امنیت

اینترنت و شبکه

September 16, 2024
15:06 دوشنبه، 26ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173800

کشف آسیب‌پذیری در فورتی‌نت

منبع: ماهر

Fortinet، یک شرکت بزرگ در زمینه امنیت سایبری است که محصولات و خدمات مختلفی از جمله فایروال‌ها، روترها، دستگاه‌های VPN، مدیریت شبکه، SIEM (یک ابزار امنیتی که برای جمع‌آوری، تجزیه‌ و تحلیل و نظارت بر اطلاعات و رویدادهای امنیتی استفاده می‌شود) و EDR/XD (راهکارهای امنیتی که برای شناسایی، ردیابی و واکنش به تهدیدات در نقاط انتهایی (Endpoints) مانند لپ‌تاپ‌ها، دسکتاپ‌ها و دستگاه‌های موبایل استفاده می‌شوند) را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

یک مهاجم سایبری ادعا کرده که 440 گیگابایت داده را از سرور Azure Sharepoint شرکت Fortinet (سرویس ابری جامع مایکروسافت که مجموعه‌ای از خدمات محاسباتی، ذخیره‌سازی، شبکه و تحلیل داده‌ها را ارائه می‌دهد) بهره‌برداری کرده است. این مهاجم همچنین لینک دسترسی به یک فضای ذخیره‌سازی ابری را به اشتراک گذاشته است که داده‌ در آن ذخیره شده، هرچند صحت این ادعا هنوز به طور کامل تأیید نشده است.
Fortinet در پاسخ به این حادثه اعلام کرد که مهاجم به تعداد محدودی از فایل‌ها دسترسی پیدا کرده است. این فایل‌ها شامل اطلاعات مربوط به تعداد محدودی از مشتریان بوده و از یک “فضای ذخیره‌سازی ابری مشترک شخص ثالث” به بهره‌برداری رسیده‌اند. این نقص امنیتی بیشتر به دلیل پیکربندی اشتباه یا مدیریت نادرست دسترسی به فضای ابری بوده، و عواملی مانند استفاده از اعتبارنامه‌های ضعیف یا اشتراک‌گذاری نادرست فایل‌ها در فضای ابری، احتمال دسترسی مهاجم غیرمجاز به این اطلاعات را داده‌اند.
طبق گفته Fortinet، کمتر از 0.3 درصد از مشتریان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و هیچ فعالیت مخربی متوجه آنها نشده است.

طبق اطلاعات منتشرشده، این حمله تنها به فضای ذخیره‌سازی ابری مشترک مرتبط بوده و به سایر محصولات Fortinet مانند فایروال‌ها، روترها، یا سرویس‌های EDR/XDR دسترسی نداشته‌اند.

برای جلوگیری از بروز این نوع از حملات و بهبود امنیت به کاربران توصیه می‌شود، که دسترسی‌های مرتبط با داده‌های حساس مورد بازبینی و محدودسازی قرار گیرد و از احراز هویت چند عاملی (MFA) برای دسترسی به فضاهای ذخیره‌سازی ابری استفاده شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.