اپراتورها

اینترنت و شبکه

هوش مصنوعی

September 15, 2024
10:08 یکشنبه، 25ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173643

با گسترش هوش مصنوعی ۵۷% ترافیک اینترنت از APIها می‌گذرد

 

کلادفلر اعلام کرده است به دنبال گسترش استفاده از APIهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT API متعلق به مجموعه OpenAI، حال APIها بیش از ۵۷% ترافیک جهانی اینترنت را از خود عبور می‌دهند که این رقم در نوع خود بی‌سابقه است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، طی دهه گذشته، بازار APIها با شیبی ملایم و پیوسته به رشد خود ادامه داد؛ اما در سال ۲۰۲۳ و نیمه اول ۲۰۲۴، این رشد به یک تحول چشمگیر تبدیل شد. بسیاری از کارشناسان از جمله محققان مجموعه کلادفلر، این رشد انفجاری را ناشی از پیشرفت هوش مصنوعی و تأثیر مستقیم این فناوری بر کاهش هزینه‌های کسب‌وکارها می‌دانند.

در گزارش کلادفلر، کسب‌وکارهای فعال در حوزه اینترنت اشیا (IoT)، مالی، حمل‌ونقل، شرکت‌های حقوقی و توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری از جمله صنایعی هستند که بیشترین رشد را در استفاده از APIها ثبت کرده‌اند.

یکی از دلایلی که مجموعه‌هایی از این دست به‌جای توسعه سرویس‌های مختلف به‌صورت درون سازمانی، به استفاده از APIها روی آورده‌اند، کاهش هزینه‌ها و تمرکز بر فعالیت اختصاصی خود است. برای مثال، APIمارکت‌های هوش مصنوعی که امروزه رونق بسیاری پیدا کرده‌اند، این فرصت را در اختیار سازمان‌ها قرار داده‌اند تا بدون نیاز به تأسیس یک دپارتمان مجزای هوش مصنوعی و صرف هزینه فراوان برای تهیه سخت‌افزارها و جذب نیروهای انسانی متخصص، به مجموعه‌ای از صدها API با کاربردهای گوناگون دسترسی داشته باشند و به‌سادگی آنها را به وب‌سایت و اپلیکیشن‌های خود متصل کنند.

درگاه‌های ارائه‌دهنده API، دیگر تنها به‌عنوان یک نقطه اتصال میان کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان شناخته نمی‌شوند و خود حکم یک محصول مجزا را دارند. از همین رو، فرایند طراحی، توسعه و آزمایش مفصلی را پشت سر می‌گذارند تا به دست کسب‌وکارها و کاربران برسند. برای نمونه می‌توان از API مارکت OpenAI یاد کرد که شرکت‌های بزرگی همچون بوئینگ به کارکرد آنها اعتماد کرده‌اند و سرویس‌های کاربردی و موردنیاز خود را از آن تامین می‌کنند.

در نگاهی جزئی‌تر، نمونه دیگر آن را در APIهای گوناگون توسعه‌یافته بر پایه ChatGPT مشاهده می‌کنیم که از طریق بازارچه OpenAI ارائه می‌شوند و هرکدام فرایند توسعه پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارند. کاربرد آن‌ها را می‌توان در وب‌سایتی مانند Booking.com مشاهده کرد که با استفاده از این APIهای هوشمند، برنامه سفری اختصاصی را برای کاربران خود طرح‌ریزی می‌کند.

بهره‌مندی از مزایای APIهای هوش مصنوعی تنها مختص شرکت‌های خارجی نیست و طی ماه‌های گذشته، بسیاری از کسب‌وکارهای داخلی هم به‌واسطه «بازارچه سرویس‌های هوشمند ابری» به هوشمندسازی فرایندهای کاری خود روی آورده‌اند. این بازارچه ابری با تمرکز بر روی ارائه سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، بیش از صد سرویس متنوع را در دسترس کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان ایرانی قرار داده و چالش‌های پرداخت و اتصال به APIهای خارجی را از میان برداشته.

یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکار‌های فارسی‌زبان، عدم پشتیبانی سرویس‌های خارجی از زبان فارسی است. این چالش سبب شده تا سهم توسعه‌دهندگان داخلی از API‌های هوش مصنوعی مطرح دنیا به حداقل برسد. برای پاسخ به این مسأله، لیست کاملی از API‌های هوش مصنوعی بومی که بر پایه زبان فارسی توسعه پیدا کرده‌اند، در بازارچه سرویس‌های هوشمند ابری گردآوری شده و فرصت رقابت با مجموعه‌های خارجی را برای کسب‌وکار‌های داخلی فراهم کرده است.

در گزارشی دیگر، مجموعه GitHub با نظرسنجی از ۵۰۰ توسعه‌دهنده بزرگ آمریکایی (بیش از ۱۰۰۰ نیروی کاری) به این نتیجه رسیده است که این مجموعه‌ها بیش از ۹۲% وظایف کدنویسی خود را به سرویس‌ها و API‌های هوش مصنوعی سپرده‌اند. همین مسأله سبب شده تا میلیون‌ها دلار در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنند و تمرکز اصلی خود را بر امور دیگری مانند بازاریابی و جذب مشتری قرار دهند. این رویکرد توسط بسیاری از کسب‌وکار‌های پیشرو داخلی هم دنبال می‌شود. برای مثال، بخشی از مؤسسات مالی و بانکی کشور با اتصال سرویس‌های خود به API تبدیل تصویر به متن (OCR) هوشمند، استخراج اطلاعات از مدارک هویتی کاربران را به اتوماسیون هوش مصنوعی واگذار کرده‌اند و موفق شدند علاوه بر افزایش چشمگیر دقت، زمان مورد نیاز برای تکمیل فرایند ثبت‌نام را تا چندین برابر کاهش دهند.

امروزه به لطف بازارچه‌های ابری، کسب‌وکار‌ها تنها چند کلیک با هوشمندسازی فاصله دارند و دسترسی آن‌ها به سرویس‌های هوش مصنوعی از همیشه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است. تنها کافی است در میان API‌های هوش مصنوعی این بازارچه که در چهار دسته بینایی ماشین، پردازش گفتار، پردازش زبان طبیعی و داده‌کاوی طبقه‌بندی شده‌اند، به گشت‌وگذار بپردازید و بر اساس نیاز کسب‌وکار خود، مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنید. در این مسیر، کارشناسان این بازارچه نیز پابه‌پای شما هستند تا با ارائه مشاوره رایگان، کسب‌وکار‌ها را در اتصال به دنیای بی‌انتهای هوش مصنوعی همراهی کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.