیاز به سه ابزار دارد؛ دانش قابل تبدیل به محصول، برنامه هدفمند و سرمایه‌گذاری منسجم.

هاشمی درباره این موضوع ادامه ‌داد: در وضعیت فعلی که کشور با کسری بوجه حتی برای پروژه‌های اساسی مواجه است، نمی‌توان از دولت برای سرمایه‌گذاری برای ایده‌های هوش‌مصنوعی انتظار داشت. این موضوع در حالی است که در نیروی کار متخصص، دانش و مهارت نسل جوانان Z را داریم. روی آنها می‌توان حساب باز کرد، هرچند که نیاز به ارتباط با دنیای بیرون دارند تا بتوانند نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تامین کنند. به طور کلی اکوسیستم استارت‌آپی مثل سرآوا برای سرمایه‌گذاری و ورود به هوش‌مصنوعی نیاز به مسیری دارد که چشم‌انداز مشخص داشته باشد.

هاشمی به تجربه سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ مبتنی بر گزارشی منتشر شده، اشاره کرد که ۹۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که ۷۰ میلیون دلار آن به سرمایه‌گذاری‌های آمریکا و چین در این حوزه تعلق می‌گیرد. از طرفی دیگر او گفت: ۱۵.۴ تریلیون دلار ارزش از طریق این فناوری باید در دنیا ایجاد شود که از بین این رقم ایجاد ارزش، ۷.۸ تریلیون دلار در جهت بهبود کسب‌کارهای قبلی و تقریبا ۶ تریلیون دلار برای خلق ارزش با کسب‌وکارهای جدید تخمین زده شده است.

او در این حوزه به آمار موجود در منطقه خاورمیانه نیز پرداخت. هاشمی افزود: عربستان در بین این کشورها با سرمایه‌گذاری به میزان ۲.۱ میلیون دلار در رتبه اول و سپس قطر با مقدار ۱.۷ میلیون دلار قرار گرفته‌اند. او به میزان سرمایه‌گذاری ۷۰۰ هزار دلاری ترکیه نیز اشاره می‌کند که اخیرا بیشتر از قبل به توسعه در هوش مصنوعی بها می‌دهد.

نقش اپراتورها در توسعه هوش مصنوعی کشور
در پنل دیگر، مهدی معظمی، رئیس اداره معماری شبکه و سرویس همراه اول، به ترکیب هوش مصنوعی با ICT اشاره کرد این حوزه نیاز به زیرساخت اعم از توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار دارد. او گفت: اگر بخواهیم به فناوری 6G در آینده اشاره کنیم؛ از نظر من ترکیب هوش مصنوعی با 5Gمی‌شود، 6G. اپراتورها به ویژه همراه اول با ورود به اکوسیستم استارت‌آپی با خرید دیجی‌کالا قصد دارد برای مشتریان سازمانی و B2G درحوزه تکنولوژی متحول کننده AI و نتورک کلاد سرمایه‌گذاری کند.

صالح بنی اسد، مدیر ارشد بازاریابی رایتل ادامه داد: ما به عنوان اپراتور قصد داریم محصولاتی داینامیک در حوزه هوش‌مصنوعی ارائه کنیم. با استفاده از دسته‌بندی کاربران و تحلیل رفتار و مشخصات آنها، راهکارهای منحصربه‌فرد صنعت پیشنهاد می‌شود. با توجه‌به تغییرات به‌روز و پویا برای شرکت‌های بزرگ و کوچک ابزار مارکتینگ اتومیشن را ارائه می‌کند.

امیر صداقت ‌نژاد، مدیرکل دیجیتال ایرانسل اشاره کرد که ایرانسل به عنوان یک اپراتور به دنبال ارائه سرویس‌هایی است که با ایجاد تسهیل در انجام فرآیندها، هزینه‌ها را نیز کاهش دهد. برای جلوگیری از کارهای تکراری مثل پاسخگویی به کاربران، بات گفتگو با کاربران را طراحی کرده‌ایم.

صداقت‌نژاد از یادگیری این ماشین گفتگو گفت که ۲۳ درصد تعاملات با کاربران را افزایش داده است. ما با تحلیل داده کاربران فهمیدیم که در حوزه قسمت‌گذاری و تبلیغات می‌توانیم هوش مصنوعی را دنبال کنیم.

محمد صبری، دبیر رویداد فیسکاپ، در مورد تحقق موفقیت هوش مصنوعی در آینده ایران توضیح داد: در کشور دانش کم نداریم مخصوصا که با حضور جوانان و نوجونان امروزی دیدگاه متفاوتی از فناوری قابل ارائه است. اما هدف خلق ثروت از این سرمایه دانش است؛ یعنی در کنار اتصال به شرکت‌های بزرگ، تیمی از افراد با مهارت مختلف باید یکدیگر را پیدا کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.