فناوری اطلاعات

September 14, 2024
17:14 شنبه، 24ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173642

معاون اول رئیس‌جمهور: در فناور‌ی‌های نوظهور باید پیشتاز باشیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در فناور‌ی‌های نوظهور باید پیشتاز باشیم. اگر انسجامی درون نهادهای وابسته باشد، به هیچ وجه پذیرفته شده نیست که در موضوع های‌تک از منطقه عقب بیفتیم، باید ایران جز برترین‌ها و بزرگترین‌های این فناوری‌ها در دنیا باشد. به گفته عارف، اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است و باید تا پایان برنامه، سهم آن از تولید ناخالص داخلی حداقل ۱۰ درصد باشد.

به گزارش پیوست، معاون اول رئیس‌جمهور، محمدرضا عارف در مراسم اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور با اشاره به مهاجرت نخبگان گفت: «باید تلاش کنیم جوان ما در زمینه‌ی های‌تک در کشور خودمان فعالیت کند. در حال حاضر از ۳۰ نفر اول دنیا در های‌تک، خیلی‌هایشان دانشجویان ما هستند. مایه تأسف است، باید آنها را برگردانیم. باید به طور جدی در اقتصاد دیجیتال پیش برویم و طبق برنامه هفتم توسعه تا پایان برنامه، سهم تولید ناخالص داخلی را به حداقل ۱۰ درصد برسانیم.»

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: «ما درباره‌ی آموزش‌های حرفه‌ای و مهارتی شعار داده‌ایم اما با کمال معذرت وضعیت‌مان نامطلوب است. باید سازوکاری در نظر بگیریم و اصلاحش کنیم. برنامه هفتم توسعه هم تکلیف خوبی در این زمینه دارد که تا پایان برنامه باید تا ۴۰ درصد آموزش‌ها مهارتی و حرفه‌ای باشد.»

به گفته عارف، مهاجرت معکوس نخبگان باید با سازوکارهای منطقی و آرامش‌بخش اتفاق بیفتد تا آنها برگردند و در این زمینه‌ها کار کنند.

او در نهایت اضافه کرد: «بحث هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی بحثی جدی است. در این مورد پیشنهادی در معاونت علمی مطرح کرده‌ام و خواهش می‌کنم وزارت علوم هم این موضوع را دنبال کنند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.