هوش مصنوعی

September 14, 2024
17:07 شنبه، 24ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173620

85 درصد کاربران نگران فریب خوردن از تصاویر جعلی ساخته شده با هوش مصنوعی

ظهور هوش مصنوعی مولد (genAI) در حالی صورت گرفته است که این فناوری می‌تواند در فرآیندهای انتخابات در کشورهای مختلف تاثیر بگذارد و همین مسئله کاربران جهانی را با نگرانی مواجه کرده است.

سنگاپور، مکزیک، آمریکا و انگلستان طی سال 2024 میلادی انتخابات نخست وزیری یا ریاست جمهوری خود را برگزار می‌کنند و رای دهندگان نگران آن هسند که نتوانند تصاویر غیرواقعی تولید شده با هوش مصنوعی که از آنها با عنوان «دیپ فِیک» هم یاد می‌شود را به درستی تشخیص دهند. طبق گزارشی که مرکز توسعه ابزارهای هویت دیجیتال Jumio منتشر کرده است مشخص شد بیشتر کاربران جهانی نگران پتانسیل‌های هوش مصنوعی و تصاویر جعلی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده هستند.

در این مطالعه که اواخر ماه مارس برگزارش د 8077 نفر حضور داشتند و از هر یک از چهار کشور مذکور حدود 2000 نفر شرکت کردند تا نتایج به درستی مورد تحلیل قرر بگیرد. انگلستان اوایل ماه جاری انتخابات عمومی خود را برگزار کرد و این در حالی است که مکزیک ماه گذشته انتخابات خود را پشت سر گذاشت. در مقابل ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری خود را نوامبر امسال برگزار می‌کند و پیش بینی می‌شود سنگاپور انتخابات عمومی خود را اواخر امسال به انجام برساند.

این مطالعه نشان داد 72 درصد از پاسخ دهندگان نگران هستند که فریب تصاویر جعلی ساخته شده با هوش مصنوعی را بخورند؛ در حالی که این رقم برای کاربران مستقر در مکزیک و سنگاپور به ترتیب 89 و 88 درصد گزارش شد. در مقایسه با آن 57 درصد کابران انگلیسی و 55 درصد کاربران آمریکایی برای فریب خوردن در مقابل این تصاویر ابراز نگرانی کردند.

حود 60 درصد پاسخ دهندگان توضیح دادند که در سال گذشته با یک تصویر جعیلی یا دیپ فِیک مواجه شده‌اند، درحالی که 22 درصد آنها مطمئن نبودند که آیا تمام تصاویر مشاهده شده واقعی بوده یا به طور جعلی با کمک هوش مصنوعی ساخته شده است. در این میان تنها 15 درصد کاربران اعلام کردند که تاکنون با تصاویر دیپ فِیک جعلی مواجه نشده‌اند.

منبع: zdnet.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.