هوش مصنوعی

September 15, 2024
19:45 یکشنبه، 25ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173744

دیدار مدیران غول‌های فناوری برای صحبت درباره هوش مصنوعی و توسعه دیتاسنتر با مقامات دولت آمریکا

منبع: Zoomit

در دیدار اخیر مقامات دولت آمریکا با شرکت‌های بزرگ فناوری، به موضوعاتی مثل ساخت دیتاسنترهای جدید و هوش مصنوعی پرداخته شد.

هوش مصنوعی به‌سرعت به یکی از ارکان اصلی زندگی بشر تبدیل می‌شود و در این میان، شرکت‌های بزرگ فناوری سعی دارند خود را با موج عظیم هوش مصنوعی وفق دهند. به‌همین‌دلیل شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و انویدیا با جهش بزرگی در بازار مواجه شدند و اکنون به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا نیز به رقابت جهانی هوش مصنوعی پیوسته و با رهبران شرکت‌های فناوری دیدار کرده است تا در مورد آینده‌ی فناوری مذکور و زیرساخت‌های عظیم مورد نیاز آن، به بحث و تبادل نظر بپردازند.

طبق گزارش بلومبرگ، در جلسه‌ی دولت آمریکا با بزرگان فناوری، سم آلتمن مدیرعامل OpenAI، جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا، داریو امودی مدیرعامل Anthropic، روت پورتر رئیس گوگل، مت گارمن مدیر بخش ابری آمازون و برد اسمیت رئیس مایکروسافت حضور داشتند که اهمیت بالای دیدار مذکور را نشان می‌دهد.

دولت بایدن گروه ویژه‌ای را برای توسعه‌ی دیتاسنترهای هوش مصنوعی در سرتاسر کشور تشکیل داد. هدف اصلی این گروه ویژه، کمک به تأسیس دیتاسنتر در ایالات‌ متحده است. برای تسریع این روند، دولت آمریکا قصد دارد منابع انرژی کشور را افزایش دهد. وزارت انرژی نیز با اعطای وام، کمک‌های بلاعوض و اعتبارات مالیاتی به توسعه‌دهندگان دیتاسنتر، به پیشبرد فرایند مذکور کمک خواهد کرد.

نیاز به قدرت محاسباتی بالا برای هوش مصنوعی برای پیشرفت در این حوزه به پیش‌نیاز مهمی تبدیل شده است؛ به‌همین‌دلیل شرکت‌هایی مانند OpenAI روی ساخت دیتاسنترهای بزرگ هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند که نه‌تنها به برق بسیار زیاد، بلکه به منابع مالی هنگفتی نیز نیاز دارند.

چند ماه پیش گزارش‌هایی منتشر شد که مایکروسافت و OpenAI در حال برنامه‌ریزی برای ساخت ابررایانه‌ی هوش مصنوعی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار هستند که گفته می‌شود با انرژی هسته‌ای کار می‌کند. باتوجه‌به نیاز بسیار بالای این ابررایانه‌ها به برق، رو آوردن به گزینه‌های هسته‌ای چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. شرکت‌هایی مانند اوراکل نیز درحال بررسی جایگزین‌های هسته‌ای برای تأمین انرژی مورد نیازشان هستند.

هوش مصنوعی انقلابی در تمامی بخش‌های جهان ایجاد کرده است و این فناوری همچنان پتانسیل‌های بی‌شماری دارد. هوش مصنوعی می‌تواند زندگی افراد را به شیوه‌ای غیرقابل تصور متحول کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.