فناوری اطلاعات

September 14, 2024
16:51 شنبه، 24ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173610

قصد گوگل برای از بین بردن رقبایش فاش شد

یکی از مدیران سابق گوگل به همکارانش گفته بود هدف از کسب وکار تبلیغات آنلاین این شرکت نابودی رقبا است و مالکیت سرور انتشار تبلیغات به این شرکت قدرت بیشتری برای سلطه بر بازار می دهد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، طبق شواهد دادستانی آمریکا یک مدیر ارشد گوگل در سال 2009 میلادی به همکارانش گفته بود هدف کسب وکار نوپای تبلیغات آنلاین شرکت در آن زمان از بین بردن شبکه های تبلیغاتی رقیب است. این اسناد در پرونده آنتی تراست آمریکا علیه کسب و کار تبلیغاتی گوگل ارائه شده اند.

این بیانیه ها تاکیدی بر ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده است که طبق آن گوگل در پی انحصار بازار سرورهای تبلیغاتی ناشر و شبکه های تبلیغاتی آگهی دهنده بوده و تلاش کرده بر بازار مبادلات تبلیغاتی که در این حوزه قرار دارند تسلط یابد.

در روز سوم این دادگاه، دادستان های پرونده شواهدی از دیدگاه کارمندان گوگل درباره محصولات آن در زمانیکه دولت مدعی است شرکت قصد سلطه بر بازار فناوری های تبلیغاتی داشته را ارائه کرد.

براساس شواهد ارائه شده در دادگاه دیوید روزنبلات رییس بخش نمایش آگهی گوگل درباره استراتژی شرکت در اواخر ۲۰۰۸ یا اوایل ۲۰۰۹ میلادی گفته بود: ما می توانیم شبکه های دیگر را نابود کنیم و هدفمان نیز همین است.

گوگل تمام اتهامات را رد و ادعا می کند با رقابت شدید از سوی شرکت های تبلیغات دیجیتال روبرو بوده است.

روزنبلات در سال ۲۰۰۸ میلادی و زمانیکه گوگل شرکت فناوری تبلیغاتی او را خرید، در این غول فناوری مشغول به کار شد و یک سال بعد آنجا را ترک کرد. یادداشت ها درباره صحبت های او نشان می دهد وی درباره مزیت های مالکیت فناوری در هر دو طرف و البته میانه بازار سخن گفته است. طبق یادداشت ها اوگفته بود: ما شرکت گلدمن ساکس و بورس NYSE هستیم.

او به یکی از بزرگترین بورس های سهام و همچنین یکی از بزرگترین شرکت های ایجاد بازار جهان اشاره دارد. وی در ادامه گفته بود: گوگل چیزی ساخته که با بورس NYSE یا بورس لندن قابل مقایسه است. به بیان دیگر ما کاری که گوگل در حوزه جستجوی آنلاین کرد را در حوزه نمایش تبلیغات انجام می دهیم.

در یادداشت های روزنبلات اشاره شده بود شبکه آگهی دهنده با مالکیت سرور انتشار آگهی می تواند سریع تر از بقیه مکان های موجود برای تبلیغات را رصد کند. او همچنین گفته بود چنین اقدامی کابومی برای ناشرانی خواهد بود که پلتفرم تبلیغاتی شان را تغییر دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.